|
کد خبر:
89836
|
با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی آغاز شد
ساخت چهار پست اسکله مجتمع بندری کاسپین
تین نیو | با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عملیات اجرایی چهار پست اسكله مجتمع بندری كاسپین با سرمایهگذاری 300 میلیارد تومانی بخش خصوصی آغاز شد.
آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار از این منطقه با بیان اینكه انزلی با موقعیت استراتژیك و زیرساختهای در حال احداث میتواند به كانون داد و ستد منطقه خزر تبدیل شود، اظهار کرد: حضور سرمایهگذار در ساخت مجتمع بندری كاسپین بیانگر ظرفیت بالای توسعه ای منطقه آزاد انزلی است، زیرا می دانیم اسكله ساختن در خزر سخت و متفاوت با جنوب است. وقتی بخش خصوصی 3 هزار میلیارد ریال برای طرحی هزینه میكند، نشانگر ظرفیت بالای توسعهای منطقه است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه منطقه آزاد انزلی نسبت به ده سال پیش پیشرفت چشمگیری
داشته است، افزود: این منطقه در مسیر مناطق آزاد مدرن قرار گرفته و با توجه به زیرساختهای حملونقلی همچون مجتمع بندری كاسپین كه در آن بهمنظور فعالسازی كریدور شمال - جنوب در حال احداث است، میتواند به مركز حملونقل و ترانزیت منطقه دریای خزر تبدیل شود. هاشمی ادامه داد: با ایجاد زیرساختهای خوب، علاوهبر دستیابی به توسعه، زمینه حضور سرمایهگذار فراهم میشود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: اکنون زمان مناسبی برای توسعه ارتباط با روسیه است، زیرا آنها آمادگی همكاری با ایران را دارند و وجود منطقه آزاد انزلی، كریدور شمال-جنوب به عنوان جاده ابریشم جدید و در عین حال بنادر از آستارا تا گنبد و پارك گلستان در جذب گردشگر تاثیرات فراوانی دارند.
هاشمی اضافه كرد: كشورهای قزاقستان، روسیه، آذربایجان و تركمنستان كه در حاشیه دریایخزر قرار دارند بهرغم دارا بودن امتیازات خاص، از امتیازات ویژه ای كه ایران از آن برخوردار است محروم هستند، بر همین اساس كشورهای یاد شده اصرار داشتند كه دبیرخانه مجموعه كشورهای خزر در ایران برپا شود تا از فضای خوب موجود بهرهمند شوند.
وی با بیان اینكه هماهنگی بین دستگاهها برای اجرای طرحها در حد مطلوب نیست، اعلام كرد: همكاری محیط زیست در توسعه منطقه آزاد انزلی ضروری است و مسوولان استان نیز كمك كنند تا این منطقه به زودی رونق گیرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر لزوم اعمال همه استانداردهای لازم برای فعالیت یك منطقه آزاد بهمنظور دستیابی به اهداف تولیدی صادراتی گفت: منطقه آزاد باید بهگونهای باشد كه تولیدكنندگان بهراحتی در آن تولید كنند و صادرات و واردات بهراحتی انجام گیرد و تردد گردشگران نیز به سهولت انجام شود.
رضا مسرور، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی نیز اعلام کرد: مجتمع بندری كاسپین با رویكرد صادراتی و بهمنظور فعالسازی كریدور شمال _ جنوب در حال احداث است. وی با تصریح این مطلب، اظهار کرد: پسكرانه مناسب، امكان پهلوگیری كشتیهای با ظرفیت بالا، دسترسی به خطوط ریلی و جادهای و احداث اسكلهها با سرمایهگذاری بخش خصوصی از دیگر مشخصات این مجتمع بندری نسل سوم و چهارم است. به گفته مدیرعامل منطقه آزاد انزلی؛ راهبرد اصلی ما توسعه روابط ایران با روسیه و كشورهای حاشیه دریای خزر است، چراكه از رقم۷۶۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری روسیه با سایر كشورها در سال گذشته میلادی مبادلات ایران با این كشور در حدود یك میلیارد دلار بوده که بر همین اساس تفاهمنامههایی با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و اكتائو قزاقستان بهمنظور توسعه همكاریها و حمایت از فعالان اقتصادی ایران منعقد شده است. مسرور به تشریح اهمیت و نقشی كه بهرهگیری از ظرفیتهای كریدور شمال - جنوب میتواند عاید اقتصاد كشور کند پرداخت و گفت: سالانه افزون بر یك میلیارد تن كالا از مسیر كانال سوئز به سایر نقاط جهان ترانزیت میشود و اگر فقط ۳ درصد از حجم بار از طریق كریدور شمال - جنوب ترانزیت شود به معنی ترانزیت ۳۰ میلیون تن كالا از مسیر ایران است كه بههمراه خود علاوهبر درآمدهای ارزی، افزایش اشتغالزایی را فراهم میكند.
