| کد خبر: 106437 |

پرندگان وحشت سهم استان از ناوگان هوایی

تین‌نیوز| روزنامه آوای خراسان جنوبی چاپ بیرجند روز شنبه در شماره 3631خود مطلبی به قلم ملایی با عنوان« پرندگان وحشت سهم استان از ناوگان هوایی،چندمین نقص فنی جدی در هواپیمای فوکر 100»، از افزایش موارد نقص فنی در پروازها به بیرجند انتقاد کرد.

 
در ادامه این مطلب آمده است: عصر چهارشنبه هفته گذشته پرواز تهران - بیرجند با تاخیر چند ساعته به علت نقص فنی از فرودگاه مهرآباد حرکت کرد که ساعاتی بعد موتور سمت راست هواپیما از کار افتاد که موجب وحشت و غش کردن مسافران شده بود و هواپیما به تهران برمی گردد.

برای پیگیری این موضوع با چندنفر از مسافرانی که در این هواپیما حضور داشتند گفت و گو کردیم.

یک گوش در گوش دیگری دروازه
شاهد عینی پرواز تهران بیرجند با توضیح این سانحه گفت: هواپیما با 2ساعت تاخیر از تهران پرواز کرد که بعد از یک ساعت پرواز ، هواپیما تکان های شدیدی می خورد که دو نفر از مسافران «غش کردند».
وی ادامه داد: متاسفانه مهمانداران هیچ کاری انجام ندادند و با وجود آنکه 30 دقیقه تا بیرجند راه بود اما خلبان به تهران بازگشت و 45 دقیقه استرس، اضطراب را به مسافران وارد کرد.
وی افزود: با ورود به فرودگاه به جای اینکه مسئولان مسافران را آرام کنند با یکی درگیر شدند و نیروی انتظامی ورود پیدا کرد اما با اصرار های مکرر به ما پذیرایی ساده ای دادند و در سالن دو ترمینال فرودگاه مهراباد نمازخانه را نشان ما دادند که جای بس تاسف است.
وی تاکید کرد: حتما باید مانند: حادثه توپولوف اتفاق بیفتد یا هواپیمای طبس که در تهران سقوط کرد که هواپیمای دیگری را جایگزین کنند.

فرودگاه بیرجند شب ها پرواز پذیرش نمی کند؟
یک شاهد عینی دیگر که در این پرواز حضور داشت هواپیمای فوکر را پرواز وحشت دانست و عنوان کرد: هواپیما با چندساعت تاخیر به علت نقص فنی از فرودگاه برخاست در بالای شهر طبس بودیم که هواپیما با تکان های مکرر وحشت به دل مسافران انداخت به نوعی که چند مسافر غش کردند اما خلبان به جای آنکه در نزدیک ترین فرودگاه فرود بیاید تصمیم گرفت به تهران برگردد و این موضوع دل مسافران را بیشتر به لرزه انداخت.
شاهدعینی بیان کرد: فقط پول برای مسئولان شرکت ایران ایر مهم است و به جان مردم اهمیت نمی دهند.

بی اطلاعی مردم استان از حق و حقوق پروازی و شهروندی
وی با گلایه از اینکه متاسفانه مردم استان از حقوق شهروندی و حقوق پروازی خود بی اطلاع هستند به راحتی با مسائل کوتاه آمدند و مسئولان هم انگار نه انگار رفتند.
وی تاکید کرد: این چندمین باری است که همین هواپیما را در این خط می آوردند سری پیش همین پرواز چرخش شکست و باردوم هم موتورش از کار افتاد.
شاهد عینی گفت: علی رغم پیگیری حجت السلام عبادی نماینده مردم در مجلس با شرکت ایران ایر، شب وقتی به فرودگاه برگشتیم با کیک و آبمیوه از ما پذیرایی کردند و به جای هتل در نمازخانه فرودگاه شب خوابیدیم.
وقتی از مسئولان درخواست پرواز دیگری را کردیم گفتند: فرودگاه بیرجند این وقت شب پرواز پذیرش ندارد و ما مجبورشدیم که تا پنجشنبه ساعت 9در همان فرودگاه بمانیم و ساعت10:45به بیرجند رسیدیم.
وی از مسئولان استانی و کشوری خواست برای جان مردم اهمیت قائل شوند نه پول.

