| کد خبر: 102815 |

شهریور ماه مرگبار جاده‌ها

تین‌نیوز| معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شهریورماه دارای بیشترین آمار تصادفات در طول سال است از رانندگان و مسافران خواست تا با اجرای نکات ایمنی از وقوع حوادث ناگوار برای خود و دیگران جلوگیری کنند.

 
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا برنامه‌های پلیس راهور ناجا در پایان تعطیلات تابستانی را تشریح کرد و در زمینه‌های مرتبط با فعالیت‌های حوزه کاری‌اش پاسخ گفت.

این مقام ارشد انتظامی در درباره علت بالا بودن تصادفات شهریورماه و اینکه از این ماه به «مرگبارترین ماه جاده‌ها» یاد می‌شود اظهار کرد: یک رابطه مستقیمی بین میزان تردد و تصادف وجود دارد و هرچقدر تردد افزایش پیدا کند به‌تبع آن تصادفات هم افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: چون در شهریورماه تقریباً اکثریت مردم سفرهای تابستانی خود را به لحاظ بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انجام می‌دهند به‌خصوص در نیمه دوم شهریورماه اوج سفرهای تابستانی صورت می‌گیرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: بسیاری از جاده‌های کشور ازنظر ظرفیت، کشش بار ترافیکی را ندارند و با توجه به افزایش تردد و خودروها درنتیجه تصادفات نیز افزایش می‌یابد.

1700 نفر در تصادفات شهریور سال گذشته کشته شدند
وی بابیان اینکه در شهریورماه سال گذشته حدود 1700 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند، ادامه داد: هرچند که آمار تصادفات یک سیر نزولی را طی می کن،د اما امیدواریم آماری را که پزشکی قانونی تا پایان شهریورماه ارائه می‌دهد رقم قابل‌قبول و خوبی باشد.

بیش از 70 درصد حوادث رانندگی خطای انسانی است
جهانی بابیان اینکه بیش از 70 درصد حوادث رانندگی به خطاهای انسانی بازمی‌گردد، گفت: اگر کسانی که در ایام پایانی تعطیلات تابستانی سفر می‌کنند، فقط به مقصد توجه داشته باشند مسلم است با این طرز تفکر دچار مشکلات و حوادث خواهند شد و برای دیگران هم حادثه‌ساز می‌شوند.
وی در ادامه این مطلب افزود: اگر رانندگان در طول مسیر، راهی که قرار است طی کنند را جزء سفر بدانند حداکثر استفاده از سفر را خواهند کرد و به‌سلامت و صحت به مقصد خود می‌رسند.

69 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد
معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا اظهار کرد: حدود نزدیک به 69 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرهای مقصد مسافران رخ می‌دهد که علت اصلی آن خستگی و خواب‌آلودگی راننده و اصرار او به ادامه حرکت در مسیر است و همین موضوع باعث واژگونی خودرو می‌گردد.

وی افزود: یکی دیگر از علل و عوامل بروز تصادفات در 30 کیلومتری شهرهای این است که راننده به لحاظ روحی و روانی در جاده‌ای خلوت حرکت می‌کند و سپس به محدوده‌ای می‌رسد که ترددها و عبور و مرور خودروها و عابران افزایش می‌یابد و همین تفاوت در صورت بی‌توجهی رانندگان، باعث بروز تصادف می‌شود.

سرهنگ جهانی گفت: رانندگان به‌خصوص در این برهه از زمان در طول سفر و در 30 کیلومتری شهرها بیشتر از سایر ایام هوشیاری و دقت داشته باشند و احتیاط کنند.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در شهرهای شمالی ترددها به‌خصوص در این ایام افزایش می‌یابد و همچنین تردد عابران، موتورسیکلت‌سواران و خودروهایی که از فرعی به اصلی وارد می‌شوند، بیشتر خواهد بود و باید احتیاط لازم را داشته باشند تا بتوانند این‌گونه محدوده‌ها را کنترل کنند.

انحراف به چپ یعنی انحراف به مرگ
معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا به دیگر علل و عوامل بروز تصادفات اشاره کرد و گفت: انحراف به چپ و تجاوز به چپ در جاده‌های دوطرفه یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات است. درحالی‌که خط وسط راه یک مرز محدوده‌ای را به رانندگان نشان می‌دهد که از این خط اجازه رفتن ندارند مخصوصاً خط‌هایی که ممتد هستند نباید از آن‌ها عبور کنند.
وی بابیان اینکه انحراف به چپ درواقع انحراف به‌سوی مرگ است، تصریح کرد: کسانی که در هنگام رانندگی عجله دارند و صبر نمی‌کنند و انحراف به چپ را انجام می‌دهند، متأسفانه باعث بروز تصادف جرحی و فوتی و حتی کشته شدن افراد می‌شوند.

