| کد خبر: 100324 |

در میزگرد آنلاین تین‌نیوز بررسی شد

◄ چرایی پاسخگونبودن مدیران

تین‌نیوز| صنعت هواپیمایی ایران یک صنعت منضبط و سلسله مراتبی بوده و عموما تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها در بالای هرم سازمانی نهادهای هواپیمایی ایران انجام می‌گرفته و قاعده هرم صرفا اجرا کننده تصمیمات مافوق بوده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، دلایل متفاوتی می‌توان برای شکل‌گیری چنین نظامی در هوانوردی عنوان کرد اعم از مقوله تاریخی و تبعیت از سنت و نحوه شکل‌گیری هواپیمایی کشوری در قشون ارتش، مسایل امنیت ملی و سیاست خارجی نظیر فرودگاه هم‌چون مرز هوایی کشور یا تاثیرپذیری مسائل فنی از مقوله ایمنی که امکان هر ریسکی یا خلاقیتی را در این حوزه محدود می‌کند و نمودهای بیرونی تصلب چنین اندیشه‌ای در ساختار هواپیمایی ایران حضور شخصیت‌های نظامی، امنیتی یا فنی در راس نهادهای هواپیمایی ایران است.

چنین ساختاری باعث انضباط خشک، بدون خلاقیت و مشارکت افراد شده است.  در این نظام بالادست همچون فرمان‌روا، حاکم و ژنرال هستند و پایین دست برده، رعیت و سرباز؛ رابطه این دو  صرفا از طریق دستور، فرمان، بخش‌نامه و آیین‌نامه می‌باشد. نظام بالادست همه چیزدان است و حتی به اطلاعات پایین دست برای تصمیم‌گیری نیاز ندارد بنابراین جریان اطلاعات پایین به بالا در سازمان‌های هوانوردی وجود ندارد.

جهت ضمانت اجرایی دستورات مافوق، قدرت قهریه بالادست زیاد بوده که به سبب آن نظام توزیع قدرت در چنین شرایط بسیار نابرابر است.  شرایط حاکم باعث شده که پایین‌دست سازمان‌های هواپیمایی جهت قدرت‌نمایی از قدرت دسترسی به اطلاعات خود استفاده کنند و حتی اطلاعات را به فردا دست خود منتقل نکنند.

پدیده افزایش آگاهی‌های اجتماعی از طریق رسانه‌ها و اخیراً شبکه‌های اجتماعی باعث فروپاشی نظام سلسله مراتبی در عام جامعه و به صورت خاص در صنعت هواپیمایی شده است و در چنین فضایی امکان گفت‌وگو بین دو  قشر را فراهم کرده است و تا حدی نظام سلسله مراتبی گذشته مورد تردید واقع شده است.

در چنین فضایی جهت تثبیت نظام سنتی یا چالش آن، دو قشر معرفی شده است لذا استراتژی متفاوت گفتمانی را جهت مبارزه علیه یکدیگر استفاده می‌کنند. قشر بالا دست جهت تثبیت و تقویت نظام سنتی خود، حضور افراد را در شبکه‌های اجتماعی به مثابه پوپولیست، شورشی، سهم‌خواه، اغتشاش‌گر و حتی خیانتکار و در حالت خیلی مسالمت‌آمیز آن، اعضا را محکوم به عدم تفکر جامع‌نگر تعبیر و تفسیر می‌کنند و افراد پایین دست، نیز فساد و رانت، بی عرضگی بالا دست، لزوم اصلاحات،  و عدالت خواهی ... را شعار می‌دهند.

این شکاف باعث رکود صنعت شده است چرا که هم پایین دست مثل سابق به بالا دست ایمان ندارد و اطلاعات را به بالا دست ارسال نمی‌کند چون بالادست را فاقد صلاحیت می‌داند و هم در اجرای فرامین بالادست تعلل می‌کند و آن‌ها را با اکراه انجام می‌دهد که در نتیجه آن باعث کندی امور صنعت شده است.
 
چنین موقعیتی از  دید جامعه‌شناختی باعث شده که در چند سال اخیر جهت ایجاد تغییرات نهادی و ساختاری احساس شود پروژه‌های متفاوتی با عنوان تغییر ساختار در صنعت تعریف شود که هیچ کدام موفق نبود و منجر به نتیجه به مصالحه و تفاهم دو دسته نشده است؛ این سخنان مقدمه‌ای بود برای یک بحث و گفت‌وگو.