چرخ هواپیمای تهران - بیرجند بسته نشد !
عصر پنجشنبه خبرهایی از بسته نشدن چرخ هواپیماهای شرکت ماهان که به صورت فوق العاده در خط پروازی تهران - بیرجند بود شنیده شد که این پرواز مقرر بود در ساعت 16:45 از تهران به بیرجند پرواز کند که پس از تأخیر نیم ساعته انجام شود اما در آسمان تهران به علت نقص فنی و بسته نشدن چرخ ها به فرودگاه مهرآباد برگشت. شنیده های حاکی از آن است هواپیما از نوع، آرجی 100 بوده است.

وزیر راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد
حجت السلام عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در گفتگو با آوا عنوان کرد: در کشور دو هواپیمای فوکر مانده که برای خط پروازی خراسان جنوبی استفاده می شود.
وی از عملکرد نامطلوب دولت، کم مهری و بی توجهی به استان گلایه کرد و گفت: جایگاه مهم خراسان جنوبی که مرزداران شرق کشور محسوب می شوند اما انگار در شرق کشور خراسان جنوبی وجود ندارد.
عبادی با اشاره به تقسیم بودجه ای که دولت آن را طراحی می کند افزود:توجه خوبی به استان نشده است، اما استاندار و مدیران استان باید پیشنهادات خوبی ارائه دهند تا برای سال آینده بودجه خوبی برای استان مصوب کنند.

مدیران استان از ظرفیت نمایندگان استفاده نمی کنند
وی با بیان اینکه مدیران هر کجا که نیاز دارند از نمایندگان کمک بگیرند، تاکید کرد: تاکنون درخواستی از مدیران نبوده امسال توجه لازم انجام نمی شود تا از ظرفیت اختیار نمایندگان استفاده شود.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری ها در مورد افزایش پروازهای استان، بیان کرد: دو روز قبل با معاون وزیر راه دیدار داشتم و مسائل استان را بیان کردم و ایشان قول مساعد دادند.
وی درباره مشکل مسافران در فرودگاه مهرآباد، عنوان کرد: شب چهارشنبه با پرورش رئیس شرکت ایران ایر درباره مشکلات مسافران صحبت کردم و مقرر شد که علاوه بر هماهنگ کردن پرواز برای برگشت مسافران، اسکان و پذیرایی نیز در اختیار مسافران قرار گیرد.
عبادی تصریح کرد: پیگیر موضوع هواپیماهای فوکر و افزایش پروازها هستیم تا توجه، انصاف و عدالت در توزیع امکانات صورت گیرد.
وی یادآورشد: به سراغ وزیر راه شهرسازی برای توضیح این مسائل خواهم رفت تا در این باره مشکلات پاسخگو باشد.

نقص فراوان در هواپیماهای «فوکر 100»
هادی سلامی مدیرکل فرودگاه های استان درگفت وگو با آوا عنوان کرد: ایران ایر تنها ایرلاین دولتی محسوب می شود که از 24 «هواپیمای فوکر100» در ایران فقط3هواپیمای با نقص های فراوان فعالیت دارند.
وی با تاکید براینکه ساخت این گونه هواپیما ها چندین سال است که تعطیل شده است ادامه داد:متاسفانه استکبار جهانی «امریکا» از فروش قطعات هواپیماها به ایران ممانعت و دخالت می کند.

در ماه گذشته این چندمین نقص با تاخیر فراوان است
مدیرکل فرودگاه افزود: درماه گذشته این چندمین نقص با تاخیر های فراوان در خط تهران - بیرجند را شاهد بودیم که دلیل آن نبود قطعات است.
سلامی به نقص فنی هواپیمای تهران- بیرجند در عصر چهارشنبه اشاره کرد و افزود: این پرواز بابت تاخیر چند ساعته به علت نقص فنی با تاخیر انجام شد بعد ازرفع نقص مسافران را سوار کرد.
وی گفت: با توجه به ذهنیتی که مسافران از نقص قبلی داشتند در حین پرواز نگرانی آن ها بیشتر شد و دقایقی بعد هواپیما در موتور سمت راست دچار نقص فنی شد که خلبان تصمیم به برگشت به فرودگاه مهرآباد تهران می گیرد.

