| کد خبر: 110689 |

قطار مشکلات لب خط به بهارستان رسید

تین‌نیوز| نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیگیر وضعیت اهالی لب خط پایتخت شده‌اند تا هرچه سریع‌تر تکلیف نهایی حاشیه خطوط ریلی در مناطق ۱۷و ۱۸مشخص شود.

 اینطور كه اخبار حكایت می‌كند، قرار است به همین منظور تعدادی از نمایندگان مجلس از محدوده خطوط راه‌آهن جنوب شهر بازدیدی به عمل آورند. مهدی شیخ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز دیروز به همشهری گفت كه به‌زودی جلسه‌ای را با محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهند كرد تا آنچه مدنظر مدیریت شهری، اهالی لب خط و شركت راه‌آهن است، حاصل شود. به گفته وی، پس از این چنانچه نتایج مورد نظر حاصل نشد، مسئله را به كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواهند برد.

زیرگذرهای تاریخ مصرف گذشته
موضوعات مربوط به خطوط ریلی مربوط به مسیر تهران- تبریز و تهران- اهواز واقع در جنوب شهر تهران سال‌هاست كه مطرح شده اما به‌نظر معضلاتی حل‌نشدنی به‌حساب می‌آیند. فرقی هم نمی‌كند كه خطوط در چه بخشی واقع شده‌اند؛ چه آنجاها كه در منطقه 17و بخشی از منطقه 18تا پیش از رودخانه كن، خطوط به زیرزمین رفته‌اند و چه آن محدوده‌هایی كه برخلاف وعده‌های پیشین همچنان در حدفاصل رودخانه كن تا ایستگاه نیك‌پسندی (در نزدیكی بیمارستان فیاض‌بخش2) روی زمین مانده‌اند. اگر طی چند روز اخیر سری به محله‌های شادآباد، خیلج فارس، شهرك سینا و خیابان‌های اطرافشان می‌زدید فقط گوشه‌ای از رنج اهالی آنها را مشاهده می‌كردید. طی این چند روز، پس از بارش برف و باران، اغلب مردم در این بخش برای ترددشان مشكلات بسیاری را تحمل كردند. اگرچه هنوز هم این مشكلات باقی است؛ چنان كه گل و لای و چاله‌های پر از آب در زیرگذرهای خودرویی و عابرپیاده عبور و مرور را برای شهروندان سخت یا غیرممكن كرده است.
در این بین، شاید تنها زیرگذر خودرویی كه امكان دسترسی راننده‌ها به بزرگراه فتح را فراهم می‌كند، زیرگذر خلیج‌فارس باشد. البته عابرین پیاده نیز همچنان باید از زیرگذر همجوار این مسیر به‌خصوص در ساعات عصرگاهی به بعد با ترس و لرز عبور كنند. خیلی از شهروندان هم برای اینكه طعمه بزهكاران و سودجویان نشوند، عطای عبور از این زیرگذر تاریك را به لقایش می‌بخشند و جور دیگر خطر كرده و از روی خط راه‌آهن می‌گذرند. فیض‌الله وطنی، دبیر شورایاری محله خلیج‌فارس در همین رابطه با بیان اینكه سارقان لامپ‌‌های روشنایی داخل تونل را دائما می‌دزدند، گفت: «واقعا برای ما سؤال است كه چرا هنوز باید از زیرگذرهایی استفاده كنیم كه تاریخ مصرفشان چند دهه است به پایان رسیده؟»

در محدوده خطوط ریلی روسطحی منطقه‌18چندین زیرگذر خودرویی مثل فربت، سینا، لاله و خلیج‌فارس وجود دارند كه در بسیاری از اوقات به‌ویژه هنگام بارندگی عملا غیرقابل استفاده می‌شوند. البته برخی از آنها به‌خاطر عملیات كارگاهی راه‌آهن همیشه بسته‌اند و راننده‌ها مجبورند مسافت بسیاری را برای رسیدن به مسیرهای همجوار به‌خصوص بزرگراه فتح طی كنند. حال چون مالكیت این زیرگذرها و زمین‌های حاشیه خطوط ریلی متعلق به شركت راه‌آهن است، دست مدیریت شهری نیز برای ساماندهی آنها كوتاه است. در محله شادآباد و شمال خیابان هفدهم شهریور نیز اگرچه خطوط ریلی به زیرزمین منتقل شده‌اند اما اهالی آنجا هم به‌خاطر رها شدن زمین‌ها به حال خود شاكی‌اند. تجمع بزهكاران و كارتن‌خواب‌ها در كنار سوله‌هایی با وضعیت نابسامان، تخلیه غیرقانونی زباله و نخاله، پراكنده بودن سرنگ‌های آلوده معتادان در محل، نبود دسترس‌های مناسب برای تردد عابرین پیاده، تنگ شدن كوچه‌ها به‌دلیل قرار داده‌شدن بلوك‌های سیمانی و عدم‌دسترسی نیروهای آتش‌نشان و اورژانس به خانه‌ها حین انجام ماموریت ازجمله مشكلات این محدوده خطوط ریلی راه‌آهن است. در صورتی كه مدیریت شهری تاكنون پیشنهادهای بسیاری برای واگذاری زمین‌های حاشیه‌‌ای خطوط ریلی در طول بیش از 10كیلومتر ارائه كرده؛ در عین حال از كمیسیون عمران شورای شهر تهران كه تحقق این موضوع را دنبال می‌كند، خبر می‌رسد، مقدمات واگذاری زمین‌ها به مدیریت شهری در قالب تهاتر فراهم‌شده‌است.

تغییراتی كه درصورت واگذاری زمین‌ها ایجاد می‌شود
یكی از مسائلی كه شورایاران محله خلیج‌فارس همچنان به‌دنبال آن هستند، به زیر زمین منتقل‌شدن خطوط ریلی محدوده مسكونی خود به طول 1200متر است؛ مسئله‌ای كه با وجود وعده دولت پیشین و تأكیدات نمایندگان مجلس دوره نهم، در اوایل كاری دولت فعلی از سوی وزارت راه و شهرسازی و شركت راه‌آهن نیمه‌كاره باقی ماند و سپس راه دیگری در پیش گرفته شد. تعویض خطوط فرسوده و افزوده شدن خطوط ریلی جدید ازجمله برنامه‌های جدید است كه عملیات كند آنها نیز مردم محل را حسابی كلافه كرده است. حال فارغ از این، اگر طرح ساماندهی با واگذاری زمین‌های روسطحی و حاشیه‌ای خطوط ریلی به شهرداری تهران كلید بخورد، احداث فضای سبز به وسعت 27هكتار آغاز می‌شود. بدین‌ترتیب تا پایان بهار96
فضای سبز محله‌های مجاور خط راه‌آهن 138درصد افزایش می‌یابد.
سرانه‌های ورزشی و فرهنگی نیز به‌ترتیب 67و 54درصد ارتقا می‌یابد.
75هزار مترمربع فضا برای ایجاد پاركینگ‌های طبقاتی فراهم می‌شود.
دیوار صوتی پیرامون خطوط ریلی روسطحی نصب می‌شود.
و همچنین6برج نوری در محدوده راه‌آهن كه محل عبور و مرور شهروندان است، ایجاد می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    یک سوال داشتم و انتظار دارم خدا وکیلی شهرداری پاسخ دهد اول راه اهن بوده یا مناطق مسکونی. چرا شهرداری اجازه ساخت و ساز اطراف راه اهن داده که امروز ادعا دارد؟ مشکل واقعی در اینجا عدم رعایت قوانین است