| کد خبر: 89884 |

در سمینار هزینه تصادفات رانندگی عنوان شد:

◄ بودجه ۴۰ هزار میلیاردی توسعه راه‌ها ناچیز است / روند رو به رشد تصادفات جرحی درون‌شهری

تین‌نیوز | معاون ساخت و توسعه راه های شرکت ساخت با بیان اینکه «وجود 20 هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی هزینه‌های بسیار سنگین مادی و معنوی را به کشور تحمیل می‌کند» تصریح کرد: بودجه 40هزار میلیارد ریالی توسعه راه‌ها در مقابل آن ناچیز است و باید این بودجه به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، سمینار هزینه‌های تصادفات رانندگی در تئوری و کاربرد با حضور خادمی عضو هیئت‌مدیره و معاون ساخت و توسعه راه‌ها، یوسف مولایی مشاور وزیر در امور حقوقی، مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل برگزار شد.

در ابتدای این نشست خیرالله خادمی معاون ساخت و توسعه راه‌ها ضمن اشاره به چالش تصادفات رانندگی در کشور، راه‌حل مقابله با آن را برنامه‌ریزی دقیق و علمی دانست و اظهار امیدواری کرد تا بتوان با تکیه بر ظرفیت دانشگاه‌ها، چالش‌ها را شناسایی و در راه رفع آن‌ها گام برداشت.

خیرالله خادمی با اشاره به جابجایی 385 میلیون تن در کشور و حمل تنها 9 درصد آن توسط ریل گفت: از سوی دیگر از حدود 190 میلیون مسافر در سال بیش از 90 درصد آن از طریق جاده‌ها جابجا می‌شوند. بنابراین سهم عمده حمل‌ونقل کشور بر عهده جاده‌ها است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت بیان داشت: بر اساس آمار منتشرشده 75 درصد بار و مسافر کشور از 35 هزار کیلومتر راه شریانی عبور می‌کنند که  15 هزار کیلومتر آن شامل بزرگراه و دو هزار و 300 کیلومتر آن آزادراه و مابقی راه اصلی است.

خادمی 50 درصد آمار تصادفات رانندگی را ناشی از تصادفات رخ‌به‌رخ اعلام کرد و گفت: باید با تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها این آمار را کاهش دهیم.

وی افزود: وجود 20 هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی هزینه‌های بسیار سنگین مادی و معنوی را به کشور تحمیل می‌کند که بودجه 40هزار میلیارد ریالی توسعه راه‌ها در مقابل آن ناچیز است و باید این بودجه به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.

در ادامه جلسه مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی از نورزاد معاون وزیر و معاونان و مدیران شرکت ساخت و توسعه به خاطر توجه ویژه به مسئله ایمنی و برگزاری سمینارها، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی حول این محور تقدیر کرد و گفت: قرار است دفتر ایمنی در شرکت ساخت ایجاد شود که این مسئله با رعایت بیشتر دستورالعمل‌های جهانی مرتبط با ایمنی راه‌ها در طول مراحل طراحی و ساخت انواع راه‌ها کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

مرتضی باقری، تدقیق آیین‌نامه‌های ایمنی در زمان ساخت را امری رایج در کشورهای توسعه‌یافته دانست و گفت: رعایت این نکات در زمان طراحی و ساخت پروژه‌ها امری مهم و البته هزینه‌بر است که باید در برنامه‌ریزی‌ برای توسعه زیرساخت‌ها در ایران نیز ملاک قرار گیرد و شایان‌ذکر است که این هزینه‌ها در برابر هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی عدد قابل‌توجهی نیست.

 آیتی استاد دانشگاه فردوسی مشهد به ارائه تحقیقات خود در رابطه با هزینه‌های تصادفات رانندگی در ایران پرداخت و
 گفت: به‌منظور تصمیم‌گیری در جهت تعیین نیازهای مالی برای جلوگیری از تصادفات و به حداقل رساندن تعداد و شدت آن‌ها به‌منظور استفاده در برنامه‌های مختلف ایمن‌سازی، همچنین به‌منظور تخصیص بهینه منابع محدود موجود و نشان دادن بار سنگینی که تصادفات بر دوش جامعه، به‌طورکلی و بر دوش خانواده‌های آسیب‌دیده از حوادث رانندگی وارد می‌‌کند و برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل، محاسبه هزینه تصادفات بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وی طبق تحقیقات صورت گرفته اظهار داشت: در هرسال بیش از 10 برابر بودجه مصوب ساخت و نگهداری راه‌های کشور، از طریق ضایعات اقتصادی تصادفات جاده‌ای برون‌شهری به کشور صدمه وارد می‌شود.

آیتی هزینه تصادفات درون‌شهری را دو برابر بیشتر از هزینه صدمات وارده به وسایل نقلیه برون‌شهری دانست و عنوان کرد: بر طبق تحقیقات صورت گرفته در سال‌های 1383 تا 1386 در تصادفات درون‌شهری درصد تصادفات جرحی از 12.7 در سال 83 به بیش از دو برابر در سال 86 یعنی 27.73 درصد افزایش یافته در حالی که در تصادفات برون‌شهری این درصد تقریباً ثابت مانده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده صدمات و هزینه‌های حمل‌ونقل مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای است. 83 درصد هزینه‌های کاهش سلامت و تخریب محیط‌زیست مربوط به کامیون‌ها و اتومبیل‌های سواری، 14 درصد مربوط به حمل‌ونقل هوایی و تنها 2 درصد مربوط به حمل‌ونقل ریلی است.
 
.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.