موتورلرزش داشته نه خاموش
سلامی گفت: بر اساس گزارش مسئول تعمیر و نگهداری شرکت ایران ایر موتور هواپیما فقط دچار Engine Vibration یا لرزش شده بود و از کار نیفتاده بود.
سلامی خاطرنشان کرد: وقتی یکی از موتورهای هواپیما دچار مشکل می شود دستور العملی وجود دارد به نام one Engine Operations مبنی بر «ادامه عملیات با یک موتور»
وی یادآورشد: در چنین مواقعی هواپیماهای با این مشکل باید تا نزدیکترین فرودگاه ادامه مسیر دهد اگر وضع بحرانی و اضطراری بود، نزدیکترین فرودگاه مسیردرصورت نرمال بودن شرایط ادامه مسیر و به فرودگاهی خواهد رفت که امکانات تعمیرات گاهی داشته باشد.

وی افزود: درست است که مسافران دچار ترس ، التهاب و دلهره زیادی شده بودند ولی اظهار غش کردن برخی مسافران خبری از روی احساسات بوده و بنا به اظهار مسئولان شرکت ایران ایر کسی از حال نرفته بلکه همه در اضطراب و دلهره بودند.
سلامی بیان کرد: به دلیل اینکه ایران ایر در بیرجند امکانات تعمیراتی خوبی نداردو پرواز به تهران بازگشت، این به این منظور نیست که فرودگاه بیرجند امکانات کمی دارد. مدیرکل فرودگاه های استان تاکید کرد: مواردی که ذکر شد جنبه حمایت از شرکت ایران ایر ندارد و فقط بحث اطلاع رسانی واقعی است.
وی با تاکید براینکه فرودگاه بیرجند متعلق به مردم و دارای امکانات بسیار خوبی از لحاظ زیر ساختی است گفت: باند ها، چراغ های باند و دستگاه های ناوبری، ارتباطی و امکانات عملیاتی آن بسیار خوب است به طوری که در هر لحظه از شبانه روز می تواند پذیرای پروازها با رده های مختلف باشد.

قیمت بلیط مهم نیست توجیه اقتصادی ندارد
وی با تاکید بر اینکه بحث قیمت بلیط نیست ادامه داد: هواپیما های بالای 100 نفر به دلیل اینکه تعداد زیادی از صندلی ها خالی می ماند برای شرکت های هواپیمایی توجیه اقتصادی ندارد و پس از چند پرواز منجر به باطلی آن شود.
مدیرکل فرودگاه ها استان افزود: هواپیما هایی با ظرفیت زیر 100 نفر برای استان ما بسیار مناسب است ولی تعداد پرواز بیشتر مثلا حداقل 3 پرواز در روز به تهران 1 پرواز به مشهد 1 پرواز به زاهدان باشد و این پیشنهادات ما به تهران باعث شد دولت جهت خرید هواپیماهای ATR با ظرفیت حدود 70 نفر وارد مذاکره شود.
مدیرکل فرودگاه ها بیان کرد: در صنعت حمل و نقل هوایی مهم ترین نکته حفظ جان و ایمنی مسافران است و تمام تاخیرات و باطلی ها بخاطر انجام تعمیرات استاندار و صحیح می باشد.

