| کد خبر: 108619 |

مصائب مسافران فرودگاه شیراز

تین نیوز| با زحمت ساك‌های بزرگ را دنبال خود می‌كشد در حالیكه دختربچه‌ای به دنبال او می‌دود. در سراشیبی تند پاركینگ طبقاتی، بدون وجود حفاظ، یك چشمش دخترش را می‌پاید و یك چشمش مراقبت می‌كند كه خودش به زمین نخورد، پیچ آخر را كه رد می‌كند، پرایدی ترمز می‌گیرد و دخترك از ترس جیغ می‌كشد و ...

پاركینگ طبقاتی و نیم‌ساخته فرودگاه شیراز، مدت‌هاست به روی مسافران باز شده است اما پله و آسانسور ندارد و فاصله آن تا محوطه ترمینال‌های داخلی و خارجی آنقدر هست كه آدم‌ها را به دشواری بیندازد و ناله‌هایشان را به آسمان بلند كند.

زیرساختی كه بعد از 35 سال در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب ایجاد شده است، طی دو سال گذشته بیش از آنكه باری از دوشی برداشته باشد، مخاطرات و دلواپسی‌ها و سختی‌هایی را برای بسیاری ایجاد كرده است. 
در تمام دنیا، نقاطی نظیر ترمینال‌های مسافربری زمینی، هوایی، دریایی و هوایی، به‌عنوان نقطه ورودی مسافران به یك كشور، استان یا شهر، به لحاظ زیباسازی و تسهیلات و خدمات، بهترین است تا افراد در هنگام ورود و خروج، بهترین خاطره‌ها را با نگاه به هر سمت یا مواجهه با هر ساختار و سیستم و شرایط، در ذهن ثبت كنند.

ترمینال‌ها خصوصا در نقاط گردشگری جهان، شهرهایی كه داعیه‌دار صنعت پر اهمیت توریسم است، توسط مدیرانی خلاق، خوش اخلاق و مدبر اداره می‌شود كه همواره در دسترس و پاسخگو هستند. افرادی به‌عنوان پرسنل در آن مشغول به ارائه خدمات می‌شوند كه خوش‌رویی و بیان مناسب، از خصوصیت‌های اصلی آنان باشد و خدماتی ارائه می‌شود كه گاه در هیچ نقطه‌ای از شهر و كشور، با آن كیفیت و تناسب قیمت، نیست.

فروشگاه‌هایش نقره‌داغت می‌كنند و هر كالایی را باید به قیمت جان آدمیزاد و شیر مرغ!! به‌دست بیاوری، نمازخانه‌اش دلت را پر از غم می‌كند و .... به محوطه كه می‌رسی، سیستم حمل و نقل ناکارآمد آن، غصه را در ذهنت می‌كارد .
یكی از شهروندان شیرازی كه به سختی ساكی سنگین را در بغل گرفته و به سمت ترمینال داخلی حركت می‌كند، به خبرنگار ایسنا گفت: برای سفری سه روزه قصد عزیمت به مشهد را دارم و به‌دلیل دور بودن پاركینگ تا محل ترمینال، با دشواری مواجه شده‌ام.
او كه خود را ابطحی معرفی كرد، افزود: در مسیر سراشیبی پاركینگ، چرخ زیر ساك شكست و مجبور شدم آن را بغل كنم و هیچ وسیله‌ای هم نیست كه مسافت پاركینگ تا ترمینال، افراد را جابه‌جا كند.

