◄ مروری بر توسعه دریایی، بندری و توریسم مالزی
بهزاد الصفی- کارشناس دریایی
تیننیوز| کشور مالزی در جنوب شرق آسیا با وسعت 330 هزار و 803 کیلومترمربع (شصت و ششمین کشور جهان و معادل یکپنجم ایران) واقع شده و با جمعیت بیش از 30 میلیون نفر چهل و چهارمین کشور پرجمعیت جهان محسوب می گردد.
پایتخت مالزی کوالالامپور (به معنی محل تلاقی دو رودخانه) است و برجهای دو قلوی آن با ارتفاع 452 متر و برج مخابراتی آن در جهان معروف است. پایتخت دولتی مالزی شهر پوتراجایا (معروف به واشنگتن مالزی) در 25 کیلومتری کوالالامپور است که طی مدت 10 سال ساخته شده و تمام وزارتخانهها در آنجا متمرکز هستند و خبری از ترافیک نیست زیرا همه فعالیتها بر اساس IT و دولت الکترونیک انجام می پذیرد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.
بر روی رودخانه آن شهر نمای پلهای باستانی جهان من جمله پل خواجوی اصفهان و پل لندن ساخته شدهاند که جاذبه توریستی به شمار میآیند. شعار ملی این کشور "اتحاد، قدرت است" (Unity is strength) و قبلا به مدت 400 سال مستعمره انگلیس بوده (یکی از دلایل آن به خاطر معادن قلع آن کشور است و در حال حاضر مالزی سومین کشور تولید کننده قلع جهان است) که در سال 1957 به استقلال رسیده است. همسایه های این کشور تایلند و سنگاپور و اندونزی هستند. سنگاپور قبلا بخشی از مالزی بوده ولی در سال 1965 از آن کشور جدا شده است. این کشور دارای 13 ایالت و 3 منطقه فدرال است. مالزی پس از استقلال از انگلستان در سال
1957 حکومت سلطنتی دوره ای را پذیرفت. در این راستا بر اساس قانون اساسی مالزی، پادشاه از میان سلطان ایالتهای مختلف بطور دورهای و برای مدت 5 سال انتخاب می گردد و وظایف و اختیارات آن جنبه تشریفاتی دارد.
پادشاه فعلی مالزی عبدالحلیم معظم شاه است که در سال 2011 انتخاب شده و چهاردهمین پادشاه مالزی محسوب می گردد، همچنین قوه قانونگذاری مالزی متشکل از دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان است. دین رسمی مالزی اسلام است(هر چند که اعتقاد به دیگر ادیان و مذاهب آزاد است) به نحوی که 60% جمعیت آن مسلمان هستند از این رو سال نو مالزی همزمان با عید سعید فطر آغاز می گردد. مالزی یک کشور چند فرهنگی و چند قومیتی است به نحوی که 50 % مردم آن مالیایی، 23% چینی، 12% اندونزایی، 7% هندی و بقیه از سایر اقوام هستند. آب و هوای آن کشور به سبب نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم، بارانی و مرطوب است از این رو سراسر
سبز و پوشیده از درختان جنگلی است. مالزی پنجمین کشور جهان از لحاظ دارا بودن جنگلهای حرا (مانگرو )است که وسعت آنها نیم میلیون هکتار است. درختان پالم در سراسر مالزی وجود دارد و هم اکنون این کشور بزرگترین صادر کننده روغن پالم (Palm oil) است. واحد پول آن رینگیت (Ringgit) با علامت اختصاری RM بوده و هر 100 دلار برابر با 430 رینگیت بود(10 دی 1394 – هررینگیت 870 تومان).
30 نکته دریایی از سفر به مالزی
سرزمین مالزی از 2 قسمت از هم جدا تشکیل شده است. دریای چین به فاصله 640 کیلومتر بین این دو قسمت خاک مالزی فاصله انداخته است. کمتر کشوری در جهان دارای این خصوصیت منحصر به فرد است.
