| کد خبر: 107433 |

گزارشی از سفر به چابهار برای بررسی روند تکمیل سامانه کنترل پرواز کلامی(RCAG)

این فاصله به نفع هیچکس نیست!

تین‌نیوز| در حالی که پاییز آرام آرام خودش را به هوای داغ و شرجی شهر بندری چابهار تحمیل می‌کند، فرصتی پدید می‌آید تا روند تکمیل سامانه کنترل پرواز کلامی(RCAG) در این منطقه آزاد تجاری بررسی شود و این یعنی یک پرواز از تهران به زاهدان و سپس به چابهار، حضور در جمع صمیمی مسئولان محلی و همکارانی از فرودگاه زاهدان، مشاهده نتیجه تلاش خالصانه متخصصان حوزه الکترونیک و آگاهی یافتن از یک فاصله که وجودش به نفع هیچکس نیست؛ نه در زمین و نه در آسمان!
 
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها، گفتگوی کوتاه با محمدرضا باقري سنجري، كارشناس مسئول تجهيزات RCAG شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، اهمیت این بازدید را متذکر می شود؛ به ویژه زمانی که از اعزام یک تیم تخصصی از تهران به سرپرستی محمد امیرانی، مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به چابهار باخبر می شود.
گروه اعزامی چهار نفره روابط عمومی به سرپرستی یداله آقائی صائم، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز سناریوی چگونگی تهیه خبر و گزارش مکتوب، گزارش تصویری و همچنین ساخت مستندی از این سفر یک روزه را کاملا بررسی کرده است و به همین خاطر، کار این گروه از لحظه حضور در فرودگاه شهر کنارک آغاز می شود و گفتگویی ویژه با امیرانی و همچنین اعرابی، مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان، صورت می گیرد.

حکایت کانکس وفادار و سامانه مجهز
محمد امیرانی، مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، توضیح می‌دهد که چگونه سامانه مستقر در فرودگاه کنارک حدود 13 سال پیش در یک اقدام ضربتی و به صورت جهادی در قالب یک کانکس و با استفاده از یک دستگاه تریلر به منطقه آزاد تجاری چابهار منتقل شد.
امیرانی می گوید: "این سامانه به تنهایی پوشش رادیویی منطقه جنوب شرق کشور را انجام می داد و به همین علت باید تمامی اقدامات خیلی سریع و البته در کمال دقت صورت می گرفت."
پس از انتقال سامانه کنترل پرواز کلامی(RCAG) از فرودگاه کنارک _که اغلب به اشتباه از آن به عنوان فرودگاه چابهار نام برده می‌شود_ این سامانه مدت‌ها به همان صورت فعالیت می‌کرد و امیرانی تاکید می‌کند که همواره این نیت وجود داشت تا این سامانه به یک وضعیت ثابت و پایداری برسد تا این که...
بالاخره از حدود یک و نیم سال پیش احداث ساختمان، ورود و نصب تجهیزات و تمامی اقدامات لازم آغاز شد و حالا دیگر فقط برداشتن گام‌های پایانی این پروژه باقی مانده است.
امیرانی ادامه می‌دهد:" تجهیزات درون آن کانکس حالا دیگر در داخل یک ساختمان تازه ساز مستقر شده است."

البته مدیرکل ارتباطات و ناوبری یادآور می‌شود که بار دیگر همان کانکس قرار است همراه با بازسازی تجهیزات باقی مانده در درون آن، برای استفاده در کوه بیرگ، جایی واقع در میان ایرانشهر و سراوان، به آن منطقه استراتژیک منتقل شود تا وجود دو ایستگاه چابهار و بیرگ، همپوشانی لازم را  برای پوشش کامل کنترل پرواز کلامی را فراهم آورد.
نکته مهم این که آماده‌سازی موقعیت جغرافیایی بخشی از کوه بیرگ برای انتقال و نصب سامانه کنترل پرواز کلامی(RCAG) در آینده نزدیک، خیلی کار راحتی نبوده است، به‌ویژه آنکه بایستی آن منطقه از نظر خلاصی از وجود اشرار امن شود، اقدامی که خوشبختانه با دلاورمردی‌ها و از جانگذشتی‌های نیروهای نظامی و امنیتی به خوبی انجام شده‌است.