خانم جوانی كه دختر كوچكش پشت سر او می‌دوید هم گفت: خداوكیلی می‌بینید چه وضعیتی است، نزدیك بود تصادف كنم اگر می‌دانستم با تاكسی می‌آمدم.
او ادامه داد: پاركینگ ایجاد كرده‌اند، خب زحمت كشیده‌اند بعد از این همه سال، اگر راه‌اندازی شده است چرا آسانسور و پله مناسب ندارد، چرا این همه فاصله تا ترمینال‌ها، چرا یك وسیله‌ای برای جابه‌جایی مسافران نیست؟

این خانم جوان كه برای عیادت پدرش به تهران می‌رود، گفت: هیچ كس هم نیست كه این وضعیت را برایش توضیح بدهیم و خواستار توجه به مشكلات و رفع آنها شویم.
شهروند سالمندی كه متوجه گفت و گوی خبرنگار ایسنا با مسافران فرودگاه شده است، با لبخند گفت: من سال‌های سال در حال تردد به شهرهای داخلی و كشورهای خارجی هستم و متاسفانه همیشه، این فرودگاه با مشكلاتی مواجه بوده است.

او كه خود را هنروران معرفی می‌كند، افزود: فرزندانم در تهران و اصفهان زندگی می‌كنند و مدام یا ما می‌رویم یا آنها می‌آیند، برای ما راحت‌ترین وسیله هواپیما است و همیشه به فرودگاه كه می‌رسم دلم ریش می‌شود برای شیراز.
این شهروند خوش مشرب، با تعصب گفت: شیراز باید بهترین‌ها را داشته باشد، لایق بهترین‌ها است اما متاسفانه مسئولانش كمی مسامحه می‌كنند، توجه كنید چه بوی مشمئز كننده‌ای اینجا وجود دارد. حالا هوا كمی خنك شده، تابستا واویلاست!!

او ادامه داد: فرودگاه باید زیبا باشد،‌ با چشم‌اندازی كه آدم را به شادابی برساند،‌ نگاه كنید اطراف را، البته دست‌شان درد نكند كه این میدان را هم درست كرده‌اند و به‌جای درخت و گل و گیاه، جایی برای ماشین‌ها ساخته‌اند!
میان گفت و گوهایمان، فردی بیسیم به دست، یكی دو بار دورمان می‌زند و هر بار دكمه پیج بیسیمش را فشار می‌دهد تا خش و خش بیشتر احساس شود. 

از نگاه تمام صاحب‌نظران، فرودگاه‌ها و ترمینال‌های ورودی مسافر پیشانی هر شهری بوده و باید در ابعاد مختلف با نگاهی علمی، مدیریت شوند. بروز كوچكترین ایراد در این نقاط، برای همیشه در ذهن بیننده، ماندگار خواهد شد.
به گزارش ایسنا، فرودگاه‌ها، به‌عنوان پیشانی شهر، همواره مد نظر برنامه‌ریزان قرار داشته و به همین دلیل توجه به مكان‌یابی، معماری ساختمان، امكانات خدماتی و ... به‌عنوان یك ضرورت محسوب شده است. فرودگاه، اولین و آخرین تصویر را در ذهن هر مسافری كه وارد یك شهر شده یا قصد خروج از آن را دارد، ایجاد می‌كند، تصاویری كه ماندگارترین تصاویر خواهد بود.

اما در شیراز، فرودگاه در آخرین نقطه برنامه‌ریزی‌ها قرار دارد و به همین دلیل طی سال‌های متمادی با انواع مشكلات روبرو بوده و علی‌رغم انعكاس این مشكلات از سوی رسانه‌ها و حتی بعضی مسئولان، كمترین میزان بازخورد را شاهد بوده‌ایم.
بررسی رسانه‌ها طی یك‌ماه اخیر نشان‌دهنده حجم قابل توجهی از گزارش‌های انتقادی است كه با اشاره به واقعیت‌های موجود در فرودگاه شیراز، لزوم توجه برنامه‌ریزان و مدیران را مورد تاكید قرار داده‌اند.

وجود بوی نامطبوع، سیستم حمل و نقلی نه‌چندان مناسب، نظارت اندك بر عرضه خدمات فرودگاهی، پاركینگ و گران‌فروشی‌های غرفه‌داران و ... بخشی از مشكلات فرودگاهی است كه عنوان بین‌المللی را بر تارك دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.