| کد خبر: 98722 |

◄ رانندگان بنشینند و صبر پیش گیرند

تین‌نیوز| وظیفه یک رسانه تخصصی چیست؟ رسانه‌ها به‌طورکلی طیف وسعی از رسالت‌ها را برای خود در نظر می‌گیرند بر اساس نوع رسانه‌ این رسالت‌ها می‌تواند، اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی، سرگرمی و تبلغی و ... باشد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رسانه‌های تخصصی اما اهداف جزئی‌تر و ملموس‌تری را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند، به‌عنوان‌ مثال یک رسانه تخصصی پزشکی شاید رسالت خود را بررسی مشکلات بیماران و پزشکان یا شناساندن خدمات ویژه بخش پزشکی به مردم معرفی کند.

تین‌نیوز رسانه‌ای تخصصی در بخش حمل‌ونقل است و به‌عنوان یکی از وظایف اصلی خود اعتقاد دارد می‌تواند میانجی ارتباطی بین بخش‌های مختلف این حوزه باشد و به‌مثابه روغن‌موتوری که باعث حرکت روان اجزای موتور خودرو می‌شود، قصد دارد با ایجاد ارتباط بین این بخش‌ها شرایط را برای به حرکت درآمدن اجزای مختلف سیستم حمل‌ونقل مهیا کند.

بنابراین و با توجه به این مطلب که رانندگان ستون اصلی حوزه حمل‌ونقل هستند و بدون رانندگان صنعت حمل‌ونقل از کار خواهد افتاد قصد داریم در یک‌روند دائمی پای صحبت رانندگان بنشینیم و بازتاب‌دهنده مسائل این قشر زحمت‌کش باشیم، در همین خصوص و با توجه به اینکه مهم‌ترین وظیفه یک رسانه تخصصی حمل‌ونقل آگاهی یافتن از وضعیت رانندگان است، پای صحبت‌های مهندس رضایی، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی اردبیل نشستیم، که به شرح زیر است؛

در درجه اول خدای بزرگ را شاکرم که در این کشور بالاخره یک نفر تصمیم گرفت حالی از این قشر مظلوم بپرسد، 26 آذر سال 94 بود که ما با همکارانمان تصمیم گرفتیم رسانه‌های مختلف را رصد بکنیم و ببینیم آیا در روز حمل‌ونقل رسانه‌ها صحبتی از قشر راننده و به‌طورکلی حمل‌ونقل مطرح می‌کنند یا خیر، به‌جز یک یا دو مطلب که مطالب کلی و غیرکاربردی‌ای بود، هیچ حرف دیگری زده نشد.

شما توجه بکنید، هیچ فعالیتی را نمی‌توان متصور شد که حمل‌ونقل در آن نقشی نداشته باشد، از جشن‌ها و عزاداری‌ها گرفته تا امور روزمره مردم همه و همه به بخش حمل‌ونقل وابسته هستند اما باوجود این میزان از تأثیرگذاری، هیچ‌گاه توجهی به این بخش نشده و نمی‌شود.

اینکه بنده عرض می‌کنم ما در بحران حمل‌ونقل هستیم، سیاه‌نمایی نیست، به‌عنوان‌مثال بنده با اعلام یک سری اعداد و ارقام عمق این وضعیت نابِه‌سامان را به شما و مخاطبان‌تان نشان می‌دهم، سال 90 و 91 از زنجان هیدروکربن حمل می‌کردم به مقصد افغانستان، در آن زمان کرایه برای هر تن مبلغ 360 هزار تومان بود، اسناد و مدارک این نرخ‌ها هم موجود است، حالا بعد از گذشت 4 سال از آن زمان و افزایش نرخ تورم و بالا رفتن هزینه‌ها و شرایطی که همه مردم از آن آگاه هستند، قاعدتاً باید نرخ این کرایه دو برابر شده باشد، اما من به شما میگویم در حال حاضر این مبلغ به 160 هزار تومان کاهش‌یافته، به‌عبارت‌ دیگر درآمد ما به‌جای آنکه افزایش پیدا کند، به ازای هر تن 200 هزار تومان کاهش داشته، حالا شما بگویید ما در بحران حمل‌ونقل هستیم یا خیر؟

