◄ ادغام راهداری؛ مسالهای دوسر برد
تیننیوز| «انتزاع حوزه راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق آنها به ادارات كل حملونقل و پایانههای سراسر كشور امکان اعمال مدیریت برای سازمان راهداری و حملونقل جادهای و هم ادارات کل راه و شهرسازی را در پی خواهد داشت» این جمله بخشی از سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص ادغام راهداری بود.
موضوع ادغام حوزه مدیریت راهداری ادارات كل راه و شهرسازی استانها در ادارات كل حملونقل و پایانههای استانها و تشكیل «اداره كل راهداری و حملونقل جادهای استان» از موضوعات جنجالبرانگیزی بود که در ماههای گذشته بحثهای بسیاری پیرامون آن شکل گرفت.
باوجود نظرات کمابیش منتقدانه در رابطه با این اقدام، نهایتاً این طرح تصویب و به مرحله اجرا رسید، روزهای آغازین مردادماه بود که رئیس سازمان راهداری در اطلاعیهای گفت: بر اساس سیاست وزارت راه و تصویب شورای عالی اداری، مقرر شد بخش راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی منتزع و به ادارات حملونقل و پایانههای استان ملحق شود و بهاینترتیب اداره کل راهداری و حملونقل جادهای در استانها شکل خواهد گرفت.
تیننیوز تاکنون در چند گزارش به بررسی معایب این طرح پرداخته بود و اکنون با استناد به سخنان وزیر راه و شهرسازی مزیتها و کارکردهای مهم این طرح را نیز بررسی میکند.
این ادغام از جهات متفاوتی به حوزه حملونقل کمک خواهد کرد و جای تأمل بسیار دارد، بهعنوان مثال، همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد انتزاع حوزه راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق آنها به ادارات كل حملونقل و پایانههای سراسر كشور امکان اعمال مدیریت برای سازمان راهداری و حملونقل جادهای و هم ادارات کل راه و شهرسازی را در پی خواهد داشت.
همچنین تا پیش از این ادغام راهداری که سازمان بسیار مهم و تأثیرگذاری در حوزه حملونقل به شمار میرود در حوزه اجرای مصوبات خود با مشکلاتی درگیر بود ازجمله اینکه تصمیمات این سازمان مهم در استانها به دو بخش تقسیم میشد و با تداخل وظیفهای که در استانها به وجود میآمد عملاً این تصمیمات به نحو احسن قابل اجرا نبود، اما با اجرایی شدن این طرح وظایف سازمانهای مربوطه بهخوبی مشخص میشود و دیگر مجالی برای دوتکه شدن تصمیمات و سردرگمیای ناشی از آن باقی نخواهد ماند.
از سویی پیشازاین انتزاع ادارات کل راه و شهرسازی بخش عمدهای از توان و زمان خود را صرف امور راهداری میکردند درحالیکه از سوی دیگر نیاز مبرم به وجود یک سازمان برای رسیدگی به امور شهرسازی نیز احساس میشد و اکنون بعد از انجام این طرح وظایف بخش راهداری از شانه ادارات کل راه و شهرسازی برداشته میشود و این سازمان میتواند با فراغت بیشتری به انجاموظیفه اصلی خود بپردازد.
به گفته آخوندی تجمیع این دو ظیفه سنگین و پیچیده در یک سازمان باعث کاهش کارایی شده بود و ما با انجام این طرح تا حد زیادی از بار این مسائل کم کردیم و تلاش داریم شرایط را برای سبکتر شدن کارها و انجام بهینه امور مهیا کنیم.
همچنین از سوی دیگر میتوان گفت این اقدام مسئله تازه و بیسابقهای نیست، آخوندی در این خصوص گفت: «این سیاست روشنی است که سازمانهای مرکزی باید ادارات کلی با کارکرد مشابه در استانها داشته باشند تا بتوانند اعمال سیاست کنند، این موضوع جدیدی نیست و کاملاً اثباتشده است، اما متأسفانه مورد بیتوجهی قرارگرفته بود.»
درنهایت میتوان گفت انجام این طرح هم به نفع بخش جادهای و راهها است و هم به نفع بخش مسکن و شهرسازی چراکه با کاهش وظایف متولیان این امر شرایط را برای تخصصیتر شدن مهیا میکند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.