گزارش تیننیوز از چهارمین جلسه هیئتعلمی همایش شهرسازی ریل پایه ۲؛
◄ فرهنگسازی شهرنشینی ریل پایه به همراه توسعه زیرساختها
چهارمین جلسه هیئتعلمی همایش شهرسازی ریل پایه 2 با حضور معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی و جمعی از متخصصان شهرسازی و حملونقلی در سالن همایش وزارت راه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ مهرداد تقی زاده، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی با حضور در چهارمین جلسه هیئتعلمی همایش شهرسازی ریل پایه 2 گفت: هدف از برگزاری این جلسه، توسعه شهرسازی بر پایه ریل و همچنین افزایش سیستم حملونقل عمومی و استفاده عموم مردم از این شیوه است.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: بیشتر شهرهای جهان با مشکل ترافیک مواجه هستند و همه به یک راهحل رسیدهاند که حملونقل شهری را توسعه داده و آن را با سیستم حملونقل برونشهری یکپارچه کنند و امروز روند رو به رشد سوانح و تصادفات جادهای در کشور موجب شده تا موضوع شهرسازی ریل پایه مطرح و نسبت به فرهنگسازی آن اقدامات جدی از سوی وزارت راه و شهرسازی و راهآهن کشور صورت گیرد.
وی عنوان کرد: باید برای رفع این معضل سیستم حملونقل عمومی را به صورت یکپارچه در نظر بگیریم و سامانههای حملونقل شهری و برونشهری باید با هم ارتباط داشته باشند تا کارآیی داشته باشند.
تقیزاده با بیان اینکه شهرسازها در طراحی شهر باید به حملونقل ریل پایه توجه کنند، افزود: در همایش شهرسازی ریلپایه از تخصصهای مختلف حملونقل و ترافیک، محیطزیست، اقتصاد شهری و جامعهشناسی استفاده میشود و امیدواریم با برگزاری این همایش ارتباط رشتههای مختلف افزایش یابد.
ضرورت توسعه بر مبنای شهرسازی ریل پایه
در این همایش حمید سیادت موسوی، دبیر علمی دومین همایش شهرسازی ریل پایه نیز به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: دومین همایش شهرسازی ریل پایه 5 و 6 بهمنماه سال جاری برگزار میشود. خوشبختانه به دلیل نگرش مثبت و تأثیرات قابلتوجهی که اولین همایش شهرسازی ریل پایه در بین متخصصان سازمانها و ارگانهای کشور داشته، راهآهن در جهت برگزاری دومین همایش اقدامات خاصی را در دستور کارهای خود قرار داده است.
موسوی همچنین اظهار داشت: امروزه توسعه بر مبنای شهرسازی ریل پایه یا توسعه حملونقل عمومی (TOD) برای کشور ما یک ضرورت محسوب میشود.
دبیر علمی دومین همایش شهرسازی ریل پایه با اعلام اینکه برگزاری همایش شهرسازی ریل پایه تنها کنفرانس علمی و بیان یکسری مسائل نیست بلکه در جهت عملیاتی شدن TOD و توسعه حملونقل عمومی است، اظهار داشت: تحقق این موضوع به عنوان یک راهکار برای کشور بسیار مفید است، بنابراین برای اجرای آن نهادسازی مناسب بایستی صورت گیرد.
وی در ادامه اظهار داشت: بخش مهم و اساسی همایش مسئله تغییر نگرش و نگاهی است که به توسعه شهری و شهرسازی میشود. با توجه به کلانشهری چون تهران و اینکه جمعیت زیادی را در خود جای داده است، نیازمند اقدامی سازنده و سازماندهی شده با پشتوانه علمی برای تغییر نگرشها هستیم.
سیادت موسوی گفت: اینکه ما بتوانیم مفهوم پیشرفتهتر و همچنین پاسخگویی را به یک مخاطب خاص توسعه شهری، استانداری، شهرداری، سازندهها و غیره القا کنیم بایستی مطالعات و طرحهای مربوط به توسعه حملونقل عمومی را در کشور پیادهسازی و اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: امروزه کشور نیازمند اصلاح نگرشها است و باید اصلاح نگرش در همه زمینههای مربوط به شهرسازی صورت گیرد؛ بنابراین برای اجرای درست TOD در کشور چارچوبی بر اساس فرایندهای کلی طراحی و عملیاتی شود.
توجه به حاشیهنشینی و حقوق شهروندی در شهرسازی ریل پایه
سیادت موسوی در ادامه به مدیریتهای محلی در اجرای درست TOD اشاره کرد و افزود: نکته مهم در امر TOD، تأکید بر مدیریتهای محلی و توسعه فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی است تا محیطزیست دچار آسیبهای جدی نشود.
