معاون ساخت و توسعه راهآهن:
خطآهن ترانزیتی قزوین - رشت را امسال تحویل میدهیم
تین نیوز | معاون ساخت و توسعه راهآهن با اشاره به اینکه اولویت اصلی این معاونت امسال تخصیص اعتبار به خطآهن قزوین-رشت است، گفت: در سال جاری راهآهن حد فاصل قزوین تا رشت در مسیر کریدوری ترانزیتی شمال-جنوب، به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ایران، توسعه اقتصادی کشور نیازمند توسعه حمل و نقل است و ناگزیر از توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه کشور هستیم.
معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه هماکنون بیش از 10 هزار کیلومتر خطآهن در کشور در دست ساخت، مطالعه و اجرا است، افزود: از 10 هزار کیلومتر طرح ساخت راهآهن در کشور، 4 هزار و 700 کیلومتر خطآهن در حال ساخت است که بین 15 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
نصر آزادانی با اشاره به اینکه 3 هزار و 500 کیلومتر راهآهن در حال مطالعه و آمادهسازی برای اجرا است، اضافه کرد: 1500 کیلومتر از طرحهای پیوست قانون به تدریج برای بهرهبرداری تکمیل شده است.
وی اظهارداشت: توسعه شبکه ریلی به نحوی است که باید در فازهای مختلف اجرا شود. بهرهبرداری از یک فاز شروع میشود و با افزایش تقاضا ظرفیت پیشبینی شده در طرح اولیه، اجرا میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن گفت: سهم حمل و نقل ریلی از کل بار و مسافر کشور در حال حاضر رقم بالایی نیست و با وجود تأکید همه مدیران و سیاستهای کلان توسعه ریلی، امروز سهم ریل در حمل بار و مسافر کمتر از 10 درصد است که باید افزایش یابد.
نصر آزادانی به تأکیدات برنامه ششم بر توسعه ریلی کشور اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به گستردگی کشور و پراکندگی قطبهای ترافیکی و موقعیت استراتژیک کشور در ترانزیت باید سهم راهآهن در جابهجاییهای کشور بیش از 50 درصد باشد.
وی با بیان اینکه فاصله متوسط مبداء تا مقصد در حمل بار در کشور ما متوسط 600 کیلومتر است، گفت: طبق قاعده باید بارهایی که در مسیری بیشتر از 500 کیلومتر جابهجا میشوند، با راهآهن حمل شوند در حالی که امروز سهم حمل و نقل جادهای در جابهجایی بار کشور 90 درصد است.
اولویتهای تکمیل خطوط ریلی در سال جاری/ گام اول خطآهن قزوین-رشت
نصر آزادانی با اشاره به اولویتهای تکمیل خطوط ریلی در سال جاری بیان کرد: کریدور ریلی ترانزیتی قزوین-رشت-انزلی- آستارا به عنوان کریدور غرب دریای خزر، خطآهن این منطقه را تکمیل میکند که تکمیل این پروژه بزرگ از اولویتهای اصلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن افزود: خط آهن گرگان-اینچهبرون به عنوان پروژه ترانزیتی شرق خزر افتتاح شد و امسال نیز حد فاصل قزوین تا رشت در مسیر کریدوری این خطآهن به بهرهبرداری میرسد.
وی با تأکید بر لزوم تکمیل حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق-غرب، اظهار داشت: تکمیل خطآهن ملایر - کرمانشاه - خسروی در ادامه این کریدور، دیگر اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است که امسال اعتبار به آن اختصاص مییابد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن تکمیل خطآهن چابهار-زاهدان-مشهد-سرخس را از دیگر اولویتهای وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: این مسیر ریلی به توسعه سواحل مکران و شرق کشور میانجامد، ضمن آنکه توسعه بندر چابهار در گروه تکمیل این خطآهن است.
نصر آزادانی با اشاره به اینکه این مسیر ریلی به دلیل طولانی بودن مسیر، اعتبار ویژهای میطلبد، اضافه کرد: به هر حال تلاش میکنیم امسال اعتبار مشخصی به بخشی از این پروژه از چابهار تا زاهدان اختصاص یابد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن درباره وعده مدیرعامل راهآهن برای اتصال پنج مرکز استان به خطآهن سراسری، توضیح داد: یکی دیگر از اولویتهای امسال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، اتصال مراکز استان به راهآهن سراسری است که اتصال همدان، کرمانشاه، ارومیه، تبریز و رشت به خطآهن سراسری امسال حتماً دنبال و اجرا میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.