| کد خبر: 103914 |

خط آهن پنج جانبه، دسترسی افغانستان به بندر «چابهار» را آسان می‌کند

تین‌نیوز| وزیر فواید عمومی افغانستان تاکید کرده است که در میان طرح‌های خطوط راه آهن اصلی پیش‌بینی‌شده، گذرگاه شمالی که ایران، افغانستان و ترکمنستان را به همدیگر وصل می‌کند، برای کابل در اولویت قرار دارد و گفته است:مقدمات اجرای قطعه چهارم راه آهن خواف- هرات، که حدود ۵۳ کیلومتر است فراهم شده است.


وزیر فواید عمومی افغانستان گفت که چابهار برای کابل و تجارت در منطقه بسیار حیاتی است و خط آهن پنج‌ جانبه ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین که از طریق ایران به ترکیه و در نهایت به اروپا وصل خواهد شد بسیار حایز اهمیت است.

بنا بر گزارش رسانه‌های افغانستانی محمود بلیغ افزود که خط آهن پنج‌ جانبه ۲۲۰۰ کیلومتر طول دارد که ۱۱۰۰ کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان واقع ‌است و این خط ‌آهن در کنار خط ‌آهن خواف ـ هرات و خط‌ آهن شمال که افغانستان، ایران و ترکمنستان را به هم وصل می‌کند، در تسهیل دسترسی بازرگانان افغان به بندر ترانزیتی چابهار ایران اهمیت دارد.

وی گفت که طرح سراسری شبکه خط‌ آهن افغانستان تا سال ۲۰۳۲ میلادی تدوین شده‌ است و بر اساس این طرح اکنون وزارت فواید عمومی روی چند گذرگاه اصلی کار می‌کند که یکی از این گذرگاه‌های اصلی خط‌ آهن پنج‌ جانبه است و این پنج کشور توافق‌نامه آن را امضاء کرده‌اند.
وزیر فواید عمومی افغانستان افزود: این توافق‌نامه به امضای کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران رسیده‌ است و مطابق آن خط آهن چین از این مسیر به خط آهن ایران وصل می‌شود و افغانستان از طریق ایران به ترکیه و در نهایت به‌ اروپا متصل خواهد شد.

بلیغ گفت که خط آهن دیگری که در اولویت اجرای طرح‌های افغانستان قرار دارد، مسیر «تورغندی» در غرب افغانستان است که ترکمنستان را به شهر هرات وصل می‌کند. امکان‌سنجی این طرح تکمیل شده و این طرح نیز در اولویت اجرا قرار گرفته است.
وی اظهار کرد که سومین خط آهنی که در اولویت قرار دارد، راه آهن خواف ـ هرات است. این مسیر حدود ۱۹۱ کیلومتر است که ۱۱۴ کیلومتر آن در خاک افغانستان واقع شده و بقیه آن در خاک ایران قرار دارد.
مقدمات اجرای قطعه چهارم این خط، که حدود ۵۳ کیلومتر است، انجام شده و قرار است با وام کم‌بهره ایتالیا به افغانستان اجرا شود و به تازگی مجلس ایتالیا نیز پرداخت آن وام را به تصویب رسانده و کار اجرایی آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

وزیر فواید عمومی افغانستان گفت که طرح دیگری نیز در زمینه خط آهن افغانستان با کمک هند در دست اجرا است که با اجرای آن استان فراه در غرب به استان نیمروز در جنوب‌ غربی افغانستان وصل خواهد شد که اگر این طرح و خط آهن چابهار ـ زاهدان تکمیل شود، افغانستان از خط آهن خواف ـ هرات و زاهدان ـ نیمروز ـ فراه، به بندر چابهار وصل خواهد شد.

این مقام افغانستانی تاکید کرده است که در میان طرح‌های خطوط راه آهن اصلی پیش‌بینی‌شده، گذرگاه شمالی که ایران، افغانستان و ترکمنستان را به همدیگر وصل می‌کند، برای کابل در اولویت قرار دارد، زیرا افغانستان محصور در خشکی‌ است و به آب‌های آزاد راه ندارد و دولت مصمم است که از طریق راه آهن، به آب‌های جهانی دست یابد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.