| کد خبر: 107333 |

◄ آنچه در نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی فضایی گذشت

تین‌نیوز| اکنون همه می‌دانند که دو نمایشگاه هوایی در عرض کمتر از 20 روز هم‌زمان قرار است که با هم برگزار شود؛ نمایشگاه اول، هفتمین نمایشگاه بین‌‌المللی صنایع هوایی و فضایی ایران بود که در ابتدا قرار بود 4 تا 7 آبان‌ماه سال جاری در شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) برگزار شود که ظاهرا شهر فرودگاهی امام یک هفته قبل از برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد نمی‌تواند مکان را در اختیار این نمایشگاه قرار دهد که مسئولان این نمایشگاه به ناچار این دوره از نمایشگاه را برج میلاد برگزار کردنند.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در حالی این نمایشگاه عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشید که برای نمونه حتی چند غرفه خارجی نیز در آن حضور پیدا نکرده بودند، گفته می‌شد قرار است 200 مهمان خارجی از کشورهای مختلف در افتتاحیه این نمایشگاه حضور پیدا کنند که به ظاهر این امر نیز محقق نشد!
 
یکی از مهم‌ترین اهداف این دوره از نمایشگاه، نمایش توان بخش خصوصی بود، که در همین زمینه 10 محصول از شرکت‌ها رونمایی شد اما استقبال چشمگیری از آنها نشد؛ شاید بخش خصوصی هم به این موضوع واقف است که بدون حمایت و همدلی دولت این بخش به‌خوبی هر چه تمام‌تر نمی‌تواند پیش برود.
 
دو نمایشگاه هوایی در یک‌ماه؛ مشکل کجاست؟
 امین سالاری رئیس اتحادیه هوافضای ایران در رابطه با برگزاری دو نمایشگاه هوایی در طول کمتر از 20 روز عنوان می‌کند؛ زمانی که دو سال گذشته نمایشگاه هوایی کیش برگزار شد تفاهم‌نامه مشترکی با ستاد توسعه هوایی معاونت علمی و فناوری و سازمان صنایع هوایی به امضا رسید که برگزاری نمایشگاه هوایی ساماندهی شود ولی متاسفانه بعد از توافق مسیر درست سپری نشد.
 
اما بیژن بنکدار دبیر نمایشگاه بین‌المللی هوایی کیش در این رابطه، نظری متفاوتی دارد و می‌گوید؛ کار تبلیغاتی این نمایشگاه از یک‌سال گذشته آغاز شد و در همین راستا تمام ارگان‌های کشور که نقش تعیین‌کننده‌ای در صنایع هوایی کشور دارند در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

وی معتقد است باید بخش خصوصی در دل این نمایشگاه دولتی شرکت‌کنند چرا که تمام ارگان‌‌های مهم کشور در صنایع هوایی ایران که جایگاه ویژه‌ای دارند دولتی هستند.

بنکدار اظهار داشت؛ این نمایشگاه در تقویم نمایشگاه‌های بین‌المللی به ثبت رسیده است و حدود 15 سال است که این نمایشگاه هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود لذا نباید در فاصله کمتر از 20 روز هر دو نمایشگاه با هم برگزار شود.
 
بخش خصوصی در مقابل بخش دولتی
زمانی که صحبت‌های هر دو طرف منعکس می‌شود؛ بوی رقابت به مشام می‌رسد رقابتی که نه برای بخش خصوصی نتیجه چشم‌گیری خواهد داشت و نه برای بخش دولتی.
 
شرکت‌‌های بخش خصوصی که در نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی ایران شرکت کرده‌‌اند می‌گویند؛ نمایشگاه هوایی کیش به علت بودجه‌ای که دارد بی‌ریا خرج می‌کند؛ اما برای بخش خصوصی تامین هزینه قرفه و مکان اسکان در جزیره کیش بسیار سنگین است لذا توانایی برگزاری در کیش را نداریم.

آنها هم‌چنان معترض بودند بخش خصوصی در زمان تحریم‌ها نقش به‌سزایی را ایفا کرده‌اند؛ اما حال پس از برجام توجهی به آنها نمی‌شود و حتی پای میز مذاکره با ایرباس و بوئینگ هم حضور ندارند.

«مطالبات بخش خصوصی هنوز پرداخت نشده است» این سخنان رئیس اتحادیه صنایع فضایی ایران در افتتاحیه نمایشگاه هوایی و فضایی بود که جای بسی تامل دارد؛ وی می‌گوید: بیش از دو سال است که مطالبات برخی از شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه هوافضایی کشور توسط مجموعه‌های دولتی پرداخت نشده است.

امین سالاریان افزود است؛ شرکت‌هایی که بیش از سه دهه ایستادگی کرده‌اند، نباید در دریافت مطالبات‌شان با مشکل مواجه شوند، نباید شاهد این باشیم که بخش خصوصی که با سرمایه خود وارد کار شده است، دچار خسران مالی شود.

اما باید منتظر بود و دید که در آینده، مسئولان و دست‌اندرکاران این دو نمایشگاه (بخش خصوصی-دولتی) چه راهکاری برای اینکه این دو نمایشگاه هوایی با هم تداخل نداشته باشند خواهند اندیشید؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.