بنادر کشور مالزی سالیانه بیش از 21 میلیون TEU عملکرد کانتینری دارند. این کشور یک پنجم ایران وسعت داشته و جمعیت آن در حدود 30 میلیون نفر است (معادل 40% جمعیت کشورمان)
مالزی دارای 44 بندر بزرگ و کوچک تجاری چند منظوره، کانتینری، نفتی و مسافری است که اسامی برخی از آنها عبارتند از :Port klang- Tanjung Pelepas – penang – johor – kuantan – bintulu – kuching – Rajang – sabah – port Dicson – Bakapit – Kemaman – Lumut – Muar- Tawau – Miri
– sipitang
در لیست 100 بندر برتر کانتینری جهان 3 بندر از کشور مالزی به چشم می خورند.
خلاصه ای از عملکرد کانتینری بنادر مالزی در سال 2015 :
نام بندر | عملکرد کانتینری بر حسب TEU |
Port Klang | 10940000 |
Tanjung Pelepas | 8520000 |
Penang | 1280000 |
johore | 790000 |
Others port | 1140000 |
بندر port Klang دارای 2 ترمینال است. عملکرد ترمینال West Port برابر با 8370000 TEUکانتینر و عملکرد ترمینال North Port برابر با 2570000 TEU کانتینر بوده و رقابت شدیدی بین دو ترمینال برای جذب خطوط کشتیرانی و افزایش سهم بازار است. بطور کلی استراتژی حاکم بر بنادر مالزی رقابتی عمل کردن جهت افزایش بهره وری و کارایی است.
بندر Port klang مالزی (در 40 کیلومتری کوالالامپور) در سال 2015 با عملکرد کانتینری 10940000 TEU موفق به کسب رتبه دوازدهمین بندر برتر کانتینری جهان گردید. این بندر مجهز به 90 دستگاه گنتری کرین است.
بندر Tanjung Pelepas (PTP) مالزی در سال 2015 با عملکرد کانتینری8520000 TEU موفق به کسب رتبه هجدهمین بندر برتر کانتینری جهان گردید. این بندر مجهز به 57 دستگاه گنتری کرین است.
بندر penang مالزی که درجوار جزیره پینانگ واقع شده در سال 2015 با عملکرد کانتینری1295000 TEU موفق به کسب رتبه نود و پنجمین بندر کانتینری جهان گردید. این بندر مجهز به 12 دستگاه گنتری کرین است.یکی از دلایل موفقیت port klang مالزی واقع شدن بندر در جوار تنگه مالاکا (Malaca Strait) است. این تنگه مهمترین شاهراه دریایی کشتیها در جهان است و سالیانه 50 هزار فروند کشتی از آن عبور می نماید. حدود یک سوم تجارت دریایی جهان از مسیر جنوب شرقی آسیا انجام می شود که میان مالزی، اندونزی و سنگاپور است. در حال حاضر 14 نقطه استراتژیک در جهان وجود دارد نظیر تنگه جبل الطارق (جنوب اسپانیا)، کانال
سوئز(اتصال دهنده دریای سرخ به مدیترانه)، دماغه امید نیک (در انتهای قاره آفریقا)، دماغه هورن (در منتهی الیه آمریکای جنوبی)، تنگه هرمز، خلیج عدن و...که در این میان تنگه مالاکا از مهمترین است. روزانه 14 میلیون بشکه نفت خام توسط کشتی ها از تنگه مالاکا عبور می کند.
تنگه مالاکا علیرغم مزیتهای فوق به عنوان خطرناک ترین مکان دریایی جهان از لحاظ دزدی دریایی (Piracy) از زمانهای قدیم تا کنون نیز محسوب می گردد. طی سال 2014 تعداد 214 مورد دزدی دریایی در این منطقه که مملو از جزایر است اتفاق افتاده است. دزدان دریایی از این جزایر به عنوان محل اختفای خود استفاده می کنند.دزدان دریایی تنگه مالاکا اغلب اقدام به دله دزدی وباج گیری می کنند در حالی که دزدان دریایی سومالی با داشتن انواع سلاحهای جنگی اقدام به ربودن کشتی و باج گیری های میلیون دلاری می نمایند.
