◄ تعداد بالای نهادهای ذیربط، به ضرر ترانزیت است
تیننیوز| نوشتن در باب مزایای ترانزیت، شاید تکرار مکررات باشد، تأثیر ترانزیت بر رشد و توسعه اقتصادی، امنیت کشور، اشتغالزایی بر هیچ شخص آگاهی پوشیده نیست، از سوی دیگر نوشتن این موضوع هم که ترانزیت باوجود چنین مزایایی هنوز مغفول است بهنوعی نوشتن بدیهیات است، اما بهراستی این تضاد چگونه قابل توضیح است؟
چطور میشود همه از فواید بیشمار این موضوع آگاه هستند اما همچنان جایگاه شایسته خود را نیافته؟ به نظر میرسد تا زمانی که چالشها و مشکلات این حوزه با دقت تئوریزه نشود، نمیتوان اقدامی در راستای توسعه آن انجام داد.
در خصوص ترانزیت، ما تنها با یک مشکل اساسی و قابلحل مواجه نیستیم و درواقع مجموعهای از مشکلات دستبهدست هم دادهاند که نتوانیم از ظرفیت کامل ترانزیت کشور استفاده کنیم.
اولین و شاید تأثیرگذارترین چالشی که بخش ترانزیت ما همواره با آن دستوپنجه نرم میکند، تعدد ارگانهای ذیربط در موضوع ترانزیت است، با توجه به اینکه موقعیت ترانزیتی ایران موقعیتی بسیار ممتاز و ارزشمند است، لازم است که هر چه سریعتر ارگانهای ذیمدخل در امر ترانزیت کاهش پیدا کند، که فرآیند ترخیص کالا با سرعت بیشتری صورت بگیرد و افراد ترانزیت کننده با مشکلات کنونی روبهرو نباشند.
دومین اقدامی که ضروری به نظر میرسد و اگر توسعه ترانزیت را مدنظر داریم حتماً باید روی آن کار شود، این است که زمان ترانزیت کالا در ایران را کاهش بدهیم و این مسئله هم به مورد اولی که گفته شد برمیگردد، درواقع هر چقدر ارگانهای مربوطه بتوانند زمان عبور کالای ترانزیتی را که از غرب به شرق میروند و یا کالاهایی که از جنوب به شمال ترانزیت میشوند را کاهش بدهند، خودبهخود میزان ترانزیت کالا از کشور افزایش پیدا میکند.
مسئله به همینجا ختم نمیشود و یک نکته دیگر هم دارد، به این معنا که هر چه زمان عبور کالاهای ترانزیتی کشور کاهش پیدا کند، میزان هزینههای ترانزیتی هم کاهش پیدا میکند.
بنابراین دو نکته اساسی در این بین وجود دارد، اول کاهش هزینهها و دوم کاهش زمان عبور کالاهای ترانزیتی از کشور، که این دو نکته باید در دستور کار همهکسانی که بهنوعی با ترانزیت و حملونقل بینالمللی کالا ارتباط دارند که تقریباً چیزی در حدود 15 دستگاه هستند، قرار بگیرد.
نکته دیگری هم دراین مطرح است و آن این است که حتماً باید ارگانهای ذیربط ترانزیت، کاهش پیدا بکنند و برنامهریزیها به شکلی باشد که شرکتها بهراحتی بتوانند با پلمپ سالم ورود پیدا بکنند و با پلمپ سالم خارج شوند.
البته این نکته نباید فراموش شود که تمام این ارگانهای مربوط به ترانزیت، وظایف مخصوص به خود رادارند و دراینبین هیچ ارگان تشریفاتی و بیکاری نداریم، منظور ما از لزوم کاهش ارگانها این است که وظایف این ارگانها در یک سازمان مشخص جمع شود.
* مديركل دفتر ترانزيت و پايانههاي مرزی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.