حمید سیادت موسوی محورها و موضوعات سخنرانان داخلی و خارجی را ارائه نمونه موفق جهانی، شهرسازی ریل پایه و مبانی نظری شهرسازی نوین، شهرسازی ریلپایه و توسعه عدالت اجتماعی (حاشیهنشینی)، بررسی ابعاد زیستمحیطی و نقش آن در توسعه پایدار و یکپارچگی در برنامهریزی حملونقل و توسعه شهری و منطقهای، شهرسازی ریلپایه و ارتقای کیفیت زندگی و ارتقا توجیهپذیری اقتصادی شهرسازی ریلپایه اعلام کرد.
دبیر کمیته علمی همایش شهرسازی ریل پایه 2 تصریح کرد: دو محور اساسی اجتماعی و اقتصادی در این میان مطرح است که در بحث اجتماعی شامل مباحث حاشیهنشینی و حقوق شهروندی میشود که باید برجسته شود. همچنین در مسئله اقتصادی کشورها به خاطر مسئله خودرو محوری و حملونقل گران با تهدید مواجه است و این گرانی مردم را تا آستانه فقر پیش میبرد.
ساناز حقشناس مشاور اتاق فکر راهآهن در این جلسه با ارائه پاور پوینتی از اقدامات اساسی در جهت برگزاری همایش شهرسازی ریل پایه 2، عنوان کرد: در این همایش سعی شده از هر تخصصی در چارچوب خاص بر اساس محورهای همایش استفاده شود.
وی ادامه داد: برای برگزاری این همایش شرکتهایی چون عمران و بهسازی شهری، عمران و بهسازی شهرهای جدید، مرکز تحقیقات راه و اتحادیه قطار شهریهای کشور و دانشگاههای تهران حمایت و پشتیبانی میکنند.
ورود مردم محلی به توسعه ریلی با فرهنگسازی مناسب
محمد سالاری به عنوان یک شهرساز با حضور در این جلسه عنوان کرد: وقتی در مورد توسعه صحبت میکنیم بایستی موضوع آلودگی و محیطزیست را هم وارد بحث توسعه ریل پایه کنیم چرا که پیوند راهآهن با راهبردهای توسعه کشور بسیار محکم است.
وی افزود: توسعه راهآهن بایستی به فرایند خودبهخودی تبدیل شود و مردم محلی با سرمایهگذاران خود و سرمایهگذاران وارد فرایند توسعه ریلی شوند.
سالاری خاطر نشان کرد: پروژه TOD بایستی هدفمند باشد و همچنین دادههای درستی برای آن جمعآوری و ارائه شود.
ورود بخش خصوصی در توسعه شهرسازی ریل پایه
سعید سادات نیا عضو هیئت متخصص شهرسازی نیز با بیان اینکه جهت دادن تقاضا بر اساس دیدگاههای ما از مهمترین موضوعات در شهرسازی ریل پایه است، اظهار کرد: اول باید بدانیم اولویتهای اصلی ما چیست و با کدام و برنامه و اولویتها حرکت میکنیم.
وی بیان داشت: بخش خصوصی را باید وارد برنامهها و سیاستهای خود در جهت توسعه شهرسازی ریل پایه کرد.
سادات نیا گفت: شهرها نباید مصرفکننده انرژی باشند بلکه بایستی بسترساز حفاظت از محیطزیست و آرام سازی محیط زندگی برای شهروندان باشند.
در پایان این جلسه، پس از بحث و تبادلنظر در خصوص اهداف مورد نظر همایش درباره موضوعاتی چون مقالات سفارشی، پیشنهاد سخنرانان خارجی و داخلی بر اساس محورهای موضوعات، تعیین افراد مسئول هر یک از پنلها و کارگاهها، ارائه مباحث کمک به طرح موضوع در دانشگاهها و ارتباط با آنها، ارائه مطالب و جریان سازی توسط اعضا، پیگیری اسپانسرهای معنوی مرتبط با دانشگاهها و غیره بحث و بررسی شد.
دومین همایش شهرسازی ریلۤپایه قرار است پنجم و ششم بهمنماه در تهران برگزار شود و هنوز مکان دقیق آن اعلام نشده است. آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات ۱۵ آبان است و فرهنگ و ارتباطات، توسعه اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی، ابعاد اجرایی، مبانی نظری شهرسازی نوین، حملونقل، محیط ریست و توسعه اقتصادی محورهای آن است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.