در جریان بزرگترین عملیات جستجوی دریایی تاریخ جهان با مشارکت 26 کشور جهت یافتن هواپیمای مالزی گم شده (پرواز MH 370) اقیانوسهای هند، دریای چین، خلیج تایلند، تنگه مالاکا و دریای آندامان و.... با پیشرفتهترین تجهیزات دریایی، (از جمله استفاده از زیر دریایی بیسرنشین بلوفین در عمق 4500 متری عمق اقیانوس هند )کاوش شدهاند ولی بعد از گذشت 2 سال تا کنون اثری از آن یافت نشده و این باعث تعجب همگان در دنیای تکنولوژیک امروز شده است. تا کنون دهها مجسمه ماسهای در سواحل کشورهای مختلف با طرح هواپیمای مذکور در گرامی داشت خاطره مسافران آن ساخته شده است.
تخمگذاری لاک پشتهای دریایی در سواحل ایالت ترانگنو در دریای چین جنوبی با سواحل ماسه سفید از جاذبههای گردشگری و بوم شناسی مالزی محسوب می گردد. وزن این لاکپشتها به 375 کیلوگرم و طول آنها به 5/2 متر میرسد.
بر اساس گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در خصوص حمل و نقل دریایی جهان در سال 2015 (RMT - UNCTAD) مالزی بیست و پنجمین کشور دارنده کشتی در جهان محسوب می شود. این کشور دارای 608 فروند کشتی با وزن 16 میلیون تن DWT است. به عبارت دیگر 93/0% کشتیهای جهان متعلق به مالزی است. در این خصوص یونان، ژاپن و چین 3 کشور برتر دارنده کشتی در جهان هستند. جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن 227 فروند کشتی با وزن 18 میلیون تن DWT رتبه 21 جهان را دارا است. به عبارت دیگر ایران دارنده 1 و چهار صدم درصد کشتیهای جهان است.
رتبه | کشور | تعداد کشتی (فروند) |
وزن کشتی (میلیون تن DWT ) |
سهم بازار |
1 | یونان | 4017 | 279 | 11/16 % |
2 | ژاپن | 3986 | 230 | 30/13% |
3 | چین | 4966 | 157 | 08/9% |
21 | ایران | 227 | 18 | 04/1% |
25 | مالزی | 608 | 16 | 93/0% |
مسجد شناور (Floating mosque) در جزیره پینانگ یکی از جاذبههای دریایی مالزی است. این مسجد که در سال 2004 ساخته شده و جایگزین یک مسجد قدیمی است به زبان مالایی Terapung نام دارد و پایه های بتونی آن در ساحل دریا ساخته شده است. در بازدید حضوری و صحبت با خدام مسجد آنها گفتند که در حادثه سونامی سال 2004 که موجهای عظیمی سواحل جزیره را در بر گرفته بود، مردمی که در این مسجد پناه گرفته بودند جان سالم به در بردند ولی تمام خانههای اطراف مسجد ویران و بسیاری جان خود را از دست دادند. این مسجد که نمای بسیار جالبی به دریا داشته و معماری آن شگفتانگیز است ظرفیت 1500 نفر را داشته، بخشی از
آن به تعلیمات دینی جوانان اختصاص یافته و هر هفته نماز جمعه باشکوهی در آن برگزار میشود.
صنایع دریایی در مالزی به عنوان صنعت استراتژیک قلمداد شده که نقش مهمی در برنامه تبدیل مالزی به کشور توسعه یافته (Developed country) دارد. از این رو در طرح جامع 2020 صنعتی شدن مالزی هدف زیر برای صنعت ساخت و تعمیر کشتی تعریف شده است: دارا بودن سهم 15 میلیارد دلاری در درامد ناخالص ملی و ایجاد 55500 نفر شغل. اسامی برخی از شرکتهای کشتیسازی این کشور عبارتند از : Boustead Heavy Industries corporation Berhad - Labuan shipyard & Engineering – Malaysia Marine & Heavy Enginnering – Shin Yang shipping & shipyard – MSET shipbuilding corporation – Sing kiong Hongshipyard-ظرفیت ساخت کشتیهای ساخته شده در مالزی نهایتا تا 10000 تن DWT و به طول 120 متر
است.
