◄ دستاوردهای دریایی یک دولت
تیننیوز| صنعت حملونقل دریایی از موارد مهمی است که وزیر راه و شهرسازی همواره در صحبتهای خود به آن تاکید دارد، اما این حوزه از گذشته بهواسطه تحریمهای ظالمانه غرب با چالشهای بسیار مواجه بود. این در حالی است که پس از برجام امیدواری برای جبران این عقبماندگیها افزایش یافته است.
از سوی دیگر فرصتهای موجود در صنعت حمل ونقل دریایی، موقعیت جغرافیایی کشور در جهت افزایش میزان ترانزیت کالا از طریق حملونقل دریایی، جادهای، ریلی و همکاریهای منطقهای و بینالمللی، توانایی تبدیل شدن بنادر ایران به قطبهای تجاری بالقوه و تسریع در مهیا کردن بنادر تجاری کشور در سواحل جنوبی برای پذیرش کشتیهای نسل جدید، از جمله مواردی است که مورد توجه دولت یازدهم قرار دارد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، حملونقل از عناصر لازم برای توسعه اقتصادی کشورها محسوب میشود و در بین شیوههای حملونقل، بخش دریایی به جهت صرفهجوییهایی که در هزینهها دارد، اهمیت بیشتری داشته و اساس حملونقل جهان را شامل میشود.
در ایران به لحاظ برخورداری از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل دریایی و وجود بنادر بزرگ و کوچک بازرگانی در سواحل و جزایر جنوبی و شمالی، دارا بودن یکی از بزرگترین ناوگانهای تجاری ملکی در منطقه خاورمیانه، مالکیت یکی از بزرگترین ناوگانهای نفتی در سطح دنیا و هزینههای بسیار پایین حملونقل دریایی در مقایسه با سایر روشهای حمل و همچنین امکان جابهجایی ایمن و انبوه انواع کالا در ابعاد و ظرفیتهای مختلف دریایی، حملونقل دریایی توانسته نقش اساسی، مؤثر و غیرقابل جایگزینی را در تجارت خارجی، منطقهای و محلی کشور ایفا کند.
در حال حاضر بالغ بر۹۰ درصد از تجارت خارجی کشور توسط حملونقل دریایی حمل و جابهجا میشود و از آنجایی که اقتصاد و تجارت داخلی کشور نیز از یک طرف کاملا به واردات مواد اولیه، ماشینآلات و محصولات صنعتی و کالاهای مصرفی وابسته است و از طرف دیگر نیازمند صادرات به موقع و بیوقفه نفت خام و فرآوردههای آن و نیز مواد اولیه و معدنی و محصولات صادراتی است، نقش مهم صنعت حملونقل دریایی ایران را دو چندان میکند.
در این میان همزمان با هفته دولت مروری بر دستاوردهای سازمان بنادر و دریانوردی در دولت یازدهم خالی از لطف نیست.
رشد 3 برابری سرمایهگذاری بخش خصوصی در بنادر
در 30 ماه فعالیت دولت یازدهم، سرمایهگذاری بخش غیردولتی در بنادر با جهش چشمگیر مواجه بوده
است به طوری که 67 درصد سرمایهگذاری انجام شده، در سی ماهه اخیر اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر از ابتدای فعالیت دولت یازدهم میزان سرمایهگذاری بخش غیردولتی در بنادر کشور 3 برابر شده است.
در بخش توسعه زیرساختهای بنادر و ایجاد ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا و مسافر دریایی، با توجه به تحریمهای ظالمانه جامعه جهانی بر حملونقل دریایی، در سالهای اخیر شاهد کاهش ورود کشتیها به بنادر کشور بودیم.
