| کد خبر: 87839 |

معاون وزیر راه و شهرسازیدر گفت‌وگو با تین‌نیوز:

◄ پول ارثبا مرده می‌رود / میزان بهره‌مندی کشور از طرح JIT

تین‌نیوز | معاون اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «اختلاف نظر فعالان مناطق آزاد و لجستیک پارک‌ها بر سر منافع مالی است» گفت: اگرچه هر منطقه‌ای مانند جیرفت قابلیت تبدیل شدن به منطقه آزاد را ندارد، اما باید یک لجستیک پارک برای محصولات کشاورزی ایجاد شود. در غیر این صورت «پول ارث با مرده می‌رود» می‌رود.

امیر امینی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز با اشاره به اختلاف نظر فعالان و برخی مسئولان کشور بر سر موازی کاری لجستیک پارک، بنادر خشک و مناطق آزاد اظهار داشت: اختلاف نظرها برای تقسیم منافع است، طبق عادت قدیمی پس از دسترسی به منبع تأمین مالی، شروع به تکه‌پاره کردن آن می‌کنیم درحالی که حلقه واسط ما لجستیک پارک و مناطق آزاد است.

وی با بیان ضرب‌المثل «پول ارث با مرده می‌رود» گفت: همان‌طور که سرمایه باقی‌مانده از ارث با تقسیم‌شدن بین اعضای خانواده از بین می‌رود در ایران نیز به‌جای سرمایه‌گذاری در یک کار بزرگ و کسب منفعت دسته‌جمعی، هنگام پیدایش یک منبع بزرگ مالی به مصرف‌کننده‌های آن نیز افزوده می‌شود. بنابر این با دخالت مدیریت‌های متفاوت ارزش‌افزوده منابع بزرگ به درد هیچ‌کس نمی‌خورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جایگاه لجستیک در کشور ترکیه به‌عنوان یک کشور مطرح در این زمینه بیان داشت:  ترکیه داری 95 پارک لجستیک است که تنها 37 عدد از آن‌ها دولتی و باقی از سوی بخش خصوصی ساخته شده است. اجرای این طرح‌ها از سوی کشور همسایه بیانگر احتیاج آن‌ها به نقاط با هویت برای حمل‌ونقل  و محل‌هایی برای افزایش ارزش‌افزوده است.

امینی تأکید کرد: امور لجستیکی فقط در منطقه آزاد انجام نمی‌شود. بلکه در برخی مناطق مانند جیرفت باید یک لجستیک پارک محصولات کشاورزی ایجاد شود. زیرا شرایط تبدیل جیرفت به منطقه آزاد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه «اقتصاد دنیا پشت بار کامیون‌ها و واگن‌ها ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند» خاطرنشان کرد: کل محصول ذخیره‌شده در انبار یک کارخانه 10 درصد نیاز در طول سال است که حاکی از گردش 90 درصد تولید و ایجاد زنجیره تأمین است.
 
معاون اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با توجه به‌قرار گرفتن برنامه JIT (تحویل به‌موقع با کمترین هزینه) در دستور کار این وزارتخانه گفت: درحالی که این برنامه 25 سال در دنیا قدمت دارد، ایران از این برنامه آن‌طور که بایدوشاید بهره‌مند نشده است؛ زیرا اقتصاد کشور موجود بر پشت کامیون‌ها حق تردد در آزادراه‌هایی مانند قزوین-رشت و تهران-قم را ندارند و باید در ترافیک بمانند و در مقابل تردد خودروهای سواری که سرتاسر هزینه زا هستند اجازه عبور از آزادراه‌ها را دارند.
    







 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.