در ایالت صباح مالزی قومی به نام Bajau وجود دارند که بر روی دریا زندگی میکنند. آنها مردم جزیره میندانايوی فیلیپین هستند که 50 سال پیش به علت جنگهای داخلی سرزمین خود را رها و به طرف مالزی آمدند ولی اجازه ورود به کشور را نیافتند. بنابر این مجبور شدند در سواحل مالزی و بر روی آبهای اقیانوس خانههای چوبی خود را بنا کنند و با شکار آبزیان روزگار گذرانند. این قوم به کوچنشینان دریایی (Sea Gypsies)معروف هستند. جزیره ساحلی «صباح» در مالزی، از نظر وسعت، دومین ایالت این کشور است که 2 میلیون نفر جمعیت و سه گروه قومی بزرگ و 32 قومیت فرهنگی دارد.
این جزیره رویایی، آمیختهای از آبهای صاف، شنهای نرم و جنگلهای استوایی است. صباح روزگاری در تملک سلطان برونئی بوده و مدتی به اجاره یک فرد آمریکایی و سپس یک فرد انگلیسی به نام دنت درآمد. این جزیره، بعد از جنگ جهانی دوم و اعلام استقلال مالزی به این کشور پیوست و امروزه یکی از پتانسیل های بزرگ گردشگری در مالزی است و بسیاری از گردشگران از آن به عنوان مالدیو مالزی یاد می کنند.
مالزی در صنایع شیلاتی در جهان حرف برای گفتن دارد و برخی از دانشجویان ایرانی در مقطع دکترا در دانشگاههایی نظیر University Science Malaysia (USM) در رشته های بیولوژی دریایی و شیلات مشغول تحصیل و تحقیق هستند. پرورش ماهی در قفس و تولید میگو در استخرهای مصنوعی نمونههای فعالیتهای شیلاتی آن کشور است که با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO ) در حال انجام است. به دنبال ممنوعیت صادرات مواد معدنی خام توسط دولت اندونزی در سال 2014 برای وادار ساختن شرکتهای معدنی به ساخت کارخانههای عمل آوری مواد معدنی و در نتیجه ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی بیشتر در اقتصاد
اندونزی، چین برای تامین بوکسیت (پودر آلومینیم) که ماده اصلی تولید آلومینیم در کارخانجات آلومینیم سازی است روی به مالزی آورده است. نیاز چین به بوکسیت سالیانه 49 میلیون تن بوده و مالزی تامین کننده 49% آن است. ولی رشد صادرات بوکسیت مالزی همراه با آلودگی های زیست محیطی، نشت مواد سمی به درون برخی از رودخانه ها و به دنبال آن آلودگی سواحلبندر Kuantan در ایالت Pahang مالزی شده که بخشهای آلوده دریا را به رنگ قرمز تبدیل نموده و اعتراضات مردمی را بوجود آورده بود.
به دنبال این چالشها دولت مالزی از تاریخ 7 ژانویه 2016 به مدت 3 ماه دستور توقف معادن بوکسیت ایالت مذکور را صادر و دستورالعملی را در 3 بخش ابلاغ نمود:
الف ) طی ماه اول کلیه بوکسیت های موجود در بندر Kuantan بایستی صادر شده به نحوی که در پایان ماه اول هیچ محموله ای از این کالا در بندر وجود نداشته باشد.
ب ) طی ماه دوم کلیه بوکسیت های موجود در اطراف بندر مذکور بایستی صادر شده به نحوی که در پایان ماه دوم هیچ محموله ای از این کالا در محوطه ها و انبارهای بیرون بندر مشاهده نگردد.
