معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داد
◄ اتصال ایران به شبکه ریلی بینالمللی
تیننیوز| چند روز پیش که رئیسجمهور کشور با قطار به سفر استانی سمنان رفت، تاکید کرد که راهآهن از معیارهای توسعهیافتگی و راهی برای رسیدن به آن است، به همین خاطر باید تلاش کنیم با تامین منابع برای راهآهن، زمینهساز توسعه آن باشیم.
به گزارش تیننیوز، روحانی پیش از این هم بر ضرورت ارتباط ریلهای داخلی با شبکه راهآهن بینالمللی تاکید کرده و البته گفته بود که در کنار اینکه به توسعه خطوط بینالمللی فکر میکنیم، باید بدانید که توسعه قطارهای حومهای برای آسایش شهروندان هم از برنامههای جدی دولت است.
حالا معاون وزیر راه و شهرسازی میگوید در راستای استراتژی رئیسجمهور مبنی بر توسعه خطوط ریلی و اتصال ایران به شبکه ریلی بینالملل، در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریلگذاری، تا پایان امسال فاز اول راهآهن میانه- تبریز، حدفاصل میانه- بستانآباد به طول 132 کیلومتر به بهرهبرداری میرسد.
به گفته علی نورزاد، با احداث راهآهن دو خطه میانه- بستانآباد- تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری- ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش مییابد و با توجه به اینکه راهآهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راهآهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راهآهن ترکیه متصل میشود، احداث این محور از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، محور میانه- تبریز یکی از پروژههای اولویتدار این شرکت است که فاز اول آن، حدفاصل میانه- بستان آباد با پیشرفت فیزیکی 95درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریلگذاری تا پایان سال آماده بهرهبرداری میشود و بخش بستانآباد- تبریز با گذراندن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت، آماده سرمایهگذاری خارجی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور خاطر نشان کرد: این خط آهن از شهرستان میانه شروع و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستانآباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم میشود و در حدفاصل میانه تا بستانآباد در مناطق زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمهداش و بستانآباد دارای ایستگاه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول این طرح عنوان کرد: این خط آهن با طول 200 کیلومتر در 10 قطعه طراحی شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستانآباد به طول 132 کیلومتر قرار دارد و سه قطعه پایانی در محدوده بستان آباد- تبریز واقع شده است.
نورزاد با اشاره به خط آهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران- تبریز شروع میشود، گفت: مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور میکند و سرعت قطارها در این خط بهلحاظ مشخصات هندسی فوقالعاده کم است و در نتیجه با احداث خط آهن میانه- بستانآباد- تبریز که 100 کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از 7 ساعتونیم به کمتر از 3 ساعت و برای قطارهای باری در حدود 5 ساعت کاهش خواهد یافت.
وی در پایان اعتبار هزینه شده برای کل مسیر میانه- بستان آباد- تبریز را 8هزارو100 میلیارد ریال عنوان کرد که 6هزار و 500 میلیارد آن مربوط به میانه- بستانآباد است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.