| کد خبر: 87793 |

مدیر پروژه افزایش ظرفیت خطوط شرکت راه‌آهن

مزایای پروژه دو خطه کردن مسیر بافق - یزد - میبد - اردکان - اصفهان - زرین‌شهر

تین نیوز | احداث راه آهن مدیر پروژه افزایش ظرفیت خطوط شرکت راه‌آهن با تشریح مزایای پروژه دو خطه کردن مسیر بافق-یزد-میبد-اردکان-اصفهان-زرین‌شهر گفت: از ویژگی‌ها و شاخص‌های مهم اقتصادی بهره‌برداری از این پروژه درآمد مستقیم ۴۴۰ میلیارد تومانی در سال است.

سید محمد موسوی در مراسم بازدید از پروژه دو خطه کردن مسیر بافق-یزد-میبد-اردکان-اصفهان-زرین‌شهر با بیان اینکه این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها ریلی کشور به طول ۴۹۰ کیلومتر با در نظر گرفتن خطوط ایستگاهی است گفت: با توجه به شرایطی که در بارهای عبوری از منطقه یزد و اصفهان داشتیم و رسالتی که راه‌آهن در خصوص افزایش سهم بار عبوری در سطح کشور عهده‌دار بود٬ پروژه دو خطه کردن این مسیر در سال ۹۳ تعریف شد.

وی ادامه داد: از اهداف طرح افرایش سرعت برای قطارهای مسافری تا ۱۶۰ کیلومتر و قطارهای باری تا ۱۲۰ کیلومتر است.

مدیر پروژه افزایش ظرفیت خطوط ریلی شرکت راه‌آهن افزود: تکنولوژی تراورس‌های مورد استفاده برای این مسیر برای اولین بار در راه‌آهن ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر مبنای اقتصاد مقاومتی کاملا ساخت داخل است که امیدواریم این تولیدات از تیرماه به صورت انبوه در سطح شبکه ریلی توزیع شود. مشخصات تراورس طبق استانداردهای جهانی است و بار محوری ۳۰ تن را تحمل می‌کند.

وی ادامه داد: میزان افزایش حمل بار در صورت سیگنالینگ و تراک‌بندی مسیر ریلی تا ۵۰ میلیون تن در سال از دیگر ویژگی‌های مهم پروژه است.

وی یادآور شد: یکی از اثرات مهم طرح این است که بر اساس محاسبات با نرخ ۲۶ درصد، بازگشت سرمایه ظرف ۶ سال برای دولت محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه درآمد حاصل از این پروژه طبق محاسبات مشاور ۴۴۰ میلیارد تومان در سال خواهد بود افزود: همچنین در سال ۱۳۶ میلیارد تومان کاهش مصرف سوخت داریم. علاوه بر این کاهش ۴۵۵ نفری تلفات سوانح رانندگی را خواهیم داشت.

موسوی با بیان اینکه با شروع طرح در اواخر سال ۹۳ تعداد ۹ پیمانکار در این مجموعه با حدود ۱۳ قرارداد کار می‌کنند گفت: چنانچه مشکل اعتباری این پروژه حل شود حدفاصل  مسیر بافق تا میبد و محدوده سیستان تا اصفهان تا ۲۲ بهمن سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. بقیه مسیر نیز در تابستان سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره ریل گذاری پروژه گفت: با توجه به اینکه هنوز ریل ملی به تولید نرسیده است، تمام قراردادهای تهیه ریل برای این پروژه نهایی شده و تا مردادماه امیدواریم ریل پروژه‌ را در اختیار داشته باشیم. ریل پروژه از کشورهای مختلف می‌آید. میزان ریل مورد نیاز مسیر بالغ بر ۳۰ هزار تن ریل است.

موسوی اظهار کرد: با توجه به وجود کارخانجات فولاد، سنگ آهن و ذوب آهن در زرین‌شهر اهمیت این پروژه بیش از پیش احساس می‌شود و امیدواریم اواسط شهریور عملیات روسازی پروژه آغاز و تا ۲۲ بهمن مسیر ذکر شده بهره‌برداری شود.

وی افزود: با اجرای این پروژه افزایش ظرفیت محور به حدود ۵۰ میلیون تن بار در سال خواهد رسید و ایجاد همزمان بلاک‌های میانی و سیستم های سیگنالینگ در این طرح به اجرا خواهد رسید.

موسوی یادآور شد: کاهش زمان سیر قطارهای باری از ۱۸ به ۱۲ ساعت یکی دیگر از اهداف این پروژه است که باعث می‌شود سرعت حمل بار در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب با تکمیل این مسیر ارتقا یابد.

وی یکی از ویژگی‌ها و شاخص‌های مهم اقتصادی این طرح را درآمد مستقیم ۴۴۰ میلیارد تومانی در سال دانست و یادآور شد: با اجرای این طرح آلاینده های مخرب محیط زیست به میزان ۵ هزار و ۲۰۰ تن در سال کاهش می‌یابد. همچنین این طرح به صورت مستقیم ۱۵۵ فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.