دبیر انجمن صنایع ریلی اعلام کرد
راهآهن کشور تشنه ۳۵هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری
تین نیوز | دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: برای تحقق اهداف در صنعت ریلی ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت نیاز است.
صادق جمشیددوست امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد، اظهار داشت: توانمندی مهندسی حمل و نقل در کشور ایران بالا است.
وی ادامه داد: تحول در حمل و نقل ریلی، مزایایی نظیر کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده زیستمحیطی، ارتقای ایمنی و افزایش سرعت سیر را به دنبال دارد.
دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: از مشکلات اساسی صنایع حمل و نقل، نبود نقشآفرینی صاحبان صنعت در حوزههای تصمیمگیری و سیاستگذاری است.
وی با تأکید بر اینکه از نظر بار و مسافر ریلی در حد استاندارد بینالمللی نیستیم، افزود: در برنامه پنجم توسعه باید سهم ریل در حمل و نقل مسافر به 18 درصد و در جابهجایی بار به 30 درصد افزایش مییافت، اما این هدف محقق نشد و امروز سهم راهآهن در جابهجایی مسافر 5 درصد و در حمل بار 8 درصد است.
جمشیددوست افزود: راندمان مالی صنعت حمل و نقل ریلی در کشور پایین و بین 7-5 درصد است، از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات بانکی بیش از 25 درصد است، بنابراین بانکها مشارکتی در توسعه صنعت ریلی نخواهند داشت.
دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: از سوی دیگر شرکتهای ریلی امکان استفاده از وجوه اداره شده و تسهیلات صندوق توسعه ملی را هم ندارند، بنابراین ثبت سفارشی انجام نمیشود، چون نقدینگی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه نظام تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی در صنعت ریلی باید اصلاح شود، اظهارداشت: شرایط اقتصادی ناپایدار عامل توجیه نامناسب مالی شرکتهای ریلی است، در حالی که در کشورهای خارجی شرکتهای ریلی با چنین مشکلاتی مواجه نیستند.
دبیر انجمن صنایع ریلی بیان کرد: از سوی دیگر واگنساز خارجی در ابتدای قرارداد و پس از گشایش السی، حجم بالایی از رقم قرارداد را دریافت میکند، اما در ایران نقدینگی وجود ندارد تا حتی رقم پیشپرداخت از سوی شرکتها به واگنسازها پرداخت شود.
وی افزود: در این راستا ورود واگنهای دست دوم خارجی نیز باب شد، با وجود آنکه مغایر با سیاستهای برنامه پنجم بود، اما برخی دولتها آن را اجرا کردند که موجب شد متوسط سن ناوگان ریلی کشور افزایش یابد.
دبیر انجمن صنایع ریلی بیان کرد: امروز بزرگترین واگنساز ما به بازسازی کننده واگن تبدیل شده است و این منطقی نیست.
وی یادآور شد: امروز 23 هزار دستگاه واگن باری، 1680 دستگاه واگن مسافری و 490 دستگاه لکوموتیو در سیر وجود دارد که لازم است تا سال 1404 تعداد واگنهای باری در سیر به 50 هزار دستگاه و تعداد واگنهای مسافری به بیش از 3 هزار دستگاه و تعداد لوکوموتیوهای موجود به 800 دستگاه برسد.
جمشیددوست افزود: برای تحقق اهداف در صنعت ریلی بیش از 35 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت مورد نیاز است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.