◄کاهش هزینههای اقتصادی و اجتماعی با توسعه خطوط ریلی
تیننیوز| خطای انسانی همواره یكی از مفاهیم مورد استفاده توسط رسانهها و مسوولین تحقیق و بررسی حوادث در تمام صنایع به خصوص صنعت حملونقلی كشورها بوده است.
به گزارش تیننیوز، اگرچه خطای انسانی جزء اجتناب ناپذیر عملكرد انسان است، اما تحقیقات متعدد نشان داده است خطای انسانی اغلب پیامد عوامل بالادستی سازمانی و محل كار است و عمده این حوادث بر اثر تركیب بسیاری عوامل كه ریشه در نبود ملاحظات مهندسی عوامل انسانی دارند، به وجود آمده است.
معمولاً با اعلام خطاكار بودن پرسنل عملیاتی به عنوان دلیل حادثه، بسیاری از مسایل نامطلوب اقتصادی و مدیریتی نادیده انگاشته شده یا حذف میشود.
به طوركلی گفته میشود ۷۰ درصد از حوادث، ناشی از خطای انسانی است.
واقعیت این است كه این عبارات نیاز به دقت بیشتری دارد، اگر از این منظر نگاه كنیم كه انسانها سیستم را طرحریزی میكنند و در صورت قابل قبول بودن، طراحی را شروع می كنند، انسانها سیستم را میسازند و وقتی مطمئن شدند قابل استفاده است، با آن كار می كنند، به همین منظور نشاندادن رفتارهای لازم برای دستیابی به اهداف سیستم، انسانها به یكدیگر آموزش میدهند.
در واقع، انسانها در مورد عملكرد سیستم، در سطوح راهبردی و تدبیری تصمیمگیری میكنند و وقتی خطرات شناسایی شد، این انسانها هستند كه اقدامات اصلاحی لازم را برای مقابله با این خطرات طرحریزی و اجرا میكنند.
طبق گزارش روابط عمومی شرکت راهآهن، به عبارت ساده، طراحی، ساخت، آموزش، كار، مدیریت و دفاع از سیستمها برعهده انسانها است.
بنابراین خطای انسانی شرط لازم عدول از سیستم محسوب میشود، با این دیدگاه میتوان گفت: صد درصد حوادث، ناشی از خطای انسانی است و به هر حال، انسانها مهمترین منبع در هر سازمانی به شمار میروند و برای آینده قابل پیشبینی، علیرغم افزایش سطح به كارگیری كامپیوتر و گسترش ماشینی شدن، انسانها هم چنان مسوولیت كنترل و پایش سیستمهای تكنولوژیك بزرگ را برعهده خواهند داشت.
انسان ها دراین سیستم ها نگه داشته می شوند، زیرا قابل انعطاف اند، میتوانند یاد بگیرند و خود را با مقتضیات سیستم تطبیق دهند و در واقع از آنها انتظار میرود تا مسایلی را كه به ذهن طراحان سیستم نرسیده در حین بهرهبرداری حل كنند، هرچند در این بین مرتكب خطا هم میشوند.
با توجه به توسعه روزافزون سفر با خودروهای شخصی و تردد میلیونها خودرو شخصی و عمومی در جادههای كشور، دولتها به دنبال توسعه حملونقل ریلی برای كاهش هزینههای اقتصادی و اجتماعی ناشی از استفاده از خودروها در جادهها باشند، بهطوری كه در اطراف كلان شهرها روزانه میلیونها سفر به صورت شخصی انجام میشود كه میتوان با یك تیر سه نشان ایجاد ظرفیت در حملونقل ریلی برای كاهش آلودگی هوا در كلان شهرها، كاهش تصادفات و متعاقب آن كاهش هزینههای اقتصادی و اجتماعی را زد.
حملونقل ایمن یكی از پایههای حملونقل پایدار است و حملونقل ریلی هم یكی از ایمنترین شقوق حملونقل در دنیا است.
با توجه به اینكه شاخصهای حملونقل پایدار در دنیا شامل بهرهوری بالا، پاك بودن و یكپارچه بودن است، ما باید ضمن كمك گرفتن از نظریات ایمنی، حملونقل ریلی را بیش از پیش بسط و توسعه دهیم.
اهمیت ایمنی در بخش حملونقل و به ویژه حملونقل ریلی بر كسی پوشیده نیست، بنابراین به منظور افزایش سطح ایمنی، لازم است برنامههایی در جهت بهبود ایمنی پیادهسازی و اجرا شود و از آنجا كه همواره با محدودیتهایی از جمله محدودیت بودجه مواجه هستیم، باید تعیین اولویتهای لازم برای تخصیص بودجه جهت افزایش ایمنی شبكه حملونقل ریلی نموده، تا به اهداف اصلی ایمنی در راهآهن دست یابیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.