وی با اشاره به تغییر و تحولات ایجاد شده در كشتیهای تجاری تأكید کرد: افزایش ظرفیت كشتیهای تجاری منجر به كاهش هزینه تمام شده حملونقل بار میان اروپا و آسیا شده، موضوعی كه مزیت اصلی كریدور شمال - جنوب است، از این رو زمان را برای فعالسازی این كریدور نباید از دست داد، در این میان نقش سه دولت هندوستان، ایران و روسیه حیاتی است. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به تشریح اقدمات سازمان متبوع خود برای فعالسازی كریدور شمال - جنوب پرداخت و گفت: طی سه سال گذشته تمركز سازمان منطقه آزاد انزلی حول محور فعالسازی و تكمیل طرحهای عمرانی-زیرساختی، رونق فضای كسب و كار در منطقه از طریق اعمال مزایا و معافیتهای قانونی برای فعالان اقتصادی-تولیدی و در نهایت ایجاد بورس كالا در منطقه بود، سه اقدامی كه بههمراه انعقاد تفاهمنامههای همكاری با كشورهای منطقه و طرح تشكیل اتحادیه همكاریهای مناطق آزاد كشورهای حاشیه دریای خزر با هدف فعالسازی كریدور شمال - جنوب انجام شده و در حال پیگیری است. مسرور با بیان اینكه طرح ایجاد كریدور تجاری جدید میان ایران و چین نیز از سوی این سازمان در حال پیگیری است، افزود: این مسیر ترانزیتی از اروم چی در چین آغاز شده و با طی مسیر ریلی به بندر اكتائو در قزاقستان رسیده و از طریق دریایی به بندر انزلی ختم می شود، كریدوری كه نسبت به مسیر موجود از نظر زمانی و هزینهای كمتر ارزیابی شده است. وی بزرگترین و مهمترین طرح عمرانی در منطقه متبوع خود كه نقش بسزایی در بالا بردن ظرفیتهای بهرهبرداری ایران از كریدور شمال - جنوب میتواند ایفا کند را مجتمع بندری كاسپین اعلام و اظهار کرد: دارا بودن فضای پسكرانه بالا و امكان اتصال به خطوط ریلی و جادهای از نقاط قوت این بندر نسبت به دیگر بنادر دریای خزر است. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی اعلام كرد: بندر كاسپین پس كرانه عظیمی دارد و تنها بندری است كه ظرفیت پهلوگیری كشتیهایی با ظرفیت ۵۰ هزار تن را دارا است.
مسرور طراحی این بندر را بهمنظور راهبرد توسعه صادرات به روسیه و كشورهای دریای خزر اعلام و به تشریح مشخصات فنی و امكانات این مجتمع بندری پرداخت و افزود: اكنون یك پست اسكله آن از سوی این سازمان و چهار پست دیگر نیز از سوی بخش خصوصی در حال احداث بوده و این درحالی است كه روند ساخت موجشكنهای آن با میزان پیشرفت ۷۰ درصد در حال پیگیری است و بخشهای دیگری همچون برج مراقبت، انبارهای سرپوشیده و باز نیز به صورت همزمان در حال ساخت است.
