تیننیوز از وضعیت توسعه حملونقل ریلی کشور گزارش میدهد:
◄ جهان در رقابت سرعت و ایران اندر خم کوچههای نوسازی
تیننیوز| الناز خجسته: توسعه هوشمندانه، شکل دهنده مطالعات و تحقیقات حملونقل ریلی در کشورهای پیشرفته است؛ همانطور که در قرن بیستم همه کشورها در این موضوع اتفاق نظر داشتند که جایگزینی برای غول هواپیما در صنعت حملونقل مسافری پیدا نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، این نگرش امروزه مغلوب تحولات چشمگیر حملونقل ریلی است که در سالهای اخیر شتاب ویژهای به خود گرفته و رشد فناوریهای ریلی را هر لحظه آشکارتر میکند.
بر اساس نتایج یک مقاله در خصوص حملونقل ریلی، این پیشرفت و توسعه با توجه به مزایای حملونقل ریلی در مصرف کم انرژی، سرعت مناسب، ایمنی و آلودگی کمتر همراه با ظرفیت بیشتر در حملونقل مسافری و بهویژه حمل بار اهمیت پیدا میکند.
در گذشته، زمانی که برای اولین بار سیستم راهآهن مطرح شد، استقبال از این سیستم بسیار زیاد بود؛ با ورود هواپیما و وسیع شدن اتوبانها، کمکم راهآهن جایگاه خود را در میان روشهای حملونقلی از دست داد.
اما این وضعیت پایدار نبود و به تدریج با شلوغ شدن کریدورهای هوایی و اتوبانها، کشورها به استفاده از راهآهن برای استفاده از مزایای بسیار زیاد آن روی آوردند.
توسعه حملونقل ریلی برای مردم ملموس نیست
در کنار این شرایط، رشد بسیار سریع فناوری حملونقل ریلی، برتریهای این سیستم را در حملونقل بار و مسافر نشان داد و افکار عمومی بار دیگر توجه ویژه خود را به این بخش معطوف داشتند.
به همین جهت در دنیای امروز، میزان توان رقابتی این سیستم بهطور کامل وابسته به سطح فناوری است و این موضوع به یک بحث راهبردی در میان جوامع مختلف تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، حال، با در نظر داشتن این پیشینه و سیر صعودی جهانی صنعت حملونقل ریلی در طول سالهای گذشته، نگاهی به جایگاه حملونقل ریلی ایران بیانگر آن است که نهتنها سالهای سال از فناوری جهانی فاصله داریم؛ بلکه هنوز اندر خم کوچه ترمیم و بازسازی خطوط و ناوگان موجود بهسر میبریم.
با توجه به بودجههای کلانی که برای ترمیم خطوط فرسوده و نوسازی ناوگان مورد نیاز است، در سال های اخیر با وجود اقدامات کارشناسی و برنامهریزی شده دولت یازدهم در حوزه حملونقل، نتایج ملموسی برای کاربران این روش حملونقلی چه در بخش بار و چه در بخش مسافر به چشم نمیخورد.
در حال حاضر اگر از یک مسافر قطار و یا صاحب بار به عنوان مصرفکنندگان اصلی این صنعت، بپرسیم که چه تغییری در کیفیت ارائه خدمات این حوزه مشاهده میکنید، جواب دندانگیری نخواهند داشت.
در چنین شرایطی وجود سرمایهگذاریهایی که به ورود فناوری منجر شود، بیش از پیش احساس میشود که این امر مهم با حصول توافقات بینالمللی در سال گذشته، دیگر دور از دسترس نیست.
آخوندی؛ وزیر پیشتاز در پساتحریم
در همین راستا، برگزاری کنفرانسهای بینالمللی جذب سرمایهگذار خارجی در حوزه حملونقل که در شرایط پساتحریم، توسط وزارت راهوشهرسازی انجام شد را میتوان یکی از اقدامات ویژه عباس آخوندی در این زمینه دانست.