ج) طی ماه سوم شرکتهای معدنی و صادر کنندگان بوکسیت بایستی محوطه ها و انبارهای استانداردی بنا کنند که منطبق بر اصول محیط زیستی بوده و تجهیزات لازم را داشته باشند.
همچنین بایستی کلیه کامیونهایی که در امر جابجایی بوکسیت فعال بوده اند کاملا شستشو شده و شرکتهای تخلیه و بارگیری این نوع ماده معدنی موظف به اخذ گواهینامه های لازم هستند تا فعالیتها بر اساس اصول محیط زیستی انجام پذیرد.
مدیر بندر مذکور نیز موظف شده ظرفیت مجاز بندر در زمینه بوکسیت را که سالیانه 26 میلیون تن است رعایت نموده و مازاد بر آن ممنوع است. دولت شرکتهای فعال در این زمینه را تهدید کرده چنانچه اقدامات بالا را انجام ندهند، ممنوعیت صادرات بوکسیت را ادامه خواهد داد. جزییات بیشتر این اتفاقات در روزنامه های مالزی به ویژه صفحه اولروزنامه The Sun مورخ 7 ژانویه با تیتر درشت و قرمز رنگ Bauxite FREEZE درج شده است. شایان ذکر است یکی از کالاهای وارداتی در بنادر ایران پودر آلومینیم است و برخی چالشهای زیست محیطی را به همراه داشته که شایسته توجه بیشتر است.
Doctor Fish را در سفر به مالزی تجربه کنید. ماهی های کوچک زنده ای هستند که در ظروف بزرگی قرارداده شده اند و در خیابانهایی که محل تردد توریست ها هستند، گذاشته می شوند. توریستها با قرار دادن پاهای خود در این ظروف، ماهی ها شروع به تمیز کردن پوست پاها می کنند. نوک زدن ماهی ها به پا نوعی ماساژدرمانی محسوب می گردد که باعث آرامش و تسکین اعصاب می گردد. برای 15 دقیقه استفاده 5 رینگیت معادل 4500 تومان پرداخت می نمایید.
بر اساس گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در خصوص حمل و نقل دریایی جهان در سال 2015 (RMT - UNCTAD) مالزی چهارمین کشور در حال توسعه جهان ( در بین 80 کشور در حال توسعه ) در زمینه فعال بودن بنادر کانتینری است.در سال 2014 بنادر مالزی با تخلیه و بارگیری حدود 23 میلیون TEU کانتینر رتبه 4 را در بین 80 کشور در حال توسعه جهان بدست آورد. در این خصوص چین، سنگاپور و کره جنوبی در صدر جدول قرار دارند. رونق بنادر هر کشوری به معنای پویایی و رونق اقتصادی آن کشور قلمداد می گردد.
رتبه | کشور |
تعداد عملیات کانتینری بنادر بر حسب میلیون TEU |
1 | چین | 182 |
2 | سنگاپور | 35 |
3 | کره جنوبی | 24 |
4 | مالزی | 23 |
5 | هنگ کنگ | 22 |
6 | امارات متحده عربی | 21 |
در تمامی بنادر مالزی پورت اپراتورهای ملی آن کشور فعال هستند و خبری از حضور پورت اپراتورهای معروف بین المللی نظیر Hutchison – APM Terminal – DP world – PSA نیست. در بندر کلانگ ، ترمینال اپراتورهای West Port و North port حضور دارند و در بنادر تانجین پلپاس و پینانگ نیز پورت اپراتور Sea Terminal (Johor) فعال است.
مردم مالزی برای غذا اهمیت خاصی قایل هستند و تقریبا هر 3 وعده غذایی را در بیرون منزل صرف می نمایند.در این میان غذاهای دریایی (sea foods) به نحو چشمگیری در سبد غذایی مردم قرار دارد. در آن کشور رستورانهای غذاهای دریایی مختلفی وجود دارند و انواع ماهی، میگو و لابستر و... در اکواریوم های بزرگ به صورت زنده نگه داری شده و مشتریان آنها را به صورت تازه مصرف می کنند. در رستورانهای ژاپنی می توان طعم سوشی را امتحان کنید که از ماهی فراوری شده تهیه شده است. جالب اینکه در رستوران های ژاپنی مانند کشورشان همه چیز مکانیزه بوده و پر از رایانه است.