آیا تاکنون شده که یکی از مسئولین بخش حمل‌ونقل راجع به این‌گونه مسائل اقدامی انجام بدهند؟ تنها کاری که این افراد انجام می‌دهند بخشنامه صادر کردن و رفع مسئولیت است، این روند صدور بخشنامه تبدیل‌شده به نهایت فعالیت مسئولین برای بخش حمل‌ونقل، تاکنون هیچ مسئولی جویای اوضاع این بخش نشده و طبیعتاً با این شرایط هیچ پیشرفتی هم در حوزه حمل‌ونقل نخواهیم داشت، تصور بکنید کریدور شمال به جنوب آماده بهره‌برداری شود، آیا ما زیرساخت‌های حملی و نقلی مناسب را برای بهره‌برداری  از این حوزه داریم؟ خیر با این شرایط  به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم به وضعیت مطلوبی در حمل‌ونقل برسیم.

به‌عنوان‌مثال بنده در چند سال گذشته روزانه 10 خط پوشش داشتم، راننده مشغول به کار بود و از این طریق به‌خوبی زندگی می‌کرد، می‌توانست از درآمدش مسکن تهیه بکند و خودروی شخص تهیه کند اما در حال حاضر رانندگان در تأمین مخارج روزانه خود هم با مشکل مواجه هستند، در شرایط فعلی هرروز 10 کامیون از چرخه خارج می‌شود.

اگر بخواهم مصداقی برای شما توضیح بدهم شرایط واضح‌تر می‌شود؛ یکی از همکاران ما طی چندین سال فعالیتش در این بخش توانسته بود 80 میلیون تومان پس‌انداز کند، با پیشنهادهای ما این مبلغ را صرف خرید یک دستگاه کامیون هوو کرد، قیمت این کامیون 120 میلیون تومان بود، بعد از یک سال نتوانست هیچ درآمدی از این طریق کسب کند و مجبور شد کامیون را به مبلغ 80 میلیون بفروشد و اقساط 40 میلیون تومانی‌اش هم چندین برابر شد؛ نهایتاً سرمایه اولیه‌اش راهم به بانک‌ها پرداخت کرد و در حال حاضر حتی سرمایه خرید یک تاکسی و کسب معاش را هم نمی‌تواند تأمین کند.

نتیجه این بی‌توجهی‌ها را می‌توانید در سطح شهرها به‌روشنی مشاهده کنید، راننده‌ای که کالاها را در سطح بین‌المللی جابه‌جا می‌کرد و باعث خدمات ارزنده‌ای در سطح ملی و بین‌المللی می‌شد، در حال حاضر به دست‌فروشی و میوه‌فروشی دست‌زده و هرروز هم به این افراد افزوده می‌شود.

اگر بخواهم یک تعریف از راننده در شرایط فعلی خدمت شما ارائه بدهم باید بگویم راننده کسی است درعین‌حال مال‌باخته و جان‌باخته...
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با این روندی که دولتمردان{…} بخش حمل ونقل پیش گرفتند وضع راننده روز به روز بدتر خواهد شد. درود بیش از حد ناوگان به چرخه حمل ونقل، نفوذ گسترده دلال در امر حمل ونقل ما را بیچاره کرده.

    • 0 0

      من از بچگی شاگردی بابام کردم، الان باز نشسته شده افتاده تو خونه که من رو ماشینش کار کنم خرجی بیارم، بخدا هیچ کار دیگه غیر از رانندگی بلدنیستم، وضع کار رانندگی با این کرایه ها و این همه ماشین که به هر کسی رسیدن دادن، خیلی داغونه و اصلا صرفه اقتصادی نداره، موندم نمیدونم باید چکار کنم.

    • 0 0

      وجدانا " سخت ترین شغل و خطرناکترین شغل رانندگی است و باید به فکر کار و معیشت و سرمایه رانندگان بود البته درسته که در ایران چون حمل و نقل جاده ای خود مالک هستند ولی به هر حال اینها همه سرمایه گذاری کرده اند و باید انها را دریابید در غیر این صورت روزی به مشکل خواهیم خورد البته رانندگان محترم حمل و نقل جاده ای هم باید با رفتار و کردار درست ومنطقی خود را به جامعه بشناسانند در حال حاضر به نظر من تنها شغلی که کمترین محبوبیت را در بین جامعه دارد رانندگی و رانندگان هستند