| کد خبر: 87174 |

بازدید اعضای شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی از بندر انزلی

تین‌نیوز | اعضای محترم شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی، طی نشستی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به بررسی موضوعات مربوطه از جمله پروژه های این اداره کل پرداختند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی، مهندس چراغی سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ضمن بیان مطالبی در خصوص قدمت بندر انزلی در امر بندری و دریایی، این بندر را یکی از مهمترین بندر شمالی کشور دانست و افزود: در کنار بندر انزلی به عنوان اصلی ترین بندر در استان گیلان، بندر آستارا هم بندر است که توسط سازمان بنادر به بخش خصوصی واگذار شده و بنادر کیاشهر و چمخاله را که در حال ساخت و ساز می باشد، از دیگر بنادر در استان گیلان معرفی کرد.

مهندس چراغی خاطر نشان کرد: کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان را عمده ترین طرفهای تجاری بندر انزلی دانست و افزود: حجم و ترافیک کالا در خزر چیزی حدود ٢٥ میلیون تن در شرایط موجود می باشد که البته این الگو در حال تغییر می باشد و پیامی را به ما می دهد که با توجه به تغییر الگوی بازار، ما هم زیر ساختهای خود را آماده نماییم.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین گفت: در بندر انزلی ١٤٢ هکتار زمین پس از استحصال فراهم شده و دارای ٩ پست اسکله تجاری و کالاهای عمومی، ١ پست اسکله نفتی و ١ پست اسکله مسافری که در طرح و توسعه بندر انزلی به ٢ پست اسکله افزایش می یابد و ظرفیت تخلیه و بارگیری به ١١ میلیون تن افزایش می یابد.

وی در خصوص حوضچه آرامش بندر انزلی هم گفت: حوضچه آرامش قدیم ما ٥٨ هکتار می باشد و حوضچه جدید هم ٧٨ هکتار که در کل مجموعا ١٣٦ هکتار حوضچه آرامش داریم.

مهندس چراغی به فرصتهای ترانزیتی اشاره کرد و افزود: از مسیر بنادر گیلان می توان با بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر و امام خمینی (ره) و بندر چابهار بتوانیم ارتباط تجاری داشته باشیم و در بحث ترانزیت بتوانیم این مسیر را پشتیبانی نموده و ارتباط بندری و دریایی داشته باشیم.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان خاطر نشان کرد: بندر انزلی در کریدور شمال - جنوب از جایگاه خوب و ویژه ای برخوردار است و اگر بتوانیم زیرساختها در بخش دریایی و ریلی و جاده ای را بصورت یکسان و متوازن انجام دهیم، این فرصت برای کشور ما بوجود می آید که یک حجم وسیعی از ترانزیت را از مسیر بنادر جنوب به بنادر شمال ارتباط بدهیم و چیزی حدود ٦ میلیون TEU کانتینر می تواند ظرفیت این کریدور باشد که به لحاظ هزینه ها و زمان ٣ درصد در اقتصاد حمل و نقل تاثیر گذار باشد.

وی از کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه به عنوان یک فعالیت جدید یا د کرد و افزود: با تغییراتی که در کشور به وجود آمد؛ کشور روسیه تصمیم گرفت که نیازهای خود را از بنادر ایران تهیه نماید و ما باید با سرعت بخشیدن به طرح توسعه بنادر  خوداز این فرصت به دست آمده در خصوص صادرات به بازار  ٤ میلیونی  کشورهای منطقه CIS استفاده لازم را ببریم.

مهندس چراغی خاطر نشان کرد هیئت های سرمایه گزار زیادی پس از برجام از جمله کشورهای کره جنوبی، بلژیک، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه، آلمان، سوییس، هلند و نروژ به بندر انزلی سفر نموده اند و خواستار سرمایه گذاری در بندر شده اند و ما هم اقدامات خوبی را در خصوص جذب سرمایه گذار انجام داده و یا در حال انجام هستیم.

دکتر سلامی مشاور محتزم وزیر راه و شهر سازی هم ضمن اظهار خورسندی از فعالیتهای صورت گرفته در بندر انزلی اظهار داشت: آنچه از گزارشهای ارایه شده و بازدید صورت گرفته مشخص است که کارهای زیادی انجام شده و کارهای زیادی نیز باقی مانده و باید از منابع داخلی سازمان برای کارهای باقی مانده استفاده نمود.

وی افزود: باید از توان بخش خصوصی استفاده لازم را برد و ساخت زیرساختها را به بخش خصوصی واگزار کرد و همانطور که الان بندر آستارا بطور کلی به بخش خصوصی واگذار شده و فعالیتهای خوبی هم در آن دارد انجام می شود و مسایل حاکمیتی هم از سوی سازمان بنادر به نحو مطلوبی در حال انجام است.

دکتر سلامی افزود: می توان از یک اپراتور بین المللی ایرانی برای ساخت زیر ساختها و تجهیزات استفاده برد و به دنبال آنبازار لازم را فراهم کرد و توسعه متوازنی بین بازار و بنادر ما برقرار باشد تا به بن بست برخورد نکنیم.

مشاور محترم وزیر راه و شهرسازی ذر خصوص ظرفیت ٦ میلیون TEU کانتینر در بنادر شمال خاطر نشان کرد: این ظرفیت خوبی است، اما یقینا جا برای افزایش این مقدار هم موجود است و باید با فراهم نمودن زیر ساختها از بازار موجود استفاده کرد و زمان را در این خصوص نباید از دست بدهیم.

دکتر جهاندیده عضو محترم هیئت عامل و معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر نیز در این نشست اظهار داشت: انظباط مالی که سازمان بنادر در دستور کار قرار داده، طی ذو سال گذشته در ابعاد مختلف بر اساس آن پیش می رود اقدام به دستورات شورلیعالی بوده و ما در راه تحقق آن داریم گام بر می داریم و رهنمودهای شورایعالی برای سازمان ینادر کاملا محسوس می باشد و سازمان بنادر هم به این تکالیف و دستورات توجه داشته و آن را انجام می دهد، چون معتقدیم بدون توجه به این دستورات قطعا یک بی انظباطی قابل توجهی اتفاق خواهد افتاد که باعث کارهای بزرگی را که سازمان بنادر انجام می دهد با مشکل روبرو شود.

دکتر جهاندیده افزود: وضعیت ما به لحاظ موقعیت سوق الجیشی و موقعیت خوب در کریدورها و چهار راه اقتصادی جهان بسیار مناسب است اما هنوز نتوانسته ایم از این موقعیت ممتاز نهایت استفاده را ببریم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.