مالزیایی ها معتقدند که تاریخ مالزی با کشف بندر ملاکا (Melaka ) توسط یک شاهزاده سوماترائی در سال 1400 میلادی آغاز شده است. از آن زمان است که سلطنت در این ایالت شکل می گیرد و این منطقه به مرکز تجارت بین المللی بین چین و هند، خاورمیانه و اروپا تبدیل می گردد. این بندر بعدها در سال 1511 میلادی تحت استعمار پرتغالی ها، در سال 1641 تحت اشغال هلندیها و نهایتا توسط انگلیسی ها در سال 1824 فتح می گردد. تاثیر فرهنگی حضور این کشورها باعث شده رنگین کمان رسوم، عادات و فرهنگها در این شهر بندری دیده شود. شهر بندری ملاکا به خاطر استفاده از رنگ و مصالح قرمز در ساختمانهای قدیمی آن معروف
به شهر قرمر است. درخیابان Jonker این شهر بندری می توان خانه های قدیمی که قدمتشان به قرن 17 میلادی می رسد را دید.
این خیابان به خیابان عتیقه معروف است و مغازه های عتیقه فروشی زیادی که آثاری از دوره های مختلف استعمار و لوازم قدیمی دریانوردی دارند، قابل مشاهده است. برخی از مورخین نیز اعتقاد دارند اسلام از طریق این بندر به مالزی و اندونزی وارد گردید. لازم به ذکر است این منطقه جزو آثار ثبت شده در فهرست آثار میراث فرهنگی جهان بوده و کنفرانس جهانی توریسم در سال 2013 نیز در این شهر بندری برگزار گردید.
انتخاب جزیره پینانگ مالزی توسط انگلیسی ها در سال 1786 میلادی به عنوان "اولین بندر تجاری در خاور دور" باعث بروز وقایع تاریخی و تحولات زیادی در بافت شهر، روش زندگی، آداب و رسوم مردم محلی گردید. در مرکز این جزیره میدان Georg Town نام دارد که برگرفته از جرج سوم پادشاه انگلیس است. در حال حاضر منطقه ای با نام "World Heritage city" در این جزیره وجود دارد که مملو از آثار تاریخی و بناهای باقی مانده از دوران حضور انگلیسی ها است. جزیره پینانگ به خاطر زیبایی های خیره کننده اش به "مروارید مشرق زمین" مشهور است.
23- در مالزی هنوز ساختمانهای قدیمی انگلیسی ها از دوران قدیم وجود داشتند و مرا به فکر فرو می برد که در 500 سال پیش دریانوردی و کشتیرانی انگلیسی ها، فرانسوی ها، پرتغالی ها، اسپانیایی و هلندی ها به چه صورت بوده که در سراسر جهان برای خود مستعمره داشته اند ؟؟؟ در این میان به یاد کریستف کلمب، ماژلان، کاپیتان جیمز کوک ، واسکوداگاما، کمپانی هند شرقی، کمپانی هلند نو، تجارت دریایی برده گان و ادویه و راه ابریشم دریایی و قلعه پرتغالی ها در جزایر قشم و هرمز و... افتادم و مطالعه بیشتر کتابهای تاریخی و جغرافیا را در برنامه های آتی خود گنجاندم.
