در اتاق فکر سازمان بنادر مطرح شد
◄ نقش گمرک و راهآهن در صدور بارنامه حمل سراسری
تیننیوز| در بحث صدرو بارنامه حمل سراسری نقش اصلی بر عهده گمرك و راهآهن است و سازمان بنادر و دریانوردی، كمترین نقش را دارد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در نوزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، موضوعات «قراردادهای مشارکت دولتی– خصوصی درحوزه دریایی»، «لزوم صدور بارنامه حمل سراسری»، و «نقش آموزش عمومی موضوعات دریایی در توسعه دریایی کشور» بررسی شد.
در این نشست محمد سعیدنژاد، با تاکید بر ضرورت پیگیری صدور بارنامه حمل سراسری، میگوید: موضوع بارنامه حمل سراسری از موضوعاتی است كه باید اتاق فكر بیشتر به آن بپردازد و موانع و مشكلات مرتبط با آن حل و فصل شود. مقصد اكثر بارنامهها، بنادر خشك است و بخشهای زیادی در آن درگیر هستند ولی بخش ریلی به جهت امتیازاتی كه دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به گفته او بارنامه را خطوط كشتیرانی صادر می نمایند و اگر بنا بر تغییر است هم خطوط و هم بارنامه بایستی تغییر نمایند. به این ترتیب لازم است مطالعات خود را تكمیل نماییم.
سعیدنژاد ادامه میدهد برای اجرایی شدن صدور بارنامه سراسری باید اقدامات در سه حوزه متمرکز شود، اول اینکه با توجه به مطالعات لجستیک ملی، چگونگی صدور بارنامه سراسری بررسی شود. در مرحله دوم با توجه به تاکید وزارت راه و شهرسازی بر توسعه حمل و نقل چندوجهی، باید کار مشترکی با شرکت راهآهن انجام و در مرحله سوم موضوع صدور بارنامه سراسری در شورای عالی ترابری مطرح و بررسی شود.
در همین رابطه بهزاد سیفاللهی میگوید در بحث بارنامه حمل سراسری نقش اصلی بعهده گمرك و راهآهن است و سازمان بنادر كمترین نقش را دارد. تفكیك ریسكها و نهادی كه ریسكها را تقسیم نماید مهم است. ضمن اینكه ضعف حقوقی زیادی در این زمینه داریم.
روزبهمختاری، یکی دیگر از اعضای اتاق فکر معتقد است، استفاده از راهآهن برای صدور بارنامه حمل سراسری نه تنها مطلب جدیدی برای خطوط کشتیرانی نیست بلکه علاقه زیادی به آن دارند، به این ترتیب در صورت همسانسازی قوانین و عملیات لجستیکی و زمان و هزینه، میتوان رابطه منطقی با آنان برقرار کرد.
در ادامه این نشست، مجید طهرانی، به لزوم تغییرات ساختاری در سطوح کلان اشاره میکند و میگوید: از یك ساختار واگرا نباید انتظار رفتار همگرا داشت. ارگانهایی كه در موفقیت موضوع بارنامه حمل سراسری نقش دارند واگرا هستند. مرز بین بخش دولتی و خصوصی در قانون مشخص نیست.
به گفته کارشناسان، متولی ترانزیت در كشور مشخص نیست و هركس حوزه مسئولیت خود را در نظر میگیرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.