| کد خبر: 109556 |

از پل خلیج فارس چه خبر؟

تین نیوز| عملیات ساخت پل خلیج فارس همچنان متوقف است تا سرمایه گذار این پروژه مشخص شود.
 
با وجود اینکه دبیرشورای عالی مناطق آزاد اواخر سال گذشته اعلام کرده بود پروژه پل خلیج فارس با جذب فاینانس ادامه پیدا می‎کند، اما هنوز نه خبری از جذب فاینانس است و نه از پیشرفت ساخت این پل.

داستان از سال 1351 شروع شد. زمانی که دولت وقت تصمیم گرفت که  نخستین بندر آزاد تجاری ایران در جزیره قشم احداث شود. بر اساس این تصمیم، جزیره قشم باید به مرکز بزرگ توریستی و تجاری در دهانه خلیج فارس و تنگه هرمز تبدیل می‎شد. برای این کار، جزیره قشم باید به صورت زمینی با سواحل جنوبی ایران مرتبط می‎شد به همین دلیل احداث پل سنگی بزرگی در این منطقه تعریف شد.

رویای تبدیل جزیره قشم به مرکز بزرگ توریستی – تجاری خلیج فارس، ذهن بومیان این منطقه را به آینده امیدوار کرده بود زیرا در آن صورت می‎توانستند بدون هیچ مشکلی به سرزمین اصلی تردد داشته باشند اما آنها حتی تصور این را هم نمی‌کردند که عمرشان به افتتاح این پل کفاف ندهد و این پروژه چند دهه از امروز به فردا موکول شود . خاموشی این پروژه پس از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نیز ادامه یافت تا اینکه در سال 1369 قشم به منطقه آزاد تجاری و صنعتی تبدیل شد.

مهر منطقه آزاد بر پیشانی قشم، موجب رونق آهسته و پیوسته این منطقه شد اما خبری از احداث پل سنگی نشد با این وجود در بعضی جلسات سخنانی در این رابطه به گوش می‎رسید که هیچ گاه از مرحله حرف به عمل نرسید تا اینکه در سال 1388 طرح مطالعاتی ساخت و تکمیل پروژه ساخت پل خلیج فارس در هیات دولت مطرح شد. بالاخره پس از گذر از فراز و فرودهای مختلف، ساخت این پروژه از سال 89 آغاز شد. رضا موسوی نخستین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بود که خبرکلنگ زنی پروژه پل خلیج فارس را در واپسین روزهای سال ۸۹ به گوش مردم رساند.

مگا پروژه خلیج فارس و یا به بیان دیگر طرح ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل خلیج فارس  با حدود 2.5 کیلومتر مسافت و پنج دهانه ۳۶۰ متری ، جزیره قشم را با گذر از روی آب‌های نیلگون خلیج فارس از طریق زمین و ریل به بندرعباس متصل می‎‏کند.

با پیشرفت کمی در این پروژه و پایه گذاری کیسیون‌های آن در ساحل بندر لافت و خمیر، مشکلات مختلفی اعم از مشکلات اعتباری و زیست محیطی موجب شد که این پروژه دوباره به خواب زمستانی برود به صورتی که با تمام شدن دوران دولت دهم و گذشت بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم هنوز این پروژه در پیچ و خم‎های جذب سرمایه‎گذار و تامین فاینانس سرگردان است.

جالب است بدانید پل خلیج فارس در کارنامه مدیران منطقه آزاد قشم اعم از رضا موسوی، اسفندیار حیدری، شهریار مشیری ، علی اکبرشعبانی فر و اکنون نیز حمیدرضامومنی خودنمایی می‎کند.

این فراز و فرودهای مختلف و فعالیت کوتاه مدت این پروژه در دولت دهم، به جایی انجامیده شد که در اواخر سال گذشته اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‎عالی مناطق آزاد گفته بود که "احداث شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل با استفاده از اعتبارات فاینانس و جذب سرمایه‌گذار خارجی تکمیل و به بهره برداری می رسد. سکوهایی که وظیفه ایجاد فوندانسیون را بر عهده دارند و کیسون های بتنی این پروژه (پایه های پل) تا سه ماه آینده به منظور بارگیری و نصب در دریا مهیا می‌شوند. برای تامین مابقی نیاز مالی این پروژه دنبال منابع مالی خارجی خواهیم رفت که احداث عرشه، نصب و راه اندازی این پروژه نیز حدود ۲۰۰ میلیون دلار نیاز دارد."

اکنون نیز با وجود گذشت چندین ماه از این خبر ترکان، هنوز نه خبری از ادامه ساخت پل و نه از جذب فاینانس خارجی است. فقط هر از گاهی شنیده‎هایی از حضور چینی‎ها در منطقه آزاد قشم به گوش می‌رسد که نشان از بررسی دقیق این پروژه توسط چینی ها دارد.
در حال حاضر، هیچ کدام از مسوولان مربوط به این پروژه اظهار نظری در این رابطه انجام نمی‎دهند و می‌گویند که منتظر فاینانس خارجی هستند.

در این میان؛ مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اگر بخواهیم پل خلیج فارس را احداث کنیم باید به فکر تامین کالاهایی که لازم است ازاین پل عبور کرده و به منطقه دیگر و یا سرزمین اصلی برسد نیز باشیم تا احداث این پل توجیه اقتصادی هم داشته باشد.

وی افزود: از یک جانب وجود گاز و آب در این منطقه و از جانب دیگر توافقنامه‎ای که سازمان منطقه آزاد قشم با گوانگو جو چین برای فعالیت فولادی در قشم و همچنین مشارکت در ساخت پل خلیج فارس دارد، موجب شده است که منطقه آزاد قشم سرمایه‎گذاران فولادی چین را که چندین بار تاکنون به قشم سفر کرده و شرایط را سنجیده‎اند به سرمایه‌گذاری در پروژه پل خلیج فارس نیز هدایت کند.
شیخ زاده تصریح کرد: به گونه‎ای که آنها را توجیه کند که ساخت این پل به انتقال مواد اولیه مورد نیاز شما می‎تواند کمک کند و این انتقال را برای شما سریع‌تر و ارزان تر انجام دهد.

وی یادآور شد: از آنجایی که کشور چین در بحث پل‎سازی بر روی دریا در زمره کشورهای موفق در این صنعت است، مشارکت در طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل و ارتباط قشم به سرزمین اصلی از طریق خطوط زمینی و ریلی نیز یکی از بندهای توافقنامه منطقه آزاد قشم و استان گوانگ جو چین را تشکیل می دهد که می‎توان با یک تیر دو نشان زد هم فولادسازی راه اندازی کرد وهم پل را ساخت.

وی گفت: البته ممکن است اتمام پروسه اداری و کلیدخوردن این سرمایه گذاری به زودی انجام نشود و زمان‎بر باشد اما امیدواری نسبت به این سرمایه گذاری و جذب فاینانس وجود دارد.
به گفته شیخ زاده؛ از سرگیری ساخت پل خیج فارس نه تنها به امسال نخواهد رسید بلکه امکان دارد به اواخر سال 96 برسد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.