وی با بیان اینكه تا پایان سال جاری دو پست اسكله مجتمع بندری كاسپین آماده
بهرهبرداری و پهلوگیری كشتی است، ادامه داد: با اتمام ساخت موجشكن شرقی در سالجاری و موجشكن غربی در سال آینده، اسكلههای ساخته شده در فاز عملیاتی قرار می گیرند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اهمیت اتصال این مجتمع بندری به خط ریلی سراسری و مصوبه هیأت دولت در این باره، خواستار حمایت دولت برای اجرای سریع این اتصال شد و افزود: ارزش سرمایهگذاری مجتمع بندری كاسپین ۵۲۸ میلیارد تومان است كه ۲۷۵ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی و ۲۷۵ میلیارد تومان از سوی
سرمایهگذار بخش خارجی تأمین اعتبار و اجرا می شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: اکنون زمان مناسبی برای توسعه ارتباط با روسیه است، زیرا آنها آمادگی همكاری با ایران را دارند و وجود منطقه آزاد انزلی، كریدور شمال-جنوب به عنوان جاده ابریشم جدید و در عین حال بنادر از آستارا تا گنبد و پارك گلستان در جذب گردشگر تاثیرات فراوانی دارند.
هاشمی اضافه كرد: كشورهای قزاقستان، روسیه، آذربایجان و تركمنستان كه در حاشیه دریایخزر قرار دارند بهرغم دارا بودن امتیازات خاص، از امتیازات ویژه ای كه ایران از آن برخوردار است محروم هستند، بر همین اساس كشورهای یاد شده اصرار داشتند كه دبیرخانه مجموعه كشورهای خزر در ایران برپا شود تا از فضای خوب موجود بهرهمند شوند.
وی با بیان اینكه هماهنگی بین دستگاهها برای اجرای طرحها در حد مطلوب نیست، اعلام كرد: همكاری محیط زیست در توسعه منطقه آزاد انزلی ضروری است و مسوولان استان نیز كمك كنند تا این منطقه به زودی رونق گیرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح بر لزوم اعمال همه استانداردهای لازم برای فعالیت یك منطقه آزاد بهمنظور دستیابی به اهداف تولیدی صادراتی گفت: منطقه آزاد باید بهگونهای باشد كه تولیدكنندگان بهراحتی در آن تولید كنند و صادرات و واردات بهراحتی انجام گیرد و تردد گردشگران نیز به سهولت انجام شود.
رضا مسرور، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی نیز اعلام کرد: مجتمع بندری كاسپین با رویكرد صادراتی و بهمنظور فعالسازی كریدور شمال _ جنوب در حال احداث است. وی با تصریح این مطلب، اظهار کرد: پسكرانه مناسب، امكان پهلوگیری كشتیهای با ظرفیت بالا، دسترسی به خطوط ریلی و جادهای و احداث اسكلهها با سرمایهگذاری بخش خصوصی از دیگر مشخصات این مجتمع بندری نسل سوم و چهارم است. به گفته مدیرعامل منطقه آزاد انزلی؛ راهبرد اصلی ما توسعه روابط ایران با روسیه و كشورهای حاشیه دریای خزر است، چراكه از رقم۷۶۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری روسیه با سایر كشورها در سال گذشته میلادی مبادلات ایران با این كشور در حدود یك میلیارد دلار بوده که بر همین اساس تفاهمنامههایی با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و اكتائو قزاقستان بهمنظور توسعه همكاریها و حمایت از فعالان اقتصادی ایران منعقد شده است. مسرور به تشریح اهمیت و نقشی كه بهرهگیری از ظرفیتهای كریدور شمال - جنوب میتواند عاید اقتصاد كشور کند پرداخت و گفت: سالانه افزون بر یك میلیارد تن كالا از مسیر كانال سوئز به سایر نقاط جهان ترانزیت میشود و اگر فقط ۳ درصد از حجم بار از طریق كریدور شمال - جنوب ترانزیت شود به معنی ترانزیت ۳۰ میلیون تن كالا از مسیر ایران است كه بههمراه خود علاوهبر درآمدهای ارزی، افزایش اشتغالزایی را فراهم میكند.