آخوندی به عنوان وزیر پیشتاز در از سرگیری همکاریها با کشورهای خارجی، پیش از قطعی شدن توافقات بینالمللی، فعالیتهای خود را برای بهبود وضعیت حملونقل کشور آغاز کرد.
این کنفرانسها در نهایت به حضور نمایندگان شرکتهای مطرح حملونقلی اروپایی به کشور و بازدید آنان از غرفههای شرکتها و تولیدکنندگان داخلی در 4 حوزه حملونقل منجر شد، که مذاکرات این سرمایهگذاران برای ورود به بازار حملونقلی ایران تاکنون ادامه دارد.
البته برخی از این پروژهها نیز در آستانه کلید خوردن است که بهبود روابط تجاری ایران و روسیه با رفع تحریمها و آغاز رایزنیها برای مشارکت در پروژههای ریلی راهآهن نمونهای از آنها است.
در حال حاضر روسیه برای ورود به بخشهای مختلف حملونقلی کشور اعلام آمادگی کرده است، فروش ناوگان ریلی و مشارکت در احداث خطوط ریلی با ارائه تسهیلات فاینانس از جمله نتایج مذاکرات تجاری دو کشور در حوزه ریلی است.
یکی از دلایل ضرورت ورود سرمایهگذار توام با فناوری روز دنیا به حوزه ریلی کشور، وجود ظرفیت رقابتپذیری در حملونقل ریلی است و پتانسیل بالقوه اقلیمی ایران را میتوان یکی از عناصر ویژه در این بخش قلمداد کرد.
در شرایط کنونی اهمیت کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی بر کسی پوشیده نیست؛ به همین جهت حضور همزمان سرمایهگذاران و مشاوران برجسته اروپایی میتواند در پیشبرد اهداف بلندمدت کشور برای توسعه حملونقل ریلی و کاهش فاصله موجود با کشورهای توسعه یافته تاثیر بهسزایی داشته باشد.
قطار و ریل پرسرعت، ارکان توسعهیافتگی حملونقل ریلی
در همین راستا، نتایج یک پژوهش ریلی نشان میدهد که حملونقل سریع ریلی یکی از ارکان توسعهیافتگی به شمار میرود و در این رابطه دو مفهوم مهم و زیربنایی مطرح است: قطارهای سریعالسیر و خطوط سریع السیر.
گاهی سیستم حملونقل ریلی دارای خطوطی است که قابلیت عبور سریع قطارها را دارد؛ ولی به دلیل نبود قطارهای سریع این سیستم سریعالسیر نیست؛ چراکه سرعت سیر مسافران در این شرایط پایین است.
از سوی دیگر در مواقعی، گرچه خطوط موجود، معمولی هستند ولی قطارهایی طراحی شدهاند که با سرعت بالا از این مسیرها عبور میکنند؛ مانند قطارهای TGV فرانسه که روی خطوط معمولی با سرعت بسیار بالا در رفتوآمد هستند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، ایجاد زیرساخت و ورود تکنولوژی قطارهای پر سرعت دو رکن اصلی در پیشرفت حملونقل ریلی کشور است؛ زیرا با توجه به عمر خطوط ریلی، در عموم این مسیرها امکان تردد قطارهای سریعالسیر وجود ندارد و برای جلوگیری از سوانح ریلی نیاز است که خطوط بازسازی شوند.
در دولت یازدهم نیز اقداماتی برای ورود قطارهای پرسرعت و ایجاد خطوط ریلی متناسب انجام شده که بر این اساس قرار است با تکمیل مطالعات معاونت بهرهبرداری و سیروحرکت شرکت راهآهن، در کریدور شمال به جنوب قطارهای پر سرعت وارد مسیر شوند.
به این ترتیب پیشرفتهای دولت یازدهم در حوزه حملونقل بهویژه بخش ریلی را میتوان در فراهم کردن بستر زیرساختی مناسب برای ورود سرمایهگذاران اروپایی جستوجو کرد.
از سوی دیگر، نباید فراموش کنیم که صنعت حملونقل کشور در چه شرایطی به دولت یازدهم سپرده شد و هماکنون در چه جایگاهی قرار گرفته است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.