ساخت‌وساز فنی در ارتفاعات منطقه آزاد چابهار
اعرابی، مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان که از ابتدا تا انتها به صورت فعال با گروه اعزامی از تهران همراه و همگام است، توضیح می‌دهد که این مصاحبه در داخل پایگاه دهم شکاری قرار دارد و زمانی که سامانه کنترل پرواز کلامی(RCAG) در این فرودگاه قرار داشت، رفت و آمد متخصصان برای ورود به این سایت به منظور بررسی تجهیزات، کاری بسیار سخت بود.
او می‌گوید:"به همین دلیل چهار نقطه برای نصب این سامانه بیرون از این پایگاه نظامی و فرودگاه کنارک در نظر گرفته شد که در نهایت، ارتفاعات چابهار برای این کار تعیین شد."

اینگونه بود که زمینی به مساحت 2500 مترمربع به‌صورت توافق در اختیار فرودگاهیان در نظر گرفته شد و از حدود یک‌ونیم سال پیش اجازه ساخت ساختمانی مجهز از مسئولان منطقه آزاد تجاری چابهار گرفته شد و بعد هم زمان آن رسید تا همه چیز از داخل کانکس وفادار خودمان، به درون ساختمان مجهز و بسیار مقاوم منتقل شود و اکنون فقط چند گام تا بهره‌برداری نهایی از این پروژه باقی مانده است و گروه اعزامی از تهران، برای بررسی روند تکمیل همین سامانه به چابهار می‌رود.

فرصتی برای تماشای آینده
پیش از آنکه به منطقه آزاد چابهار برویم، دقایقی به مکانی می‌رویم که قرار است در آینده نسبتا نزدیک فرودگاه بزرگ چابهار در آن ساخته شود؛ یک سه راهی در نزدیک چابهار، حدود 15 کیلومتر بعد از سه راهی منطقه آزاد به سمت ایرانشهر.
اعرابی توضیح می‌دهد که "این فرودگاه به وسعت شش کیلومتر(طول) در چهار کیلومتر(عرض) قرار است در زمینی ساخته شود که اغلب این اراضی به اداره‌کل منابع طبیعی اختصاص دارد و حدود 200 هکتار برای اداره راه‌وشهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان است و بقیه هم معارض دارد که باید آزادسازی شود."
به گفته اعرابی، کار استعلام اراضی انجام شده است و تا یک هفته نیز مشخص خواهد شد. پس از آن به احتمال زیاد، دور زمین محصور می‌شود تا پیمانکار یا سرمایه‌گذار مقدمات ساخت این فرودگاه را فراهم آورد.

واقعیت این است که مسئولان فرودگاه استان سیستان و بلوچستان اکنون روی استعلام و آزادسازی اراضی این فرودگاه تمرکز کرده‌اند و اینکه ساخت این فرودگاه دقیقا چه زمانی آغاز می‌شود و به پایان خواهد رسید، موضوعی است که گذشت زمان آن را مشخص می‌سازد.
امیرانی نیز در اینجا اعلام می‌کند که اداره‌کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مشکلی برای تامین نیروهای متخصص این حوزه از فرودگاه جدید چابهار نخواهد داشت و اساسا یکی از برنامه‌های این اداره‌کل، تامین چنین نیروهایی است و ناگفته پیداست که امیرانی و همکارانش برای این اقدام به استفاده از قانون خاص شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیاز دارند تا بتوانند نیروهای جدید را استخدام کنند.

