| کد خبر: 86757 |

کاهش هزینه حمل‌ونقل تجاری با تردد قطار ایران و چین

تین نیوز | نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: با برقراری خطوط ریلی بین تهران تا غرب چین زمان حمل‌ونقل کالای صادراتی و وارداتی بین ۲ کشور از ۴۵ روز به ۱۵ روز رسیده و هزینه‌ حمل‌ونقل کاهش می‌یابد، سه هیأت تجاری چینی از اواسط اردیبهشت وارد ایران می‌شوند.

 
مجیدرضا حریری از افزایش تردد هیأت‌های تجاری چین برای مذاکره با بخش خصوصی ایران خبر داد و گفت: سه هیأت تجاری به فواصل کوتاه از اواسط اردیبهشت ماه راهی تهران خواهند شد.

وی گفت: نخستین هیأت 19 اردیبهشت با حضور 70 مدیر شرکت چینی به تهران خواهند آمد تا در حوزه‌های نفت و گاز با طرف‌های متناظر ایرانی خود وارد مذاکره شوند.

توسعه قطار جاده ابریشم که غرب چین را به تهران وصل می‌کند موضوع دیگری است که بنا بر گفته نایب رئیس اتاق ایران و چین هیأت تجاری دیگری در همین زمینه به ایران سفر خواهند کرد، تا تعداد تردد قطارها را به ایران افزایش دهند.

وی در توضیح بیشتر این موضوع، گفت: تاکنون دو قطار از غرب چین به تهران سفر کرده‌ اند و مزیت این خط آن است که هزینه حمل‌ونقل کالاهای صادراتی و وارداتی بین دو کشور بسیار کاهش خواهد یافت، به ویژه کالایی مانند سنگ آهن که بیش از این باید از طبس به بندرعباس رفته و از آنجا ظرف 45 روز یا کشتی به بنادر چین برسد. در حالی که با قطار از همان طبس به مدت 15 روز با قیمتی بسیار پایین‌تر به چین خواهد رسید.

حریری همچنین به حضور 130 نفر از شورای توسعه روابط تجاری چین در ایران اشاره کرد و گفت: در این ایام هیأتی هم از مؤسسه تحقیقات اقتصادی چین به همراه 28 شرکت چینی به ایران خواهند آمد.

چین از جمله کشورهایی است که در دوران تحریم بیشترین حجم مبادلات تجاری را با ایران داشته و جزو پنج کشور اول در حوزه واردات یا صادرات با ایران بوده است، اما با اجرا شدن برجام طرف چینی این نگرانی را داشت که ایران کشورهای اروپایی را جایگزین چین کند و در همین راستا رئیس جمهور چین در رأس هیأت بلندپایه به همراه تجار این کشور درست یک هفته پس از اجرای برجام عازم ایران شدند، تا سنگ بنای روابط تجاری خود با ایران را مستحکم‌تر کنند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • reza 0 0

    همین قول افتتاح مسیر میانه تبریز تا اخر سال فقط هفت ساعت طول مسیر خط اهن چین به اروپا کوتاه تر خواهد شد لذا هوشمند سازی خط و تراک بندی و تعویض بعضی از تراورس ها که قدیمی هستند و حذف بعضی از پیچ ها باز هم قابلیت افزایش سرعت قطار و همچنین کوتاه شدن زمان سیر خواهد شد پیگیری فاینانس برقی شدن راه اهن شمالغرب ایران از چین با توجه به کوشش انها برای احیای خط اهن ابریشمی هم منافع زیادی نصیب ایران میکند که باعثافزایش سرعت جابجایی ترانزیت خواهد شد لذا من پیشنهاد شخصا دارم که جلسه ای مشترک بین ایران و چین و کشورهای اسیای مرکزی برای ارتقای خطوط ترانزیت در مسیر اروپا و اعطای وام از سوی چین برای تسهیل حمل و نقل کالاهایش از طریق این خط اهن ابریشمی و اعطای فاینانس برقی کردن خطوط پیگیری شود و فقط قطارها از چین به ایران نیایند بلکه در ادامه از مسیر ایران به ترکیه اروپا بروند لذا برقی کردن کریدور شرق به غرب ایران باعثچهار برابر شدن ظرفیت حمل بار خواهد شد که ایران درامد زیادی از ترانزیت کالاها بصورت ریلی کسب خواهد کرد