22- ایالت Terengganu مالزی معروف است به قایق سازی چوبی سنتیاین قایق ها که معمولا بین 10 تا 15 متر طول دارند از چوب ساخته شده اند و نکته جالب اینکه در ساخت آنها هیچ گونه طرح و نقشه قبلی وجود ندارد، از هیچ میخی استفاده نشده و سازندگان آنها هیچ گونه آموزش و تحصیلات آکادمیکی طی ننموده اند و فن قایق سازی سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است. چوب بکار رفته در این قایق ها از چوب درختان جندل (Chengal ) است که به سبب مقاومت در مقابل رطوبت در ساخت شناورهای چوبی و لنج کاربرد فراوان دارد. این درختان درحاشیه خلیج فارس در میناب و سیریک استان هرمزگان و در هند و اندونزی
و مالزی می رویند. ساخت این قایق ها بین 18 تا 22 ماه به طول می کشد وبه طور کلی این صنعت نشانه فرهنگ قدیمی مالایی ها در زمینه دریایی است.
23- شرکت کشتیرانی (Malaysia International Shipping corp )MISC مالزی که مقر آن در کوالالامپور است سال 1968 تاسیس شده و یکی از شرکتهای زیر مجموعه غول نفتی مالزی (PETRONAS) بوده و در حال حاضر دارای 118 فروند کشتی ملکی و اجاره ای نفتکش، شیمیایی بر، فراورده بر و LNG است. این شرکت در سال 2012 به دنبال ضرر 789 میلیون دلاری که طی 3 سال فعالیت در زمینه کشتیرانی کانتینری کسب نمود، فعالیت در زمینه کشتیرانی کانتینری را متوقف نمود و صرفا به حمل و نقل فراورده های نفتی و گازی تمرکز نموده است. مدیران این شرکت کشتیرانی اعتقاد دارند فعالیت در زمینه کشتیرانی کانتینری به خاطر افزایش هزینه های کشتیرانی کانتینری، کاهش
تقاضای حمل و بالتبع کاهش کرایه های حمل و تعداد زیاد کشتی های جدید ساخته شده در سالهای اخیر که باعث مازاد عرضه کشتی های کانتینری بر تقاضا شده به صلاح نبوده و با توجه به اینکه هیچ گونه چشم انداز مثبتی نیز در آینده وجود ندارد، لذا از فعالیت در زمینه کشتیرانی کانتینری خارج شده اند.
24- مالزی به همراه 9 کشور دیگر عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (ASEAN) بر سر دریای جنوبی چین و مالکیت تعدادی از جزایر آن با پکن چالشها و اختلافاتی دارند. این منطقه غنی از منابع نفت و ماهی بوده و کشورهای مذکور اعتقاد دارند فعالیتهای اخیر چین صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته است. این کشورها خواستار تامین امنیت دریایی، اطمینان از آزادی دریانوردی، پرواز بر فراز آبهای دریایی چین و حل و فصل اختلافات بر اساس کنوانسیون های بین المللی قوانین دریایی هستند.
25- بر اساس گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در خصوص حمل و نقل دریایی جهان در سال 2015 (RMT - UNCTAD) ترمینال West Port بندر پورت کلانگ مالزی موفق به دست یابی به رکورد جهانی گردید.این بندر موفق گردید با بکارگیری 9 دستگاه گنتری کرین سوپر پست پاناماکس Twin Lift بر روی کشتی کانتینری CSCL Le Havre با ظرفیت 9572 TEU کانتینر تعداد 793 کانتینر را در ساعت تخلیه و بارگیری نماید (793 Move/ Hour) که یک رکورد جهانی در بین بنادر دنیا محسوب می گردد.
26- در آسیای جنوب شرقی و چین سوپ باله کوسه طرفداران زیادی دارد از این روبرخی صیادان کوسه ها را صید کرده و زنده زنده باله های آنها را قطع نموده و مجددا آنها را در حالی که زنده هستند به درون دریا می اندازند. این کوسه ها بعلت خونریزی مرگ تدریجی دردناکی را تجربه می کنند و از این رو مورد اعتراض بسیاری از مردم جهان به ویژه گروههای حفظ حقوق حیوانات هستند. این نوع صید که در واقع اسراف از آبزیان دریایی است بر خلاف رویه توصیه شده سازمان خوار بار وکشاورزی ملل متحد (FAO) است که به صیادان توصیه می کند صید مسوولانه داشته باشند. برای مقابله با این رویه خلاف برخی از رستورانها را در
مالزی مشاهده نمودم که کمپین های تبلیغاتی با شعار Say NO to shark fin soup (به سوپ باله کوسه نه بگویید) به راه انداخته بودند و از تهیه و فروش این نوع سوپ خود داری می نمودند.