وی با اشاره به تغییر و تحولات ایجاد شده در كشتیهای تجاری تأكید کرد: افزایش ظرفیت كشتیهای تجاری منجر به كاهش هزینه تمام شده حملونقل بار میان اروپا و آسیا شده، موضوعی كه مزیت اصلی كریدور شمال - جنوب است، از این رو زمان را برای فعالسازی این كریدور نباید از دست داد، در این میان نقش سه دولت هندوستان، ایران و روسیه حیاتی است. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به تشریح اقدمات سازمان متبوع خود برای فعالسازی كریدور شمال - جنوب پرداخت و گفت: طی سه سال گذشته تمركز سازمان منطقه آزاد انزلی حول محور فعالسازی و تكمیل طرحهای عمرانی-زیرساختی، رونق فضای كسب و كار در منطقه از طریق اعمال مزایا و معافیتهای قانونی برای فعالان اقتصادی-تولیدی و در نهایت ایجاد بورس كالا در منطقه بود، سه اقدامی كه بههمراه انعقاد تفاهمنامههای همكاری با كشورهای منطقه و طرح تشكیل اتحادیه همكاریهای مناطق آزاد كشورهای حاشیه دریای خزر با هدف فعالسازی كریدور شمال - جنوب انجام شده و در حال پیگیری است. مسرور با بیان اینكه طرح ایجاد كریدور تجاری جدید میان ایران و چین نیز از سوی این سازمان در حال پیگیری است، افزود: این مسیر ترانزیتی از اروم چی در چین آغاز شده و با طی مسیر ریلی به بندر اكتائو در قزاقستان رسیده و از طریق دریایی به بندر انزلی ختم می شود، كریدوری كه نسبت به مسیر موجود از نظر زمانی و هزینهای كمتر ارزیابی شده است. وی بزرگترین و مهمترین طرح عمرانی در منطقه متبوع خود كه نقش بسزایی در بالا بردن ظرفیتهای بهرهبرداری ایران از كریدور شمال - جنوب میتواند ایفا کند را مجتمع بندری كاسپین اعلام و اظهار کرد: دارا بودن فضای پسكرانه بالا و امكان اتصال به خطوط ریلی و جادهای از نقاط قوت این بندر نسبت به دیگر بنادر دریای خزر است. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی اعلام كرد: بندر كاسپین پس كرانه عظیمی دارد و تنها بندری است كه ظرفیت پهلوگیری كشتیهایی با ظرفیت ۵۰ هزار تن را دارا است.
مسرور طراحی این بندر را بهمنظور راهبرد توسعه صادرات به روسیه و كشورهای دریای خزر اعلام و به تشریح مشخصات فنی و امكانات این مجتمع بندری پرداخت و افزود: اكنون یك پست اسكله آن از سوی این سازمان و چهار پست دیگر نیز از سوی بخش خصوصی در حال احداث بوده و این درحالی است كه روند ساخت موجشكنهای آن با میزان پیشرفت ۷۰ درصد در حال پیگیری است و بخشهای دیگری همچون برج مراقبت، انبارهای سرپوشیده و باز نیز به صورت همزمان در حال ساخت است.
وی با بیان اینكه تا پایان سال جاری دو پست اسكله مجتمع بندری كاسپین آماده
بهرهبرداری و پهلوگیری كشتی است، ادامه داد: با اتمام ساخت موجشكن شرقی در سالجاری و موجشكن غربی در سال آینده، اسكلههای ساخته شده در فاز عملیاتی قرار می گیرند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اهمیت اتصال این مجتمع بندری به خط ریلی سراسری و مصوبه هیأت دولت در این باره، خواستار حمایت دولت برای اجرای سریع این اتصال شد و افزود: ارزش سرمایهگذاری مجتمع بندری كاسپین ۵۲۸ میلیارد تومان است كه ۲۷۵ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی و ۲۷۵ میلیارد تومان از سوی
سرمایهگذار بخش خارجی تأمین اعتبار و اجرا می شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.