| کد خبر: 95011 |

پیشرفت فیزیکی۸۵ درصدی راه‌آهن قزوین - رشت

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت از پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد ایستگاه‌های نزدیک منجیل و رستم‌آباد، امام‌زاده هاشم و کوهین خبر داد و گفت: پتانسیل بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین-رشت در بهار ۹۶ وجود دارد اما منوط به تامین منابع مالی است.
 

سید مسعود نصر آزادانی با اشاره به بازدید خود از روند ساخت راه‌آهن قزوین-رشت اظهار داشت: در سه ماه اول امسال علی‌رغم بی‌پولی، تمام کارگاه‌ها فعال و پیشرفت فیزیکی کار به گونه‌ای بود که ۲۷۰ متر حفاری تونل و ۱۰۹۶ متر عمليات لاينينگ انجام شد و از ۲۲ کیلومتر تونل موجود در این مسیر، مجموع حفاری تونل‌ها به ۲۰ کیلومتر رسید و نزدیک به ۱۸ کیلومتر عملیات لاینینگ نیز انجام شد.

وی افزود: این پروژه دارای ۱۳ کیلومتر پل خاص است و علی‌رغم اینکه به لحاظ  ژئوتکنیکی و از نظر لغزش، رانش و ناپایداری در منطقه منجیل مشكلات اجرايی زيادی مطرح است، پیشرفت فیزیکی در  زیرسازی ابنیه فنی به بیش از  ۸۷ درصد رسیده است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اقدامات روسازی در راه‌آهن قزوین-رشت بیان داشت: یک جبهه کاری روسازی به جبهه موجود اضافه شده و یک جبهه وسط نیز باز خواهد شد که در مجموع عملیات روسازی در سه جبهه انجام خواهد شد.

نصر آزادانی با بیان اینکه ۵۵ کیلومتر روی این خط ریل‌گذاری شده است، گفت: ایستگاه‌های منجیل و رستم‌آباد، امام زاده هاشم و کوهین بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پتانسیل امکان بهره‌برداری از پروژه در بهار ۹۶ وجود دارد اما منوط به تامین منابع مالی است.

این مقام مسئول با توجه به اینکه آخرین تخصیص نقدی به پروژه در آبان ماه سال گذشته بوده تصریح کرد: با گذشت بیش از ۸ ماه از آخرین تخصیص نقدی پروژه فعال بوده وطبق برآوردهای انجام شده ۷۷۰ میلیارد تومان برای تکمیل این خط آهن نیاز است كه ۴۰۰ میلیارد به عنوان اعتبار سال جاری و ۱۱۰ میلیارد به عنوان مطالبات سال قبل که تا کنون نیز تخصیص نیافته است و بقیه با بيش از ساير منابع مانند اسناد خزانه اسلامي تامين شود. با تلاش و همه دست اندركاران بويژه پیمانکاران می‌توان پروژه را در مدت ياد شده به بهره‌برداری رساند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن با اشاره به ساخت راه آهن رشت-آستارا و جذب سرمایه بخش خصوصی یا خارجی گفت: در کنار پیشنهادهایی از سوی کشورهای چین، ایتالیا و آلمان، کشور آذربایجان با پیشنهاد تامین فاینانس ۵۰۰ میلیون دلار یکی از قوی‌ترین مشتریان برای تامین منابع است. البته با این مبلغ اصل پروژه قابل انجام است اما برای پرداخت هزینه تملک و کسورات قانونی در ناحیه گران قیمت شمال دولت به ۱۰۰۰ میلیارد تومان از منابع عمومی احتیاج دارد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.