از این رو آهنگ توسعه به خصوص در بخش ظرفیتسازی کانتینری کند بوده و به دلیل عدم تحویل تجهیزات استراتژیک مربوطه ناشی از اعمال تحریمهای ظالمانه، متأسفانه در تجهیز اسکلهها و ترمینالهای جدید در بندر شهیدرجایی هنوز توفیقی حاصل نشده و امید است پس از برجام این عقب ماندگی جبران شود. به این ترتیب فقط 4 درصد ظرفیت موجود، در 30 ماه اخیر استفاده شده است. این رقم برای ظرفیت اسمی بنادر حدود 12 درصد بوده که وضعیت مطلوبتری را نشان میدهد و کشور توانسته قدرت رقابتپذیری خود در منطقه را حفظ کند.
20 درصد ظرفیت مسافری موجود بنادر، محصول دولت یازدهم است
در حوزه فعالیتهای گردشگری و مسافری، هماهنگ با رشد فعالیتهای مسافری، شاهد ظرفیتسازی مناسب در ابعاد اسکلهها و ترمینالهای مسافری و نیز شناورهای مدرن و ایمن مسافری با مشارکت بخش غیردولتی هستیم. به این ترتیب حدود 20 درصد ظرفیت مسافری موجود بنادر، محصول عملکرد در 30 ماهه فعالیت دولت یازدهم بوده است.
جابهجایی بیش از 16.5 میلیون مسافر دریایی در سال 94
بر اساس این گزارش، سال گذشته 16 میلیون و 521 هزار و 375 نفر در بنادر کشور جابهجا شدند، که سهم مسافران ورودی 8 میلیون و 246 هزار و 674 نفر و سهم مسافران خروجی 8 میلیون و 274 هزار و 701 نفر بود.
میزان تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر کشور در سال گذشته 2 میلیون و 101 هزار و 956 TEU بود. همچنین در همین مدت زمان 35 هزار و 26 فروند شناور وارد بنادر کشور شدند که از این تعداد سهم شناورهای بالای هزار تن 9 هزار و 530 فروند و سهم شناورهای زیر هزار تن 25 هزار و 496 فروند بود.
رشد 25 درصدی صادرات غیرنفتی در دولت یازدهم
علیرغم کاهش در عملیات تخلیه و بارگیری بنادر که ناشی از اعمال تحریمهای ظالمانه جهانی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و فعالیتهای دریایی کشور بوده و از سال 1390 اثرات خود را نشان داده است، صادرات، غیر نفتی از بنادر در 30 ماهه فعالیت دولت یازدهم به متوسط سالانه 40.6 میلیون تن افزایش یافته که رشد 25 درصدی را نسبت به دولت قبل نشان میدهد. همچنین واردات غیرنفتی از بنادر در این مدت به متوسط 37.1 میلیون تن کاهش یافته که افت 18 درصدی را نسبت به دولت قبل رقم زده است.
از طرف دیگر ترانزیت غیرنفتی از بنادر در 30 ماهه فعالیت دولت یازدهم بیش از 4 برابر شده و به رقم 5 میلیون تن در سال افزایش یافته است. همچنین در زمینه جابهجایی مسافر دریایی نیز در 30 ماهه فعالیت دولت یازدهم با رشدی 69 درصدی مواجه هستیم. به این ترتیب به طور متوسط سالانه حدود 16.6 میلیون نفر سفر دریایی از پایانههای مسافری بنادر کشور انجام شده که این رقم در دولت قبل کمتر از 10 میلیون نفر بوده است.
علیرغم عدم افزایش عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر، شاخصهای عملیاتی در بعد سرویسدهی به کشتیهای غیرنفتی و زمان انتظار کشتیهای غیرنفتی افزایش را نشان میدهد که در سال 94 بخشی از این روند افزایش مهار شده است. این افزایش ناشی از کندی تقاضا و همچنین به دلیل فرسوده بودن تجهیزات بنادر برای تخلیه و بارگیری انواع کالاست که امید است در سالهای آتی با نوسازی و تجهیز بنادر این نقیصه برطرف شود.