حتی یک نقطه کور هم نباید وجود داشته باشد
مکانی که سامانه کنترل پرواز کلامی(RCAG) چابهار در آن قرار دارد و در حال تکمیل است، حالا دیگر در مجاورت منطقه مسکونی این منطقه آزاد تجاری واقع شده است، در صورتی که حدود 12 سال پیش که همان کانکس معروف از کنارک به این منطقه منتقل شد، موقعیت سایت تا اندازه زیادی جدا از مناطق مسکونی بود. موضوع مهم البته این است که از نظر ارتفاع، این منطقه کاملا مناسب است.
گروه اعزامی از تهران همراه با همکاران زاهدانی و بومی، وارد موقعیت این سامانه می‌شود. وجود یک ساختمان نوساز تا اندازه زیادی نظرها را به خودش جلب می‌کند. در ورودی این سایت هم چند کارگر ساختمانی مشغول اتمام ساماندهی کف سیمانی محوطه سایت هستند و من نگاهم برای نخستین بار به همان کانکس وفاداری می‌افتد که مدت‌ها در کنارک به ارتباطات پروازی کلامی منطقه خدمت کرده است، مدت‌ها نیز در همین مکان مفید بوده و حالا هم قرار است تجهیزات باقی مانده در آن توسط کارشناسان کشورمان بازسای و تکمیل شود تا در کوه بیرگ بار دیگر بار ارتباطات پروازی کلامی را بر دوش بگیرد و البته این بار با ماموریتی بسیار مهمتر. انگار قرار نیست ماموریت‌های مهم دست از سر این کانکس ارتباطی بردارند. این موضوع هنگاهی بیش از پیش مشخص می‌شود که با محمدرضا باقري سنجري، كارشناس مسئول تجهيزات RCAG شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، توضیح می‌دهد که در حال حاضر با وجود دو سایت چابهار و زاهدان، یک فاصله(GAP) در حوزه ارتباطات پروازی کلامی(RCAG) وجود دارد، فاصله‌یی که قرار است با استقرار همین کانکس در کوه بیرگ از بین برود چون وجود چنین ضعفی برای هواپیماها و همچنین کارشناسان الکترونیک و ناوبری هوایی کشورمان اصلا خوب نیست و مهمتر از همه، برای حفظ ایمنی و سلامت کامل پروازی در منطقه جنوب غرب کشور باید چنین فاصله ای از میان برداشته شود تا دیگر هیچ نقطه کوری وجود نداشته باشد.

باید به چشم خودتان ببینید
مطمئن باشید تا زمانی که خودتان با چشم خودتان نبینید، باور نخواهید کرد که در همین ساختمان کوچک، چه اقدامات بزرگی انجام می شود.
یکی از موضوعات مورد توجه، استفاده از دانش متخصصان داخلی برای نصب و راه‌اندازی تجهیزات این سامانه است. امیرانی هم توضیح می‌دهد که معمولا 15 تا 20 درصد از بهای قرارداد با شرکت‌های خارجی برای نصب و راه‌اندازی چنین تجهیزاتی در نظر گرفته می‌شود که خوشبختانه این اقدامات مهم توسط متخصصان با کفایت کشورمان صورت می‌گیرد و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی هم زیر بار این هزینه گزاف نمی‌رود.
اینگونه است که تجلی واقعی اقتصاد مقاومتی را به چشم می‌بینی و درمی‌یابی که چگونه تلاش خالصانه همکاران اداره‌کل الکترونیک در تهران و استان سیستان و بلوچستان به بار می‌نشید و تو نیز به خود می‌بالی که در کنار آنان هستی.

مردانی که هستند تا ایمنی پرواز باشد
پس از ارائه توضیحات فنی متخصصان و همچنین گزارشی از روند تکمیل این سامانه و راهنمایی‌های امیرانی، پاورپوینتی از مراحل آماده‌سازی موقعیت فعلی این سایت تا رسیدن به مرز بهره‌برداری، به نمایش درمی‌آید و بار دیگر بحث‌های کارشناسی در می‌گیرد.
سپس گروه آماده ترک کردن این موقعیت می‌شود تا برای دقایقی هم که شده پس از ساعت‌ها پرواز از تهران به زاهدان و چابهار و همچنین بازدید از فرودگاه کنارک، مکان در نظر گرفته شده برای احداث فرودگاه نوین چابهار و سامانه کنترل پرواز کلامی(RCAG) چابهار، استراحت کند.
راهی محل اسکان می‌شویم، در حالی که با خود به تلاش شبانه‌روزی مردان متخصصی می‌اندیشم که اغلب نه نامی از آنها برده می‌شود و نه این که دیده می‌شوند، اما آنها هستند تا ایمنی و سلامت پروازها باشد؛ تا ما با خیال راحت سوار هواپیما بشویم و تا خلبانان هرگز از نشنیدن صدای کنترلرهای برج مراقبت ناامید نشوند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.