| کد خبر: 89820 |

طنزی نقد گونه بر تشکیل نمایشگاه‌ها، به بهانه برپایی چهارمین نمایشگاه ریلی

◄تبلیع، تمشیت، تمجید و تقدیر!

وبلاگ تین‌نیوز، فریدون اروجلو | صاحب نظران نمایشگاه را در تعریفی گویا و کوتاه تبلیع زنده نامیده‌اند، زیرا در نمایشگاه عواملی همچون تولید کننده، توریع کننده، مصرف کننده کالا یا خدمات در یک زمان ومکان مناسب گرد هم می آیند. بنابراین تعریف، نمایشگاه مکانی جهت به نمایش گذاشتن توانمندیها و پیشرفت های یک منطقه، کشور یا صنعت در زمینه های گوناگون است. امروزه اغلب کارشناسان امور تبلیغات و بازاریابی، نمایشگاه ها را مهمترین شیوه بازاریابی تلقی می کنند.

این صنعت اما در کشور ما در اکثر موارد تعاریف دیگری دارد از جمله اینکه نمایشگاه محلی است برای تبلیع (محل بلعیدن )؛ نمایشگاه محلی است برای خوردن وآشامیدن انواع اطعمه واشربه هایی که عمرا در طول روز در خانه یا محل کار گیرمان نمی آید، این موارد از صبحانه نمایشگاه که قبلا پولش را شرکت یا سازمان بدبخت داده شروع و با انواع شیرینی ومیوه وآب معدنی و شکلات و بیسکوئیت و آب اناناس وآشش میوه وبستنی و قهوه و چای و کاپوچینو و....به ناهار ظهر ختم می‌شود (اتفاقا بازدید چند روز قبل من  از نمایشگاه ریلی مقارن با ساعت ناهار بود،چشمتان روز بد نبیند نزدیک بود از تعجب شاخ در بیاورم داخل تمام غرفه ها میز های مفصل با انواع غذاها و سالادها ی رنگارنگ و افرادی که در پشت آنها مشغول غذا خوردن با ولع کامل  در مقابل چشمان بازدید کنندگان بودند این جماعت فضای نمایشگاه را در آن واحد ،به یکی از بزرگترین رستوران های مسقف که گوئی افراد داخل آن رسالتی جز خوردن غذا ندارند مبدل کرده بود، برخی از این عزیزان که انگار  بلا نسبت  به مال کافر یادشمن دست یافته اند به قصد ثواب آنچنان لقمه می زدند که بی اغراق اشگ از چشمان مبارکشان  جاری بود / در سایر کشورها تاحد اطلاع، مکان جدا گانه ای برای سرو غذا وپذیرایی مسولین کارکنان و میهمانان نمایشگاه وجود دارد).

تمشیت: در لغت نامه دهخدا چنین آمده است [ ت َ ی َ ] (مص ) تمشیت ،مأخوذ از مشی بمعنی جاری کردن و روان کردن ..... پیشرفتگی و ترقی و برتری و استحکام و صیانت،به این معنی که کارکنان شرکتها در این فضا با ملاقات مستقیم مسولین ومدیران عالی شرکت خود وسایر شرکتها به تحکیم واستحکام جایگاه وموقعیت خود وهمچنین روان سازی ارتباط وایجاد زمینه برای ارتقاءموقعیت سازمانی وتمشیت امور مربوطه به خود می پردازند!

تمجید: در فرهنگ لغت، به بزرگی یاد کردن وستودن معنا شده است که یکی از اهداف عالیه برپایی نمایشگاه‌ها بشمار میرود بدین ترتیب که شما برای دریافت اشانتیون از غرفه های مجاور به تعریف تمجید از فعالیت شرکت های مذکور وچیدمان غرفه پرداخته ومتقابلا غرفه مجاور نیز به همین ترتیب به تعریف وتمجید از شما می پردازد بعد با شوق تمام به رد وبدل کردن هدایا خواهید پرداخت ،این امر با سایر غرفه ها ی هم صنف وهمسو آنچنان جدی انجام می‌شود که روز اتمام نمایشکاه فقط یک وانت بار مخصوص لازم است که هدایای مسولین و کارکنان غرفه ها را حمل وبه مقصد برساند!

تقدیر: به معنای قدردانی کردن /در اکثر نمایشگاه ها مسولین وبرگزار کنندگان نمایشگاه به منظور تشویق مجدد  شرکت کنندگان در نمایشگاه های بعدی ودریافت مبالغ هنگفت اجاره مکان وهزینه های  ساخت وبرپایی غرفه از آنان وایضا اینکه این شرکتها مشارکت سال آینده و صرف هزینه های جند صدمیلیون تومانی را در برنامه های خویش قرار دهند در روز پایانی نمایشگاه تندیسی را به همراه لوح تقدیربا متنی عاشقانه به شرکتهای نگون بخت  اهدای می‌کنند.

به این ترتیب که هر شرکتی بنا به علتی  (یکی به طبع ودیگری به تبع ) تقدیر نامه بال بلندی دریافت می کند یکی به بهانه سر بزیری و اخلاق (بخوانید پخمگی) دیگری تزیین غرفه /بعدی غرفه بندی (ساخت غرفه برای 3روز  باآب نما وفواره )آن یکی تبیلغات محیطی !پنجمی بابت  محیط تبلیغاتی! یکی هم به جهت ارئه آمار هاونمودارها ی شاخدار و...واین سریال کمدی هم چنان ادامه دارد ...عیبی هم ندارد بقول معروف ما همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید!

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.