| کد خبر: 86453 |

پورسیدآقایی:

◄ ترانزیت معنایی جز راه‌آهن ندارد

تین‌نیوز| مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که 7 بند از سیاست‌های اقتصادمقاومتی با توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی محقق می‌شود.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه (۵ اردیبهشت‌ماه) در نشست مطبوعاتی، در تشریح برنامه‌های راه‌آهن در سال 95، گفت: با توجه به اینکه سال 95 سال اقتصاد ‌مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه‌هایی را که برای سال 94 هدف‌گذاری کرده بود در سال جاری هم آن اهداف و برنامه ها را برای توسعه ناوگان ریلی کشور ادامه خواهد داد.

پورسیدآقایی، تصریح کرد: از ۲۴ بند سیاست‌های اقتصادمقاومتی ۷ بند وجود دارد که راه‌آهن در آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی، ادامه داد: بند ۳ سیاست‌های اقتصادمقاومتی به ضرورت رشد بهره‌وری در اقتصاد کشور تاکید کرده است که بالاترین بهره‌وری درحمل بار در راه‌آهن وجود دارد به‌طوری‌ که یک واگن باری معادل سه تریلی می‌تواند بار جابه‌جا کند.

کاهش ۷ برابری مصرف سوخت 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه در صرفه‌جویی مصرف انرژی هیچ عملکردی مهم‌تر از انتقال بار از جاده به ریل وجود ندارد، افزود: بند ۴ سیاست‌های اقتصادمقاومتی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی تاکید کرده که مصداق کامل و واقعی آن در صنعت راه‌آهن کشور وجود دارد به‌طوری که در راه‌آهن یک هفتم جاده سوخت مصرف می‌شود.

وی، ادامه داد: در بند ۸ سیاست‌های اقتصادمقاومتی تاکید بر اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف شده است که هرچه از سفر جاده‌ای کاهش و به سفرهای ریلی افزوده شود به تبع تصادفات رانندگی کاهش پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه حجم زیادی از کشته‌های جاده‌ای کشور مربوط به بخش کامیون‌های ترانزیتی می‌شود، گفت: حجم زیادی از کشته‌های کشور در بخش ترانزیت جاده‌ای صورت می‌گیرد و این درحالی است که با واگذاری بخش ترانزیت به ناوگان ریلی می توان باعث کاهش حجم زیادی از تلفات جاده‌ای شد.

ترانزیت معنایی جز راه‌آهن ندارد
پورسیدآقایی، اظهار کرد: در بند ۱۰سیاست‌های اقتصادمقاومتی نیز به موضوع ترانزیت اشاره شده که اصولا ترانزیت معنایی جز راه‌آهن ندارد چراکه آنچه در کشور سودآوری دارد ترانزیت ریلی است در مقابل رشد ترانزیت جاده‌ای کشور به دلیل مصرف سوخت، فرسودگی راه‌ها و تبعات آلایندگی‌های محیط زیستی منافعی برای کشور کسب نمی‌کند.

وی، با بیان اینکه بند ۱۲سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیوندهای راهبردی با کشورهای همسایه است،گفت: درحال حاضر ارتباط ریلی ما با همسایگان مناسب است به‌طوری که به جز ارتباط با دو کشور افغانستان و عراق از طریق ریل با سایر همسایگان در ارتباط هستیم.

وی، با بیان اینکه در شش‌ماه ابتدایی سال خطوط ریلی با افغانستان راه ‌اندازی خواهد شد، ادامه داد: برای اتصال ریلی با افغانستان بخش مهمی از مسیر خواف-هرات درحال انجام است که تا مرز ایران کار انجام شده است و قسمت درون افغانستان طبق بودجه ۹۵ کشور در شش‌ماه ابتدایی سال روسازی می‌شود.

پورسیدآقایی، گفت: در بودجه ۹۵ ردیفی برای ساخت پل شلمچه ـ بصره در نظر گرفته شده است اما طرف عراقی هم باید اعتبار ساخت خط آهن بصره ـ شلمچه را تامین کند، البته باید دو طرف کار را به صورت هم‌زمان اجرایی کنند.

 ۹میلیارد دلار صرفه‌جویی با استفاده از راه‌آهن 
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بند ۱۳سیاست‌های اقتصادمقاومتی افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی یکی از سیاست‌های مورد تاکید است.

پورسیدآقایی، با بیان اینکه حجم صادرات فرآورده‌های نفتی با توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور افزایش پیدا می‌کند، گفت: در حال حاضر ۲۰ میلیارد لیتر گازوییل در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشور مصرف می‌شود.

وی، ادامه داد: اگر حمل‌و‌نقل با راه‌آهن صورت گیرد فقط  ۳میلیارد لیتر گازوئیل مصرف می‌شود و ۱۷میلیارد لیتر گازوئیل به ارزش ۹میلیارد دلار صرفه‌جویی حاصل از شیفت حمل‌ونقل جاده‌ای به ریلی است؛ با این حساب می‌توان ۱۷میلیارد لیتر افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی فقط با جابه‌جایی مدل حمل‌ونقل جاده‌ای به ریلی داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: آخرین محور سیاست‌های اقصادمقاومتی که راه‌آهن در آن نقش دارد را افزایش پوشش استاندارد برای تمامی محصولات داخلی و ترویج آن خواند و گفت: امروز در صنعت ریلی به حدی از خودکفایی رسیده‌ایم که هرنوع واگن باری و مسافری و لکوموتیو البته با کمک جزئی شرکت‌های خارجی را می‌توانیم به طور کامل در ایران تولید کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    ضمن تشکر از آقای مهندس پور سید آقایی در تبیین نقش راه آهن در اقتصاد مقاومتی و آرزوی توفیق بیشتر در سال ۹۵ یک رکن دیگر که در اقتصاد مقاومتی مهم است و جا داشت ایشان در بخش ریلی توضیح می دادند مردمی کردن اقتصاد و یا کاهش نقش تصدی گری دولتی است که در بخش ریلی گرچه خصوصی سازی دهسال است شروع شده ولی اقدامات قابل توجهی از این موضوع باقی مانده است و راه آهن باید خصوصی سازی را سامان داده و نقش بخش خصوصی افزایش یابد همراه با افزایش کارایی و بهره وری که در این صورت جذابیت سرمایه گذاری در بخش ریلی افزایش خواهد یافت.