سرهنگ جهانی بابیان اینکه عدم توجه به جلو در حین رانندگی یکی دیگر از علل و عوامل بروز تصادفات است، اذعان کرد: کسانی که در داخل خودرو هستند نباید باعث حواس‌پرتی راننده شوند و به‌هیچ‌وجه با راننده صحبت نکنند و سرنشینان باعث بروز درگیری و نزاع درون خودرو نشوند.

در 22 روز شهریور سال قبل بیش از 400 نفر کشته شدند
معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا گفت: در 22 روز اول شهریورماه سال گذشته در سفرهای برون‌شهری در سر صحنه تصادف 428 نفر کشته و 5 هزار و 148 نفر مجروح شدند که در مقایسه با سال 94 تعداد کشته‌های سر صحنه تصادفات در 22 روز اول شهریور امسال 8 و مجروحین 3 درصد کاهش‌یافته است.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: دلیل کشته شدن این افراد در تصادفات در جاده‌ها انحراف به چپ، خواب‌آلودگی و خستگی و تخطی از سرعت مطمئنه و همچنین عدم توجه به جلو در هنگام رانندگی بوده است.

عدم توجه به جلو 33 درصد تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد
سرهنگ جهانی گفت: عدم توجه به جلو 33 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه 18 درصد و انحراف به چپ 15 درصدد تصادفات را به خود اختصاص داده است.

25 درصد تصادفات در ساعت 16 تا 20 رخ می‌دهد
وی خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات در ساعت 16 تا 20 رخ می‌دهد که 25 درصد تصادفات در این 4 ساعت اتفاق می‌افتد.

بعد از هر دو ساعت رانندگی باید 15 دقیقه استراحت کرد
معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا گفت: مسئولیت سرنشینان خودرو با راننده است و راننده نباید کار دومی را در حین رانندگی انجام دهد و همچنین سرنشینان خودرو باید به رفتارهای راننده نظارت کنند.
وی ادامه داد: رانندگان حتماً باید بعد از دو ساعت رانندگی یک ربع استراحت کنند یا اگر در بین سرنشینان راننده دیگری وجود دارد جابجا شوند تا راننده با خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی نکند.

سرهنگ جهانی تأکید کرد: سرنشینان خودرو نباید همگی بخوابند و یا اینکه موضوعی را عنوان نکنند که راننده ازنظر روحی و روانی دچار اختلال و حواس‌پرتی شود چراکه این نوع قضایا سبب بروز تصادف و سوانح رانندگی خواهد شد.

36 درصدد فوتی‌ها به دلیل واژگونی بوده است
وی خاطرنشان کرد: 36 درصد آن‌هایی که در تصادفات فوت یا کشته می‌شوند به دلیل واژگونی بوده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا بابیان اینکه سرنشینان خودرو، محل را برای راننده امن کنند، گفت: خستگی و خواب‌آلودگی و سرعت غیرمجاز باعث واژگونی خودرو می‌شود و در برخی مواقع علت واژگونی خودرو ترس فرار از واژگونی است که این نوع مورد اندک است.

وی ادامه داد: راننده باید مراقب به تفکر خود باشد تا در مواقع بحرانی بتواند خودرو را کنترل کند.

 جهانی تأکید کرد: کسانی که در تصادفات رانندگی دچار حادثه می‌شوند و یا فوت می‌کنند نباید تلقی شود که سرنوشت او این‌گونه بوده یا تقدیر او مرگ بوده است چراکه خداوند برای هیچ‌کس بد نمی‌خواهد بلکه بی‌احتیاطی و عدم توجه به جلو و بی‌دقتی راننده باعث بروز تصادف و مرگ‌ومیر می‌شود.

سال گذشته بیش از 16 هزار نفر در تصادفات کشته شدند
  وی بابیان اینکه در سال گذشته 16 هزار و 500 نفر در تصادفات کشته شدند، افزود: باید تلاش کرد در فرهنگ ترافیک به کمک رسانه‌ها، نگرش و تفکر افراد را نسبت به موضوعات ترافیکی تغییر داد.

سرهنگ جهانی ادامه داد: در هنگام رانندگی سبقت در جاده‌های دوطرفه ممنوع است و افراد باید در کارهای نیک از یکدیگر سبقت و پیشی بگیرند نه درجایی که جان خود و دیگران را به مخاطره می‌اندازند.

