◄واقعی شدن قیمت سوخت، راهحل مشکلات حملونقل
تیننیوز| داود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص چالشهای پیش روی سامانه حملونقل کشور در حوزه فرسودگی ناوگان حملونقل گفت: تنها منبع پشتیبانی از نوسازی ناوگان فرسوده ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که در اختیار وزارت نفت برای سرمایهگذاری در پروژههایی با توجیه صرفهجویی در مصرف سوخت قرار دارد. اما کاهش قیمت نفت از بشکهای ۱۰۰ دلار به ۴۰ دلار موجب کاهش ارزش ریالی میزان صرفهجویی شد.
به گزارش تیننیوز، رئیس سازمان راهداری همچنین در رابطه با مشکل اصلی سامانه حملونقل کشور گفت: مشکل اصلی ناوگان حملونقل جادهای ایران رکود و وجود مازاد ظرفیت وسیله حملونقل است بهطوریکه تعدادی زیادی کامیون هستند که بار برای جابهجایی ندارند و بیشتر از ۶۰هزارتا ۷۰هزار کیلومتر در سال نمیتوانند فعالیت کنند.
کشاورزیان، راهحل اساسی مشکلات حملونقل را در گروی واقعی شدن قیمت سوخت دانست و گفت: تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نوسازی ناوگان فرسوده بهصورت طبیعی انجام نخواهد شد و در صورت واقعی شدن قیمت سوخت، راننده زمانی برای به دست آوردن بار با صرف ۱۵۰۰ کیلومتر و ۷۰۰ لیتر سوخت به بندرعباس مراجعه میکند که حمل بار برای وی در زمان برگشت تضمینشده باشد. وقتی کامیونها در تهران، اصفهان، بندرعباس در نوبت بخوابند، کسی جرات سرمایهگذاری ندارد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اقدامات پیشبینیشده برای این طرح گفت: در صورت عملیاتی شدن این قرارداد که مدت زیادی از آن میگذرد، محدودیتهایی برای ناوگان فرسوده ازجمله جلوگیری از فعالیت ناوگان سنین بالا خواهد بود. اما به دلیل اینکه قرارداد بهطورجدی با وزارت نفت عملیاتی نشده و در پروسه حقوقی و بروکراسی وزارت نفت قرار دارد، این کار همچنان آغاز نشده باقیمانده است.
کشاورزیان در رابطه با جزئیات این طرح گفت: بهغیراز کامیونهای ازکارافتاده تمامی مدلهای پلاک شده، بدون مانع و محدودیت در حال فعالیت هستند و هر یک بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان خریدوفروش میشوند و خرید ناوگان ۵۰۰ میلیون تومانی با پرداخت اقساط ماهانه ۹ میلیون تومان تأثیری بر درآمد آنها ندارد.
رئیس سازمان راهداری با تأکید بر اهمیت واقعی شدن قیمت سوخت گفت: تصور میکنم تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نوسازی ناوگان بهصورت طبیعی انجام نمیشود و برای نوسازی ناوگان نیز بهصورت سزارین نیاز به منابع مالی داریم که در نبود این منابع، این کار بهطور محدود انجام میشود.
کشاورزیان همچنین با اشاره به جایگاه ممتاز ناوگان حملونقل در موضوع ترانزیت گفت: کشورهایی مانند ترکیه که موفق به نوسازی ناوگان فرسوده خود شدند ازنظر حملونقل جای بسیاری از کشورها همچون بلغارستان و آلمان را گرفتهاند و به دنبال نفوذ در کشورهای دیگر و تصاحب جایگاه حملونقلی آنها در مناطق مختلف هستند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.