تخلیه و بارگیری بیش از 131 میلیون تن کالا در سال گذشته
در سال گذشته 131 میلیون و 796 هزار و 169 تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شدند که سهم کالاهای غیرنفتی 85 میلیون و 894 هزار و 317 تن و سهم کالاهای نفتی 45 میلیون و 901 هزار و 851 تن بود.
مروری بر طرحهای عمرانی در دست اجرای سازمان بنادر
طرحهای عمرانی در دست اجرای سازمان شامل موارد زیر است که عمدتا به علت اعمال تحریمهای جهانی و محدودیتهای ایجاد شده در تامین تجهیزات استراتژیک، طبق برنامه زمانبندی پیش نرفته و در موعد مقرر به بهرهبرداری نرسیدهاند. این طرحها به شرح زیر است:
فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی: عملیات سیویل به موقع انجام شده است. اما خرید خارجی تجهیزات استراتژیک به تعویق افتاده و هماکنون در دست اجراست.
فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی: به منظور حفظ توان رقابتپذیری و توسعه بازار در منطقه و جهان، این طرح در ادامه توسعه فاز دوم تعریف و به مرحله اجرا درآمده است و راهکار این نیز برای تأمین تجهیزات و بهرهبرداری از این فاز با مشارکت و سرمایهگذاری معتبر داخلی – خارجی پیشبینی شده است.
فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار: این طرح نیز همانند فاز دوم توسعه بندر شهیدرجایی با مشکلاتی مواجه بوده که راهکارهایی برای فعالسازی این بندر از طریق سرمایهگذاری کشورهای هند و چین در دست اقدام و بررسی است.
بخشی از دستاوردهای سازمان بنادر و دریانوردی در دولت یازدهم
- ابقای نام ایران در لیست سفید کنوانسیون STCW برای سومین بار و تا پنج سال آینده
- حضور فعال در اجلاسهای مجمع عمومی آیمو و 30 انجمن و اتحادیه و سازمان بینالمللی دریانوردی
- ارسال اسناد تخصصی به سازمان بینالمللی دریانوردی
- خروج بندر شهید رجایی از لیست تحریم استکبار جهانی و برقراری مجدد تردد خطوط لاینری به بنادر جمهوری اسلامی ایران
- مذاکره با 9 ترمینال اپراتور بندری معتبر بینالمللی جهت سرمایه گذاری و ورود 15 خط کشتیرانی به بنادر ایران در پسابرجام
- امضای تفاهمنامه و نهایی کردن قرارداد سرمایهگذاری و بهرهبرداری با کشور هند برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار
- تخصیص 334 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار
- رشد 25 درصدی صادرات و کاهش 18 درصدی واردات غیر نفتی از بنادر کشور نسبت به دولت قبل
- جهش بیش از 4 برابری ترانزیت کالای غیر نفتی از بنادر کشور و رسیدن به رقم 5 میلیون تن در سال
- افزایش ظرفیت پایانههای مسافری بنادر و رشد جابهجایی مسافر دریایی از این پایانهها
- رشد جهشی در جذب سرمایه بخش غیردولتی در بنادر کشور با انعقاد 73 فقره قرارداد به ارزش تقریبی 46000 میلیارد ریال
- سرمایهگذاری حدود 17500 میلیارد ریالی در زیرساختهای بنادر کشور با هدف رقابتپذیری و توسعه بازار
- بهرهبرداری از 22 موجشکن چندمنظوره مردمی در سواحل گسترده جنوب کشور
- خارج سازی 77 فروند شناور مغروقه در آبراههای کشور با هدف ارتقای ایمنی دریانوردی
- بهرهبرداری از بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهید حقانی استان هرمزگان
- تبیین مدلهای سرمایهگذاری، بهرهبرداری و مدیریت ترمینالهای کانتینری فاز 2 و 3 توسعه بندر شهیدرجایی با استفاده از مشاورین بینالمللی
- ساماندهی و استانداردسازی پایانههای مسافری و نفتی در بنادر بازرگانی برگزاری یازدهمین همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی ICOPMAS 2014
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.