10 میلیون همیار پلیس در کشور وجود دارد
 معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا گفت: حدود 10 میلیون همیار پلیس در کشور وجود دارد و بر همین اساس هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی علاوه بر همیاران پلیس بیشتر موضوعات آموزشی بر روی پلیس یاران جوان متمرکز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همیاران پلیس - دانش آموزان مقطع ابتدایی، پلیس یاران نوجوان - دانش آموزان مقطع راهنمایی (متوسطه اول)، پلیس یاران جوان - دانش آموزان مقطع دبیرستان و فرهنگ یاران ترافیک از معلمین مدارس هستند که توسط کارشناسان پلیس راهور آموزش داده می‌شوند.

سرهنگ جهانی ادامه داد: معلمان حکم فرهنگ یار دریافت می‌کنند و در زمان اوقات فراغت دانش آموزان، فرهنگ یاران ترافیک کار آموزش را انجام می‌دهند و در کلاس‌های فوق‌العاده آموزش می‌بینند.

وی افزود: یک بخش هم بازرسان نامحسوس هستند و از طریق سازمان‌های مختلف افرادی که دارای مدرک لیسانس می‌باشند آموزش‌هایی را می‌بینند و به پلیس کمک کرده و تخلفات را گزارش می‌دهند و جریمه‌هایی که برای رانندگان متخلف مشخص می‌شود، در سوابق آن‌ها ثبت خواهد شد.

آموزش‌هایی در سطح بالاتر به همیاران پلیس ارائه می‌شود
معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: امسال تلاش می‌کنیم روی پلیس یاران نوجوان بیشتر فعالیت کنیم چون می‌دانیم تعداد دانش آموزان ابتدایی کاهش‌یافته و همیاران پلیس نوجوان شده‌اند.
وی ادامه داد: آموزش‌هایی در سطح بالاتر به همیاران پلیس نوجوان ارائه خواهد شد چراکه سواد و تجربه و گیرایی آنان نیز بیشتر شده است.

سرهنگ جهانی اذعان داشت: جزوات، بروشورها و جزواتی طراحی‌شده تا در سطح کشور بین دانش آموزان متوسطه اول و دوم توزیع شود و آموزش‌های لازم را ببینند.

وی اظهار کرد: پیک راهور به همه سازمان‌ها و نهادها ازجمله خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های رانندگی، مساجد و فرهنگسراها ارسال می‌شود و شماره 1 و 2آن تولیدشده تا بر روی تابلوهای ادارات نصب شوند.

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا بابیان اینکه در معاونت اجتماعی تمام برنامه‌ها یک پشتوانه علمی و فرهنگی دارد، گفت: گروه اندیشمندان ترافیک متشکل از استادان که 15 هستند است و موضوعات را در این حوزه مطرح می‌کنند.

وی اذعان داشت: در قانون می‌گوید تا دو و نیم درصد سقف تعهدات بیمه برای مسائل مالی نیاز به کروکی ندارد اما متأسفانه برخی موارد شرکت‌های بیمه به قانون عمل نمی‌کنند و اصرار دارند که حتماً کروکی باشد درحالی‌که قانون باید اجرا شود.

تولید سیا ساکتی دوباره آغاز می‌شود
 سرهنگ جهانی از تولید دوباره انیمیشن سیا ساکتی خبر داد و گفت: محورهای جدید فیلم سیا ساکتی مشخص‌شده و قصد تولید فیلم سینمایی و ساخت آن است تا در سینماها نیز اکران شود و مجوزهای اولیه نیز از معاونت اجتماعی ناجا گرفته‌شده است.

طرح LEZ همه‌جانبه طراحی نشده بود
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اجرای طرح LEZ خاطرنشان کرد: LEZ طرحی بود که مطرح شد و به لحاظ مشکلاتی که داشت به‌ویژه رعایت حقوق عامه بخصوص افراد ضعیف جامعه، پلیس با این طرح مقاومت کرد و این بررسی نتیجه‌ای داشت که موجب شد در این طرح تغییراتی ایجاد شود و از حالت اولیه بیرون بیاید.

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا افزود: برای اینکه در جهت کاهش آلودگی هوا کاری انجام دهیم و به نتایجی برسیم قرار شد طرح LEZ مراحلی را داشته باشد که مرحله اول آن آغازشده و کسانی که وارد طرح زوج و فرد شوند و فاقد معاینه فنی باشند توسط دوربین‌ها جریمه می‌شوند و هدف از طرح زوج و فرد کاهش آلودی هوا است.

