| کد خبر: 88780 |

ریل‌گذاری ۲ هزار کیلومتری در کشور

وبلاگ تین نیوز، عباس آخوندی | حدود ۳ سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی، با توجه به تحریم تلاش کردیم چرخ همه شقوق حمل‌ونقل در حرکت باشد و در حوزه‌های مختلف رشدهای خوبی داشتیم.

در شرایط سخت مالی سال گذشته مجموع عملکرد عمرانی وزارت راه و شهرسازی به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان رسید که در این تنگنای مالی عملکرد خوبی است.

در حوزه حمل‌ونقل هوایی اتفاق‌های بزرگی در این چند سال رخ داده و قرار است ۱۱۸ ایرباس و ۲۰ هواپیمای ای‌تی‌آر به مجموع ناوگان هوایی افزوده شود که می‌تواند کل صنعت هوایی کشور را دگرگون کند. ظرفیت صندلی‌های اضافه شده، ۱/۵ برابر کل صندلی‌های موجود است که اتفاق بزرگی را در حوزه حمل‌ونقل هوایی رقم می‌زند. همه این هواپیماها به صورت مستقیم از کمپانی و به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری می‌شوند و وارد تضامین دولتی هم نمی‌شویم.

در این مدت توانسته‌ایم شرکت شهر فرودگاهی، منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی(ره) را تشکیل دهیم. پایانه دوم این فرودگاه با ظرفیت ۴/۵میلیون مسافر در سال در دست ساخت است که پاییز امسال افتتاح می‌شود. همچنین به تازگی تفاهمی با ایتالیایی برای نوسازی ۸۰ هزار متر مربع فرودگاه مهرآباد داشتیم، آنهم در شرایطی که ۴۰ سال است فرودگاه مهرآباد بازسازی کامل نشده است.

در حوزه ریلی نیز اتفاق‌های خوبی در کشور در این چند سال رخ داد. برای نمونه قرارداد قطار پرسرعت تهران ـ قم ـ اصفهان بسته شد، ال‌سی‌های موردنظر گشایش یافت و چینی‌ها در پروژه مستقر شدند. در دوره‌های قبل یادداشت تفاهم‌های زیادی برای این پروژه داشتیم اما هیچ‌گاه کار به گشایش ال‌سی و امضای قرارداد نرسید.

همچنین قرارداد برقی کردن قطار تهران ـ مشهد با حضور روسای جمهور دو کشور بسته شد. بسیاری از خطوط ریلی ما ۲، ۳ و ۴خطه شده‌اند. دوخطه کردن مسیر ریلی یزد ـ اصفهان به طول ۵۰۰ کیلومتر نیز در دست اجراست. شرکت راه‌آهن به تازگی توانسته قرارداد خرید ریل از هند را منعقد کند و ال‌سی آن نیز به تازگی گشایش یافته است.
 
بنابراین در سال جاری و آینده ۲ هزار کیلومتر در کشور ریل‌گذاری می‌کنیم که اتفاق بزرگی است.

در حوزه جاده‌ای نیز کارهای مهمی در حوزه نگهداری و حفظ راه‌های موجود، شامل آزادراه، بزرگراه و راه روستایی انجام و پروژه‌های متوقف فعال شد. به عنوان نمونه آزادراه تهران ـ شمال که به آرزو تبدیل شده بود فعال شد. در این پروژه در ۳۰ کیلومتر نخست، در هر ۳۰۰ متر یک کارگاه داریم یعنی همزمان ۱۰۰ کارگاه فعال است. یکی از پیمانکاران، چینی است که با اتمام کار، می‌رود و ۵ پیمانکار نیز داخلی هستند. قطعه یک آزادراه، سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

در این آزادراه، فقط یکی از تونل‌ها ۶ هزار و ۴۵۰ متر طول دارد که از هر دو طرف در حال خاکبرداری است. با تکمیل آزادراه، ۶۰ کیلومتر از طول مسیر کم می‌شود.

با تکمیل بزرگراه همت نیز مردم به طور مستقیم وارد آزادراه تهران ـ شمال می‌شوند و دیگر به آزادراه کرج وارد نمی‌شوند.

در حمل‌ونقل دریایی هم اتفاق‌های خوبی رخ داده است. توسعه بندر مهم ما در دریای عمان که بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بود به سرعت در حال انجام است و امیدوارم فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی اواخر امسال آماده شود که با افتتاح آن ظرفیت این بندر از ۲/۵میلیون تن فعلی به ۸/۵میلیون تن ارتقا می‌یابد. ۴۰ درصد از زیرسازی ریل‌گذاری مسیر چابهار ـ ایرانشهر هم انجام شده است.

در بخش مسکن، طرح نیمه‌تمام مسکن مهر را داشتیم، جراحی کردن مسکن مهر باتوجه به اینکه بار مالی آن را بانک مرکزی برعهده داشت کار بزرگی بود. دولت قبل ۵۰ هزار میلیارد تومان متعهد شده بود اما رییس‌جمهوری معتقد بود حداکثر مبلغی که می‌تواند اختصاص یابد، ۴۵ هزار میلیارد تومان است. یعنی ۵ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم به اضافه ساخت فضاها و ساختمان‌های روبنایی و تاسیسات زیربنایی. با تدابیری که اندیشیدیم توانستیم تا امروز یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد را به اتمام برسانیم و امسال بیشتر پروژه‌ها جمع می‌شوند.

خوشبختانه در حوزه مسکن با توجه به آغاز فعالیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم امیدواریم تسهیلات جدید در این بخش بتواند موثر باشد. تنها در ۱۵ روز دوم فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۶ درصد رشد اعطای تسهیلات داشتیم که این ارقام نشان می‌دهد در حال خروج از رکود مسکن هستیم.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با توجه به رکود اغلب طرحها متاسفانه علیرغم این گزارش هنوز نمره قبولی از عملکردتان بدست نیاوردهاید