استان نیاز به هواپیمای زیر100نفر دارد
سلامی گفت: براساس سال ها تجربه مدیریت اجرایی و ستادی در فرودگاه های کشور، فرودگاه بیرجند نیاز به هواپیماهایی با ظرفیت 100 نفره و کمتر دارد و فوکر 100 به همین دلیل برای بیرجند انتخاب شده است.
وی عنوان کرد: علیرغم اینکه وظیفه فرودگاههای کشور ایجاد زیر ساخت های ناوبری ،ارتباطی،ترمینالی، و باندها است ولی اینجانب در تمام این ساعات در حال پیگیری موضوع از شرکت مربوطه بودم و بارها با حجت الاسلام عبادی تماس گرفتم و طبق آخرین پیگیری ها با مدیرعامل شرکت قرار بر اسکان مسافران بود که ظاهرا انجام نشد. به گفته وی فرودگاه مهرآباد خارج از وظیفه خود نمازخانه را در اختیار مسافران قرار داده بود.
سلامی یادآورشد: تاخیرابتدای پرواز به علت نقص فنی در جای دیگرهواپیما بود که دو مهندس تخصصی تعمیرگاهی و خلبان پرواز آن را چک کرده بودند اما این گونه هواپیماها نقص فنی فراوانی دارند.
وی تاکید کرد: کار تعمیرکاران و متخصصان هوانوردی کمتر از جنگ دفاع مقدس نیست بلکه با تمام تحریم ها و کمبودها با اقتدار و تلاش ناوگان حمل و نقل هوایی را سرپا نگه می دارند. سلامی خاطرنشان کرد: اگر هواپیما به بیرجند می آمد حداقل برای یک هفته یا بیشتر زمین گیر می شد و همه مسیر های برنامه ای آن برای شهرهای مختلف کشور باطل می شد.

 فرودگاه بیرجند درشبانه روز پذیرش همه نوع هواپیما را دارد
سلامی با اشاره به اعلام این مطلب که فرودگاه بیرجند امکان نشستن در شب را ندارد بیان کرد: این صحبت واقعیت ندارد و تکذیب می کنم.
مدیرکل فرودگاه ها یادآورشد: همان شب طی تماس تلفنی با حجت الاسلام عبادی و همچنین با دفتر عملیات ایران ایر رسما اعلام کردم که هر زمان از شبانه روز فرودگاه آماده پذیرش پرواز را دارد.
وی عنوان کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در چند سال اخیر زیر ساخت های خوبی را در فرودگاه ایجاد کرده و توجه ویژه ای به فرودگاه بیرجند داشته است و دارد.

منتظر نظر استاندار هستیم
سلامی از ارسال نامه ای که 12روز پیش به سیدعلی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی مبنی برجایگزین هواپیمای بالای صد نفر با «هواپیماهای فوکر100» در استان شود خبرداد و بیان کرد:امیدواریم که نظر استاندار موافق باشد و نامه ای به وزیر راه و شهرسازی در این باره ارسال کنند.
وی به آن نامه ذکرشده اشاره کرد و افزود: نامه 12 روز پیش بنا بر قانون و دستورالعمل به دفتر معاونت عمرانی استانداری ارسال شده، اما به علت تغییرات جدیدی که در این معاونت در حال انجام است اقدامی انجام نشده که نهایتا (پنجشنبه) به دفتر خود استاندار ارسال شد.
سلامی با بیان اینکه جایگزینی هواپیماهای بالای صد نفر امکان افزایش قیمت وجود دارد یادآورشد: استان نیاز به هواپیماهای زیر صد نفر دارد تا پروازها تدوام داشته باشند.

پرواز پنجشنبه انجام شد
مدیرکل فرودگاه به پرواز عصر پنجشنبه که از تهران به بیرجند بود اشاره کرد و یادآورشد: پرواز ماهان که:1645 از تهران پرواز کرد پس از بلند شدن هشداری در قسمت چرخ ها دریافت می کند که باز هم به دلیل اینکه امکانات تعمیراتی در تهران بیشتر است سریعا در مهرآباد می نشیند و پس از برطرف شدن مشکل دوباره مسافران را سوار و در ساعت 18:35دقیقه پرواز را انجام می دهد.
سلامی تصریح کرد: این پرواز متعلق به شرکت ماهان بود و ارتباطی به پرواز جایگزین روز قبل نداشت آن پرواز صبح پنجشنبه بدون مشکل انجام شده است.
وی گفت: در باره استفاده مدیران از ظرفیت نمایندگی مجلس باید عرض کنم که این کار بارها و بارها انجام شده و نمایندگان هم عنایت خاص داشته اند و همراهی کرده اند اما به دلیل کمبود ناوگان هوایی در کشور تمامی تلاش ها برای افزایش پرواز یا استفاده از هواپیما های بهتر به نتیجه نرسیده است.

