◄ آیا ژاپنیها در پسابجام بازار ایران را از دست میدهند
تیننیوز| در حومه غربی شهر بزرگ تهران، در منطقهای صنعتی، کارخانه مونتاژ خودرو گروه خودروسازی بهمن قراردارد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ژاپن تایم، گروه بهمن از سال 2007 مونتاژ مزدا3 را آغاز کرده است. این کار به طور کامل تحت نظر مزدای ژاپن و با فناوریهای آن انجام میشود.
قدمت همکاری گروه بهمن و مزدا به سال 1959 بر میگردد که وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت 200 کیلوگرم در این کارخانه ایرانی مونتاژ شد. این محصول در ورودی دفتر کارخانه بهمن به نمایش در آمده است.
گروه خودروسازی بهمن در حال حاضر تنها شرکت خودروسازی خصوصی ایران است که با یک خودروساز ژاپنی همکاری دارد.
محمد ضرابیان معاون مدیرعامل و مسئول برنامهریزی و توسعه بهمن موتور میگوید: ما به دنبال شرکای جدیدی هستیم. برای این کار شرکتهای تویوتا و دایهاتسو به نظر ما مناسبترند.
صنعت خودروی ایران پس از صنعت نفت بزرگترین صنعت این کشور به حساب میآید. ایران بزرگترین خودروساز خاورمیانه است.
تولید خودر ایران در سال 2011 با 1.64 میلیون دستگاه به اوج خود رسید. اما با تشدید تحریمها این مقدار به شدت کاهش یافت. در سال 2013 این آمار به 740000 دستگاه رسید و در سال 2014 با افزایش مجدد به 1130000 دستگاه رسید.
بازار خودرو ایران تحت سلطه دو خودروساز دولتی یعنی ایران خودرو و سایپا است که حدود 90 درصد فروش خودرو را به محصولات خود اختصاص دادهاند.
دولت ایران در برنامهای بلند پروازانه قصد دارد تا سال 2025 تولید خود را به 3 میلیون دستگاه برساند. در این برنامه 2 میلیون خودرو برای بازار ایران و یک میلیون خودرو جهت صادرات به کشورهای منطقه در نظر گرفته شده است.
ایران امیدوار است در شرایط پسابرجام با همکاری و سرمایهگذاری مشترک با کشورهایی مانند چین، روسیه، آلمان، فرانسه و... بتواند برنامه خود را در صنعت خودروسازی به انجام برساند.
نادر سخا مدیر اجرایی شرکت کروزنیز می گوید : ایران دارای زیرساختهای مناسب برای تولید خودرو است. ایران دارای قطعهسازان قوی، نیروی کار تحصیل کرده و امنیت مناسب در منطقه است،ایران پتانسیل لازم برای شروع همکاری با خودروسازان دیگر را در ایران دارد.
یوچی یاماموتو مشاور خاور میانه سازمان تجارت ژاپن نیز میگوید: تقاضا در ایران به دلیل جمعیت بالا رو به افزایش است و این خبری امیدوار کننده برای این بازار است.
طبق تحقیقات سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، ایران دارای 80 میلیون جمعیت است که 40 درصد این جمعیت افراد زیر 24 سال هستند.
ایران یک کشور خودروساز است که بازار صادراتی آن هنوز به درستی شکل نگرفته است. به گفته یاماموتو در خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران میتواند جای پای خودروسازی خود را به خوبی تثبیت کند.
دولت ژاپن کلیه تحریمهای خود را بر علیه ایران از ماه ژانویه برداشته است و در ماه فوریه یک توافق نامه دو جانبه سرمایهگذاری برای کمک به شرکتهای ژاپنی برای رقابت در بازار کسب و کار جهانی با دولت ایران امضا کرده است.
با وجود انتظار بالا از خودروسازان و قطعه سازان ایران، به دلیل مشکلات مختلف از جمله سیاستهای دولت آمریکا و احتمال بازگشت تحریمهای ایران و همچنین عدم قطعیت در سیاستهای داخلی ایران شرکتهای ژاپنی در برخورد با شرکتهای ایرانی احتیاط بیشتری میکنند.
مرتضی سبحانی معاون مدیرعامل شرکت قطعهسازی آورند خودرو میگوید: در مقایسه با شرکتهای فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و ...، شرکتهای ژاپنی در بازار ایران عقب ماندهاند.
رقبای اروپایی مانند رنو و PSA در حال حاضر با سرعت بالایی در حال فعالیت مجدد در بازار ایران هستند.
ضرابیان میگوید: متأسفانه ژاپنیها زمان را از دست میدهند. به نظر من خودروسازان ژاپنی اگر سریع عمل نکنند در آینده جبران برایشان بسیار سخت میشود.
ضرابیان ادامه می دهد: وسایل نقلیه کوچک ساخت ژاپن با توجه به قیمت مناسبشان، فضای کم پارکینگ در شهرهای ایران و آلودگی هوای شهرها به خوبی میتوانند در ایران رقابت کنند.
به عنوان بخشی از تلاش ژاپنیها برای ورود به بازار ایران، در حال حاضر JETRO اقدام به اعزام کارشناسان و ارائه راهنمایی در زمینه های مدیریت تولید و سیستمها برای همکاری با قطعهسازان ایران کرده است.
اگر خودروسازان بتوانند قطعات باکیفیت بالا و قیمت مناسب در ایران پیدا کنند، خیلی راحتتر قادرند در ایران خودرو تولید کنند.
یاماموتو از JETRO گفت: اگر خودروسازان ژاپنی بتوانند در نسل بعدی خودروها پرچمدار میدان باشند، دیگر نگرانی برای حضور در بازار ایران نخواهیم داشت.
خودروسازان ژاپنی در حال حاضر در حال توسعه فناوریهای جدید مانند خودروهای برقی و خودروهای خودران هستند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران میگوید: صنعت ژاپن در ایران دارای جایگاه مناسبی است و محبوبیت بالایی در بین افکار عمومی و فرهنگ ایرانیان دارد.
اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ژاپن بتواند محبوبیتش را در ایران بدون تلاش حفظ کند.
قاسمی ادامه داد: ایران مایل به همکاری با ژاپنیها است، اما نمیتواند برای همیشه صبر کند.
وی گفت: برخی کشورها به آرامی در حال آغاز فعالیتشان با ما هستند. او ادامه داد: ما قادریم شرکای خود را برای همکاریهای آینده انتخاب کنیم. در فضای خوب بعد از توافق هستهای شرکتهای ژاپنی زیاد جدی به نظر نمیرسند و در حال عقب ماندن از دیگر رقبای خود هستند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.