27- دریاچه Mines در فاصله 20 دقیقه رانندگی کوالالامپور قرار دارد. این دریاچه قبلا یک معدن قلع متروکه با عمق 200 متر بوده که طی سالها از آب باران پر شده است. آقای ماهاتیر محمد در دوران نخست وزیری اش این معدن قلع متروکه را به صورت اجاره 99 ساله به یکی از سرمایه گذاران واگذار نمود و وی هم با ساخت دریاجه زیبا و هتل و مرکز خرید بزرگ آن را به یکی از عجایب هفتگانه مالزی تبدیل نمود. هم اکنون اتوبوسهای دریایی و کشتی های کروز بر روی سطح این دریاچه که طولش 2 کیلومتر و عرضش 1 کیلومتر است مشغول برگزاری تورهای گردشگری هستند.جالب این که در کنار این دریاچه زیبا مرکز خرید
بزرگی قرار دارد که کانال آب در داخل این مرکز خرید وجود دارد که شناورها در آن گردشگران را سوار کرده و به دریاچه می روند. در مجتمع Mines Resort دو دریاچه با اختلاف سطح وجود داشت که مهندسین برای اتصال آنها به یکدیگر از سیستم Lock استفاده نمودند. لاک های دریایی در کشورهایی مانند هلند که از سطح آبهای آزاد پایین تر هستند کاربرد فراوانی دارند و امکان تردد شناورها را در رودخانه ها میسر می نماید.
28- تراژدی غرق شدن قایق های مهاجران غیر قانونی که برای یافتن شغل وارد مالزی می شوند، هر سال تکرار می شود و در این حوادث تلخ سالیانه ده ها مهاجر جان خود را از دست می دهند.مهاجران غیر قانونی اندونزی عمدتا از جزیره باتم اندونزی در دسته های 35- 30 نفری سوار بر این قایق ها شده و خود را به دریاهای خشن ایالت جوهور مالزی می زنند به این امید که در مالزی به عنوان سومین اقتصاد برتر جنوب شرقی آسیا برای خود کاری پیدا کنند و آینده روشنی داشته باشنذ. در بهمن سال 1394 غرق 2 قایق اندونزیایی در این مسیر دریایی باعث کشته شدن 18 نفر گردید که باعث افزایش نگرانی مقامات و جامعه هر دو کشور
گردید. در حال حاضر حدود 2 میلیون اندونزیایی که بسیاری از آنها به صورت غیر قانونی وارد مالزی شده اند مشغول کار و زندگی در این کشور هستند.
29- بر اساس گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در خصوص حمل و نقل دریایی جهان در سال 2015 (RMT - UNCTAD) مالزی بیست و پنجمین کشور ثبت کننده کشتی در جهان محسوب می گردد. (Flag Registration)در مالزی تعداد 1777 فروند کشتی از کشورهای مختلف جهان ثبت شده اند. به عبارت دیگر 99/1% کشتیهای جهان در مالزی ثبت شده اند. در این خصوص کشورهای پاناما، لیبریا و جزایر مارشال 3 کشور برتر جهان در زمینه ثبت کشتی در دنیا محسوب می گردند.
رتبه | کشور | تعداد کشتی (فروند) | سهم بازار |
1 | پاناما | 8351 | 33/9% |
2 | لیبریا | 3143 | 51/3% |
3 | جزایر مارشال | 2580 | 88/2% |
25 | مالزی | 1777 | 99/1% |
30- نکات دریایی زیاد دیگری نظیر وجود انواع موزه های دریایی، آکواریوم های دریایی، ورزشهای دریایی، صنایع دستی دریایی، فرهنگ ها و آداب و رسوم دریایی و.... در آن کشور وجود دارد که در این مقاله نمی گنجد. باید رفت و باید دید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.