انتظار بیشتری از مسئولان ارشد استان و نمایندگان مجلس داریم
وی با ابراز امیدواری بیان کرد: نمایندگان و مسئولان ارشد استان اولویت اول شان درست کردن زیرساخت اصلی حمل و نقل استان باشد.
سلامی گفت: انتظار بیشتری از مسئولان استان و نمایندگان مجلس داریم تا حمل و نقل هوایی را حمایت کنند اما پس از مدت ها که ما به دنبال ترغیب بخشهای خصوصی برای راه اندازی پرواز چارتری بودیم اما نهایتا منجر به یک پرواز در هفته صبح چهارشنبه شد.
وی افزود: به دلیل نبود و کمبود انواع حمل و نقل مانند ریل و جاده ، فرودگاه تنها نقطه اتصال به مرکز کشور و تردد مسئولین کشوری، سرمایه گذاران، اتباع، اساتید دانشگاه ها و... باعث توسعه استان خواهد بود.

نامه سرگشاده مسافران به مجمع نمایندگان مردم در مجلس
مسافران پرواز 212تهران - بیرجند در نامه ای سرگشاده مبنی بر ، برخورد ناشایست کارکنان فرودگاه مهرآباد و شرکت ایران ایر اعتراض خود را به مجمع محترم نمایندگان مردم در مجلس ارسال کردند که به شرح ذیل است:

باسمه تعالی
مجمع محترم نمایندگان مجلس خراسان جنوبی
با سلام و احترام
با تسلیت ایام عزای اباعبدا.. الحسین (ع) به استحضار می رساند در مورخ 28/7/1395 پرواز 212 تهران به مقصد بیرجند متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر که مقرر در ساعت 13:50 صورت پذیرد متأسفانه از همان ابتدا با اعلام نقص فنی و تأخیر حدود 2 ساعت بالأخره ساعت 16:35 انجام شد.

پس از گذشت حدود یک ساعت پرواز و رسیدن به نزدیکی شهر بیرجند به طور ناگهانی خلبان اعلام مشکل فنی و بازگشت به تهران را نمود در این اوضاع مسافران که بعضا خانم و کودکان بودند در یک جو دلهره و اضطراب و استرس فراوان حدود 45 دقیقه دوباره راه برگشت به مهرآباد را در پیش گرفتند و پس از فرود هواپیما با مراجعه به مسئولین ترمینال مهرآباد ایران ایر متأسفانه نه تنها ابراز همدردی و عذرخواهی نکردند بلکه زبان تهدید و بی ادبی را پیش گرفتند.
گرچه ارتباط با تنی چند از شما بزرگواران و بالأخص پیگیری جناب آقای عبادی تا حدی از التهاب موضوع کاست اما پس از حدود 4 ساعت سرگردانی ، خستگی و استرس ناشی از این سفری که نباید در ابتدا به دلیل نقص فنی انجام می گرفت مختصر شامی به مسافران و وعده پرواز فردا پنج شنبه 29 / 7 /1395 را دادند.
گرچه صریحا اعلام نمودند که در پروازهای داخلی امکان اسکان مسافرین وجود ندارد و نیمه های شب زن و مرد در ترمینال علاف و سرگردان شدند همچنین برخورد ناشایست یکی از عوامل ایران ایر با برادر جانباز مهدی سراجی که منجر به مشکلات بعدی برای ایشان شد نیز مزید بر علت گشت.

تقاضا داریم به عنوان نمایندگان مردم در این باره مدیریت ها که نتایج آن جز بدبینی مردم به حاکمیت و دولت در پی ندارد پیگیری و تذکرات جدی مبذول فرمایید تا جان مردم را به عنوان صاحبان اصلی انقلاب این چنین در نظر آقایان بی ارزش جلوه گر نباشد و نگاه آنان به مردم نجیب خراسان جنوبی و بیرجند اصلاح گردد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.