وی بابیان اینکه LEZ برای سال‌های آینده مراحلی خواهد داشت، اذعان داشت: ما معتقد به این هستیم که محدوده زوج و فرد باید پاک باشد اما باید طرحی بیاید که همه‌جانبه باشد و همه گروه‌های جامعه را در نظر بگیرد.
جهانی گفت: درزمینهٔ اجرای فاز اولیه طرح LEZ این طرح در تهران به‌صورت پایلوت اجرایی می‌شود و بعدازآن در سایر کلان‌شهرها اجرایی خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی دیگری مبنی بر اینکه صدور جریمه‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؟ گفت: صدور جریمه‌ها ابتدا به‌صورت ارشادی خواهد بود و پس از مدتی برگ جریمه‌ها صادر می‌شود.

معاینه فنی برای خودروهای بالای 5 سال الزامی است
معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا افزود: وجود معاینه فنی برای خودروهایی که از سال ساخت و تولیدشان 5 سال می‌گذرد، برابر قانون الزامی است هرچند اصرار و اعتقاد پلیس دو سال است اما در حال حاضر طرح 5 ساله در حال اجرا است.

وی بابیان اینکه بین خودروها ازنظر کیفیت تفاوت وجود دارد، خاطرنشان کرد: زمانی وسیله نقلیه فارغ از نوع آن، شماره‌گذاری می‌شود که تائید سازمان استاندار و محیط‌زیست را دریافت کرده باشد.

توقف حاشیه‌ای جاده‌ها باید بااحتیاط کامل باشد
سرهنگ جهانی ادامه داد: در شهریورماه در طول سفر برخی از خودروها دچار نقص فنی می‌شوند و یا بنزین تمام می‌کنند و یا تصادف می‌کنند و در راه می‌مانند و ماندن خودرو به هر دلیلی در وسط بزرگراه یا جاده‌ها می‌تواند حوادث تلخی را رقم بزند.

وی اظهار کرد: تعدادی از تصادفات وجود دارند که خودرو دچار نقص فنی شده و سرنشینان نیز داخل خودرو نشسته‌اند بدون اینکه از خودرو پیاده شوند در معبر هستند و یک خودرو با این خودرو برخورد کرده و باعث تصادف و کشته شدن افرادی می‌شود.

 معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور ناجا ضمن هشدارها به رانندگان گفت: بعد از خرابی خودروها و یا بروز تصادف حتماً سرنشینان خودروها پیاده شوند و وسیله نقلیه نیز به منتهی‌الیه سمت راست انتقال یابد.

وی بابیان اینکه اجازه ندهید فرزندانتان در عرض جاده بازی کنند و یا حضورداشته باشند، ادامه داد: مسافران و رانندگان در سفرهای تابستانی در جاده‌های امن و مطمئن در پهلوگاه‌ها و پارکینگ‌ها استراحت کنند.

جهانی بابیان اینکه گفت: پلیس راهور اعتقاد دارد آموزش‌ها باید متناسب با سن افراد تغییر کند و سخت‌گیری‌ها و کنترل‌ها نیز افزایش یابد تا نتیجه بهتر و مطلوب‌تری به دست بیاید.

بیشترین کشته‌ها در شهرها مربوط به عابران پیاده است
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قوانینی برای جریمه عابران پیاده متخلف وجود دارد یا خیز؟ برنامه پلیس در این زمینه چیست؟ اظهار کرد: در قانون یک جریمه سه هزارتومانی برای عابران پیاده متخلف پیش‌بینی‌شده اما زمینه‌های اجرای این قانون فراهم نشده و اجرایی نشده است.
 معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیکی پلیس راهور گفت: باید دید که آیا با اجرایی شدن قانون جریمه کردن عابران پیاده متخلف این قانون بازدارنده خواهد بود.

وی ادامه داد: عابران پیاده باید به‌سلامتی خود بیندیشند و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند چراکه قانون‌شکنی گاهی باعث بروز حوادث جبران‌ناپذیری برای او خواهد شد.

سرهنگ جهانی بابیان اینکه بخشی از کشته‌های عابران پیاده افراد مجهول‌الحال هستند، افزود: اولین کشته‌ها در تصادفات در شهرها عابران پیاده هستند و عابران باید مراقب به خود باشند چراکه شدیدترین آسیب‌ها را خواهند دید.

 وی بابیان اینکه بر اساس ماده 215 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و 26 قانون مشخص‌شده است، اذعان داشت: درصورتی‌که عابر پیاده مسئولیت‌هایی را که بر عهده دارد رعایت نکند در صورت بروز تصادف راننده هیچ‌گونه مسئولیت مدنی و کیفری نخواهد داشت و مجازاتی هم برای او نخواهد بود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.