در همین راستا روز دوشنبه یکم شهریورماه در شبکه میزگردی آنلاین تحت عنوان «بررسی علل عدم پاسخگویی مدیران و اطلاع‌رسانی» با حضور نخبگان، کارشناسان، تحلیلگران و صاحب‌نظران صنعت هوایی برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، اغلب کارشناسان بر این باور بودند که فقدان ضرورت پاسخگویی در فرهنگ عمومی مردم جامعه یکی از علت‌های عدم پاسخگویی مدیران است.

در این میزگرد مجازی همه بر این موضوع ضرورت نگاه تخصصی به بحث رسانه و  تربیت پرسشگرانی مطلع و صاحب‌نظر جهت ایجاد یک سیر منطقی و عقلانی در فرآیند مطالبه گری از مدیران اتفاق نظر داشتند.

طبق گفته‌ی عده‌ای از تحلیلگران، در نظر گرفتن تفاوت استراتژی مدیران بخش دولتی و خصوصی به این صورت که مدیران دولتی با نگاه مصلحت اندیشانه و مدیران خصوصی با نگاه تبلیغاتی پاسخگویی می‌کنند.

فقدان سیستم مدیریتی در صنعت هوانوردی که از توالی آن مدیران ناکارآمد هستند و به سبب عدم مهارت و تخصص در حوزه کاری از پاسخگویی گریزان بوده و دید منفی و چالش آفرین به مطالبه‌گران و پرسشگران دارند یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که در این میزگرد به آن پرداخته شد.

کارشناسان معتقدند؛ اهمیت مبنایی تفویض اختیار به مدیران و دارا بودن اختیار در تصمیم‌گیری جهت ترسیم نقشه راه و برنامه‌ریزی که در این صورت مدیران را در راستای پاسخگویی یاری خواهد ساخت.
 
طبق ادعای یکی از کارشناسان صنعت هوایی، وجود ساختار بسته و مافیایی در حلقه مدیران صنعت هوایی که با رویکرد حفظ موقعیت خود و با اعمال سیاست محافطه کاری تمام هم خود را بر تثبیت اوضاع کنونی قرار داده که نتیجه آن تضعیف سازمان و کاهش پاسخگویی به پرسشگران خواهد بود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani 0 0

    نزدیک به ۳۰ سال است که با سازمان هواپیمائی کشوری، شرکت فرودگاه ها، وزارت راه، شرکت های هواپیمائی بگونه ای کاری و حرفه ای عجین هستم و تائید می کنم که صنعت هوانوردی کشور محیطی بسته و کاملا گروهی و جناحی است. هر گروه که سکاندار می شود بدون توجه به شایستگی ها، آدمهای خود را می آورد. بخاطر دارم وقتی برنامه های کاری برای دو رئیس سازمان، دو مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و دو رئیس شرکت هواپیمائی می نوشتم، همواره به من گفته شد: شما فراتر از صنعت باشید و در کنار نشسته و مدیریت را به ما بسپارید!!!! این آقایان هرگز نتوانستند حتی برنامه های تخصصی مرا درک کنند چه رسد به اجرا. متأسفانه بدلیل حضور دوستان حراستی و امنیتی و در مواردی نظامی در کلیه سطوح صنعت، نیاز به پاسخگوئی اصلا در مد نظر نیست و هدف فقط حفظ موقعیت است. وزرای محترم هم همواره در انتخاب مدیران صنعت اشتباه کرده اند و اکنون فقط با نگاهی به خطوط هواپیمائی ورشکسته، تأخیرات مهلک پروازی، فرودگاه های ضررده، ناوگان سالمند، هزینه های کشنده تعمیر و نگهداری، سطح پائین ایمنی، نادیده گرفته شدن حقوق مسافر به بدترین وجه، به شوخی گرفته شدن در مجامع بین المللی هوانوردی، می توان دریافت که مدیران صنعت هوانوردی کشور بدلائل عدیده صنعت را سالها به عقب رانده و به شعار و جلسه متوسل شده اند. حتی دلائل سقوط هواپیماها را پس از سالها اعلام نمی کنند، چون خیلی ها ریزش خواهند کرد که خود را نوابغ هوانوردی می پندارند و پست را غصب نموده اند.