◄ نبود زیرساخت؛ گریبان مناطق آزاد را گرفته است
تیننیوز| ایجاد منطقه آزاد صنعتی-تجاری یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی هر کشوری است که میتواند موجبات رشد اقتصادی، جذب سرمایه بینالمللی انتقال فناوری، وصل به بازارهای جهانی و هزاران دستاورد دیگر برای هر کشوری به ارمغان بیاورد.
به گزارش تیننیوز، ایران دارای 7 منطقه آزاد تجاری به نام کیش، قشم، اروند، چابهار، ارس، انزلی و ماکو است که طبق تعریف سازمان ملل متحد (یونیدو) از مناطق آزاد به عنوان محرک جهت تشویق صادرات صنعتی یاد برده است.
اما در تعریف دیگر باید بیان کرد؛ منطقه تجاری آزاد، قلمرو معینی است که غالبا در داخل یا مجاورت یک بندر واقع شده و در آن، تجارت آزاد با سایر مناطق جهان مجاز شناخته شده است که کالاها را میتوان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از این منطقه خارج یا به آن وارد کرد.
هدف اصلی مناطق آزاد جذب سرمایههای خارجی، ایجاد فرصتهای شغلی جدید، کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات، دستیابی به فناوری پیشرفته، جذب نقدینگی سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم و محرومیتزدائی از این مناطق است.
در همین راستا معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهرهبرداری برای فعالیت اقتصادی، عدم نیاز به روادید برای ورود و خروج خارجیان، آزادی کامل خروج ارز، انعطافپذیری بیشتر عملیات بانکی، سرعت عمل در انجام امور اداری، معافیت از عوارض گمرکی و هزار دلیل دیگر باعث میشود تا سرمایهگذاران ترغیب زیادی برای سرمایهگذاری در مناطق آزاد را داشته باشند.
اما یکی از مهمترین مسائلی که در منطقه آزاد نقش اساسی دارد وضعیت فرودگاهها در این مناطق است.
از آنجا که فرودگاهها نقش بهسزایی در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف ایفا میکنند در دهههای اخیر برای دستیابی به توسعه اقتصادی در فرودگاههای بزرگ دنیا تغییرات بنیادینی حاصل شده است.
این در حالی است که امروزه فرودگاهها دیگر زیرساختهای ساده برای جابهجایی مسافران و یا محموله و بار نیستند بلکه این مکانها به شهرهای متراکمی با ارائه انواع خدمات تبدیل شدهاند.
علیرضا منظری درباره بهرهگیری از استعدادهای فرودگاهی مناطق آزاد تجاری عنوان میکند؛ امروزه در مناطق آزاد کشور بهره لازم و کافی از فرودگاهها برده نمیشود.
طبق گفتهی وی؛ در بحث سرمایهگذاری هوایی باید از مشکلی به نام موانع اداری نام برد؛ در باب فلسفه ایجاد مناطق آزاد میگویند که چون در سرزمینهای اصلی، قید و بندهای قوانین مربوط به سرمایهگذاری وجود داشته، دولتها درصدد بودند که این مشکلات را حل کنند و احساس میکردند که این مشکلات در سرزمینهای ملی رفع نمیشود لذا پس منطقه آزاد را ایجاد کردند.
این کارشناس صنعت هوایی میگوید؛ برای مثال هر ساله بیش از 2 میلیون مسافر از فرودگاه کیش جابهجا میشوند اما این فرودگاه از پی مخارج خود بر نمیآید، وقتی با ذکر مصادیق جلو برویم میبینیم که هنوز یک سر مشکلات فرودگاهی مثل کیش در موانع اداری گیر است.
اگر خدمات انحصاری هوایی هم در مناطق آزاد در اختیار فرودگاهها قرار بگیرد تا رشد و رونق اقتصادی را سبب شود دولت جلو میآید و با فرودگاهها قرارداد میبندد و از آنها در قابل ارائه آن خدمات پول دریافت میکند.
این بالا بردن هزینهها فرودگاه را در وضعیتی قرار میدهد که آنها هم مجبورند برای ایجاد تعادل از شرکتهای هواپیمایی در ازای خدماتی که به آنها میدهند مبلع کلانی بستانند یا بدهی بالا بیاورند این کار باعث میشود قیمت بلیت بالا برود و در نهایت مردم به فشار وارد شود.
به گزارش تیننیوز، باید عنوان کرد که در ایران بر اساس قانون اول توسعه، به دولت اجازه داد شده که با استفاده از ایجاد مناطق آزاد تجار-صنعتی به ایجاد صنایع و انتقال فناوری کمک کرده و صادرات کشور را افزایش دهد اما این موضوع تا جایی پیش رفت که به علت وجود برخی از مزایا در مناطق آزاد شاهد افزایش این مناطق بودهایم؛ که طبق گفته مدیر عامل مناطق آزاد 65 منطقه آزاد تصویب شده که 45 منطقه توجیه اقتصادی ندارد.
وجود منطقه آزاد نیازمند وجود زیر ساختهای مناسب خود از جمله هوایی، دریایی، ریلی و ... است تا بتواند توجیه اقتصادی مناسبی داشته باشد اما وجود برخی از مزایا مانند وضعیت گمرکی در این مناطق باعث هجمه ورود کالاهای قاچاق است؛ شاید جالب باشد بدانید که کالای مصرفی برای مناطق آزاد مثل هتلها، مواد اولیه و تجهیزات کارخانههای صنعتی در این مناطق و کالاهای همراه مسافر از جمله دستههای دیگر قاچاق در مناطق آزاد است که حتی این موضوع را مسئولان مناطق آزاد نیز تائید میکنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.