| کد خبر: 111150 |

از عکس تعظیم مدیر ژاپنی تا فیلم استعفای مدیر ایرانی

تین‌نیوز|محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران در برنامه زنده تلویزیونی، از مردم عذرخواهی کرد و استعفا داد تا با استعفای خود نشان دهد مدیران ایرانی هم می‌توانند مسوولیت‌پذیر باشند.
 

 حمیدرضا شکوهی در سرمقاله روزنامه مردم سالاری تحت عنوان از عکس تعظیم مدیران ژاپنی تا فیلم استعفای مدیر ایرانی نوشت:حالا دیگر تنها شاهد دست به دست شدن تصاویر مدیران کره‌ای و ژاپنی در شبکه‌های موبایلی نخواهیم بود که برای عذرخواهی از مردم، در مقابل دوربین‌ها سر تعظیم فرو آورده‌اند. حالا دیگر ما هم در ایران فیلمی‌داریم که بین مردم دست به دست می‌چرخد و نشان می‌دهد مدیری ایرانی، در یک برنامه زنده تلویزیونی، از مردم عذرخواهی می‌کند و استعفا می‌دهد تا مسوولیت خود را در قبال یک حادثه نشان دهد. اینکه مدیری مسوولیت قصور زیرمجموعه خود را بپذیرد و استعفا دهد، برای مردم ایران که همه ساله حوادث فراوانی را شاهد هستند تبدیل به یک آرزو شده بود.

اما محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ایران در برنامه زنده تلویزیونی، از مردم عذرخواهی کرد و استعفا داد تا با استعفای خود نشان دهد مدیران ایرانی هم می‌توانند مسوولیت‌پذیر باشند.
محسن پورسید آقایی با استعفای خود نشان داد که مدیر موفقی که ۲۷ سال در حوزه تخصصی خود سابقه دارد و سالها پیش، از رییس‌جمهور وقت، نشان لیاقت و مدیریت دریافت کرده نیز می‌تواند مسوولیت خطا، قصور یا تقصیر زیرمجموعه خود را بر عهده بگیرد و استعفا دهد.

استعفای مدیرعامل راه‌آهن، به جان‌باختگان این حادثه، عمر دوباره نمی‌دهد و آنها را به بازماندگانشان باز نمی‌گرداند، اما تا حدی به بازماندگان این حادثه تلخ، التیام می‌دهد.

 مدیرعامل راه‌آهن نشان داد به مسوولیت اجتماعی خود واقف است و با استعفای خود مسوولیت پذیری خود را اثبات کرد و بی‌گمان، این اقدام او، درسی برای همه مدیرانی است که پیش از او، در دوران مدیریت خود، شاهد بروز حوادثی در زیرمجموعه خود بودند اما نه تنها برای ابراز همدردی با حادثه دیدگان، استعفا ندادند بلکه حاضر به پذیرش مسوولیت خود یا حتی یک عذرخواهی ساده هم نشدند. 

مروری بر حوادثی که در دولت گذشته رخ داده و به مراتب دارای تلفات بیشتری نسبت به حادثه اخیر قطار بوده، اهمیت استعفای مدیرعامل راه‌آهن و خلاء مسوولیت پذیری در دولت قبل را به خوبی نشان می‌دهد. فقط چند مورد از حوادث سالهای گذشته را که در دولت قبل کسی بابت آن عذرخواهی نکرد مرور می‌کنیم :
۱۹ دی۱۳۸۹ یک فروند بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت ایران ایر که از تهران به سمت ارومیه در حرکت بود حدود ساعت ۱۹:۴۵ در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و ۷۸ نفر از ۱۰۵ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

۲۴ تیر ۱۳۸۸ یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در ‌۱۲ کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی‌۱۶۸ نفر سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد.

۳شهریور ۱۳۸۷ سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ایرانی در اجاره شرکت هواپیمایی آیتک ایر قرقیزستان با ۹۰ مسافر موجب شد ۷۰ نفر از مسافران آن جان خود را از دست بدهند.

۱۵ آذر ۱۳۸۴ در حادثه‌ای که همگی به یاد داریم یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روی منطقه‌ای مسکونی در تهران سقوط کرد که بیش‌از ۱۱۰ کشته برجا‌ گذاشت.

و البته حوادث دیگری که در حوزه‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای رخ داد و آنچه ذکر شد پرتلفات‌ترین آنها بود. به یاد نمی‌آوریم کسی در دولت گذشته، مسوولیت این حوادث را بر عهده گرفته و عذرخواهی کرده باشد. از این منظر است که اقدام مدیرعامل راه‌آهن را که اتفاقا مدیر با تجربه‌ای در این حوزه بود، می‌توان اقدامی‌مثبت در جهت تقویت حس مسوولیت پذیری در بین مدیران ارزیابی کرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.