| کد خبر: 91604 |

تین‌نیوز از حاشیه‌های واردات واگن به کشور گزارش می‌دهد

◄ وزارتخانه، راه‌آهن و بانک، مثلثنجات واگن‌سازان

تین‌نیوز| واگن‌سازان داخلی توان رقابت با شرکت‌های خارجی را ندارند. این مساله واقعیت حال حاضر اقتصاد کشور در حوزه حمل‌ونقل ریلی است که بر خلاف آنچه در ابتدا به ذهن مخاطب خطور می‌کند ربطی به کیفیت محصولات تولیدی ندارد.

به گزارش تین‌نیوز، به عقیده کارشناسان در حالی که کشور به لحاظ ظرفیت و کیفیت از پتانسیل تولید واگن‌های باری برخوردار است، مشکلات مالی، شرکت‌های این حوزه را از ارائه محصولات مناسب بازداشته است. به این ترتیب شرکت‌های مصرف‌کننده به انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی روی آورده‌اند.

 مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی توکاریل، معتقد است تنها مزیت واردات واگن‌های باری شرایط پرداخت مناسب آن است و به لحاظ کیفیت و ورود تکنولوژی پیشرفته، با واردات تحولی در این زمینه رخ نخواهد داد؛ چراکه در حال حاضر مشکل محصولات داخلی کیفیت نیست؛ بلکه کمبود مالی است که به بدهی‌های قابل توجه مالیاتی و بیمه‌ای شرکت‌های تولیدکننده دامن زده و معضل اصلی آنها در برابر افزایش تولید و تامین نیاز شرکت‌های مصرف‌کننده شناخته می‌شود. در واقع مشکلات این حوزه به قدری حاد است که در حال حاضر شرکت بیمه به ما اجازه پرداخت بدهی به شرکت سازنده را نداده و علت این امر را معوقات شرکت مذکور در پرداخت بیمه عنوان می‌کند. 

با توجه به اینکه بخش اندکی از حمل‌ونقل باری کشور در حوزه ریلی صورت گرفته است، بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت راه‌آهن در خصوص افزایش این ظرفیت، شرکت راه‌آهن در نظر دارد رقم اندک کنونی را  تا 22درصد افزایش دهد.

این در حالی است که به گفته مدیرعامل توکاریل، هم اکنون حدود 25 هزار واگن در کشور وجود دارد و  برای تحقق این هدف ضرورت افزایش واگن امری بدیهی به نظر می‌رسد.

 به عقیده بهرام پرورش، وضعیت نامطلوب تولیدکنندگان داخلی نیز شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند که برای بهبود اوضاع واردات در این حوزه می‌تواند اثربخش باشد.

او در این رابطه می‌گوید:  فشارهای موجود برای انعقاد قرارداد خارجی در زمینه واردات واگن از خارج کشور را می‌توان نوعی حمایت از تولیدکننده داخلی قلمداد کرد که با کاهش ظرفیت تولید و عدم توان تحویل به موقع محصولات مواجه هستند.

 اما مسوولان ذیربط باید مصرف‌کنندگان این حوزه را نیز درنظر داشته باشند؛ چراکه با وجود تاخیر در تحویل محصول و درخواست تسویه مالی برای تولید، شرکت‌های متقاضی ترجیح می‌دهند خرید خود را از شرکت‌های خارجی و به صورت فاینانس انجام دهند.

پرورش می‌گوید: در این شرایط، وزارت صنایع، شرکت راه‌آهن و بانک‌های عامل، مثلث چاره‌ساز مشکلات حمل‌ونقل ریلی کشور به‌شمار می‌روند که می‌توانند با همکاری و اخذ استراتژی مناسب شرایط را بهبود ببخشند. در واقع راهکار مناسب در این زمینه آن است که تولیدکنندگان داخلی تقویت مالی شوند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.