| کد خبر: 98518 |

◄ ادغام راهداری؛ مساله‌ای دوسر برد

تین‌نیوز| «انتزاع حوزه راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق آن‌ها به ادارات كل حمل‌ونقل و پایانه‌های سراسر كشور امکان اعمال مدیریت برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و هم ادارات کل راه و شهرسازی را در پی خواهد داشت» این جمله  بخشی از سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص ادغام راهداری بود.

موضوع ادغام حوزه مدیریت راهداری ادارات كل راه و شهرسازی استان‌ها در ادارات كل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان‌ها و تشكیل «اداره كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان» از موضوعات جنجال‌برانگیزی بود که در ماه‌های گذشته بحث‌های بسیاری پیرامون آن شکل گرفت.

باوجود نظرات کمابیش منتقدانه در رابطه با این اقدام، نهایتاً این طرح تصویب و به مرحله اجرا رسید، روزهای آغازین مردادماه بود که رئیس سازمان راهداری در اطلاعیه‌ای گفت: بر اساس سیاست وزارت راه و تصویب شورای عالی اداری، مقرر شد بخش راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی منتزع و به ادارات حمل‌ونقل و پایانه‌های استان ملحق شود و به‌این‌ترتیب اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در استان‌ها شکل خواهد گرفت.

تین‌نیوز تاکنون در چند گزارش به بررسی معایب این طرح پرداخته بود و اکنون با استناد به سخنان وزیر راه و شهرسازی مزیت‌ها و کارکردهای مهم این طرح را نیز بررسی می‌کند.

این ادغام از جهات متفاوتی به حوزه حمل‌ونقل کمک خواهد کرد و جای تأمل بسیار دارد، به‌عنوان‌ مثال، همان‌طور که در ابتدای گزارش ذکر شد انتزاع حوزه راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق آن‌ها به ادارات كل حمل‌ونقل و پایانه‌های سراسر كشور امکان اعمال مدیریت برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و هم ادارات کل راه و شهرسازی را در پی خواهد داشت.

همچنین تا پیش‌ از این ادغام راهداری که سازمان بسیار مهم و تأثیرگذاری در حوزه حمل‌ونقل به شمار می‌رود در حوزه اجرای مصوبات خود با مشکلاتی درگیر بود ازجمله اینکه تصمیمات این سازمان مهم در استان‌ها به دو بخش تقسیم می‌شد و با تداخل وظیفه‌ای که در استان‌ها به وجود می‌آمد عملاً این تصمیمات به نحو احسن قابل‌ اجرا نبود، اما با اجرایی شدن این طرح  وظایف سازمان‌های مربوطه به‌خوبی مشخص می‌شود و دیگر مجالی برای دوتکه شدن تصمیمات و سردرگمی‌ای ناشی از آن باقی نخواهد ماند.

از سویی پیش‌ازاین انتزاع ادارات کل راه و شهرسازی بخش عمده‌ای از توان و زمان خود را صرف امور راهداری می‌کردند درحالی‌که از سوی دیگر نیاز مبرم به وجود یک سازمان برای رسیدگی به امور شهرسازی نیز احساس می‌شد و اکنون بعد از انجام این طرح وظایف بخش راهداری از شانه ادارات کل راه و شهرسازی برداشته می‌شود و این سازمان می‌تواند با فراغت بیشتری به انجام‌وظیفه اصلی خود بپردازد.

به گفته آخوندی تجمیع این دو ظیفه سنگین و پیچیده در یک سازمان باعث کاهش کارایی شده بود و ما با انجام این طرح تا حد زیادی از بار این مسائل کم کردیم و تلاش داریم شرایط را برای سبک‌تر شدن کارها و انجام بهینه امور مهیا کنیم.

همچنین از سوی دیگر می‌توان گفت این اقدام مسئله تازه و بی‌سابقه‌ای نیست، آخوندی در این خصوص گفت: «این سیاست روشنی است که سازمان‌های مرکزی باید ادارات کلی با کارکرد مشابه در استان‌ها داشته باشند تا بتوانند اعمال سیاست کنند، این موضوع جدیدی نیست و کاملاً اثبات‌شده است، اما متأسفانه مورد بی‌توجهی قرارگرفته بود.»

درنهایت می‌توان گفت انجام این طرح هم به نفع بخش جاده‌ای و راه‌ها است و هم به نفع بخش مسکن و شهرسازی چراکه با کاهش وظایف متولیان این امر شرایط را برای تخصصی‌تر شدن مهیا می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    {…} من از شما اقای اخوندی میخوام مدارک تحصیلی خودتون رو درباره راه و حمل ونقل انتشار دهید

  • 0 0

    اگه می خواستن دو وزارت خانه را ادغام کنند تا الات انجام گرفته بود این نه ماهه امروز و فرداست

  • Hamed 0 0

    آقای آخوندی بعنوان یک مسکنی فقط به فکر مسکنی هاست این کار نه دردی از راهداری دوا می کنه نه فایده ای واسه حمل و نقل داره.

  • همت 0 0

    باید برانامه جامع و چاردهای مشخص داده شود ببینیم ایا این کار درسته یا غلط این یک واقعیته که باید راهداری و پایانه وحمل نقل منسجم و همکاری نزدید و اصولی داشته باشند