| کد خبر: 84997 |

سعید صادقی:

◄ مشکلات تایدواتر ریشه در انحصارطلبی داشت

تین‌نیوز| این روزها گمانه‌زنی درباره بازگشت دوباره تایدواتر و ازسرگیری فعالیت‌های این شرکت به‌عنوان اپراتور اصلی بندر شهید رجایی شدت گرفته، این در حالی است که مدیرعامل اسبق تایدواتر معتقد است این شرکت برای بازگشت دوباره، باید انحصارطلبی را کنار بگذارد.
 
سعید صادقی، در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز با اشاره به اهمیت سهامداران بورسی (حقیقی) تایدواتر، اظهار داشت: بخش زیادی از سهامداران حقیقی تایدواتر، پرسنل یا بازنشستگان حمل‌ونقل دریایی هستند که مدت زمان زیادی از سرمایه‌گذاری آنها می‌گذرد، به این ترتیب با محوریت قرار دادن سهامداران حقیقی، تایدواتر باید تقویت شود.
 
وی افزود: سهامداران حقوقی، نگاه اقتصادی دارند و شاید بخش زیادی از آنها متخصص حوزه بندر و دریا نباشند، به‌طور کلی می‌توان گفت بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش حقوقی تایدواتر، هم‌راستا نیستند.
 
صادقی با اشاره به مشکلات تایدواتر گفت: اصلی‌ترین مشکل تایدواتر قائل نبودن به داشتن رقیب در مدیریت بندر است، این در حالی است که داشتن رقیب علاوه بر عملکرد بهتر باعث می‌شود در شرایط متفاوت پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم.

 تحریم تایدواتر لغو نشده
وی با بیان در زمان حضور تایدواتر در بندر شهیدرجایی، نگاه تمامیت‌خواهی از سوی مدیران تایدواتر ترویج یافته بود، ادامه داد: در صورتی که تایدواتر بخواهد دوباره به بندر شهیدرجایی بازگردد، باید انحصارطلبی را کنار بگذارد. ایجاد تصویر انحصارطلبی در اذهان، به نقش مدیران این شرکت بازمی‌گردد به‌طوری‌ که بعضی از مدیران به داشتن رقیب برای مدیریت بندر پایبند نبوده و انحصارطلبی را نهادینه کردند. 
 
وی در ادامه  از تحریم تایدواتر خبر داد و گفت: تحریم تایدواتر عملا لغو نشده است، اما در صورتی‌که تغییراتی در سهامداران حقوقی ایجاد شود، این مشکل نیز حل خواهد شد.   
 
بازگشایی نماد معاملاتی تایدواتر
به گفته وی هم‌اکنون وضعیت سهام تایدواتر نامناسب است، این در حالی است که چندی پیش نماد معاملاتی تایدواتر، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر افزایش سرمایه، بازگشایی شد.
 
در همین‌باره روابط عمومی تایدواتر در پاسخ به سوال یکی از سهامداران درباره اینکه افزایش سهام تایدواتر به کجا انجامید، نوشت: «در حال انجام است و در مرحله اول، سرمایه شرکت به 100 میلیارد تومان می‌رسد.»
 
مروری بر اختلاف تایدواتر با سازمان بنادر
عوامل مختلفی در کنارگذاشتن تایدواتر از بندر شهید رجایی، دخالت داشتند، به‌طوری که علنی شدن اختلافات  تایدواتر و سازمان بنادر و همچنین قرار گرفتن این شرکت در لیست تحریم‌ها، از مهم‌ترین دلایل بود.
 
شركت تایدواتر خاورمیانه‌، در سال ‌1347 و با هدف فعالیت‌ در زمینه‌های ‌نصب ‌و تعمیر لوله‌های زیردریایی‌، ساخت‌ اسكله‌ و حوضچه‌های تعمیراتی‌ و حمل‌ونقل ‌دریایی تأسیس شد. این شركت از سال 81، راهبری پایانه‌های اصلی كانتینری مجتمع بندری شهید رجایی را برعهده داشته است.

استقرار سیستم مكانیزه در بندر شهید رجایی از سال 81، از جمله فعالیت‌های تایدواتر در این بندر است. در سال 87 و بر اساس قانون برنامه (مبنی بر این‌كه دولت نباید هیچ سهمی در شركت‌های خصوصی داشته باشد) سهام دولت در تایدواتر، از طریق سازمان خصوصی‌سازی و در یك مزایده عمومی، به فروش رفت و تایدواتر به شركت سهامی عام تبدیل شد.
 
وقتی اختلافات علنی شد
در سال 92 شركت تایدواتر خاورمیانه با سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص خدمات انجام شده توسط این شركت با مشكلاتی مواجه شد و اواخر همان سال از ترمینال شماره 2 کانتینری بندر شهید رجایی کنار گذاشته شد.
 
حذف تایدواتر از بندر شهید رجایی، اتفاق دور از ذهنی نبود، چنان‌كه از مدت‌ها پیش اختلاف میان این شركت با سازمان بنادر و دریانوردی، علنی شده بود و كار تا آن‌جا پیش رفته بود كه صدر، مدیرعامل سابق سازمان، از صدور حكم تخلیه تایدواتر سخن گفت.
 
وقتی که اختلاف میان تایدواتر و سازمان بنادر بالا گرفت، كاشانی مدیرعامل وقت تایدواتر، در اتاق بازرگانی گفته بود رسماً تایدواتر اپراتور بندر شهید رجایی نیست: «مطابق مصوبه شورای امنیت، تایدواتر در اپراتور بندر شهید رجایی در حوزه كانتینر نیست و فقط  در بورس و سردر ساختمان ، نام تایدواتر وجود دارد. ما هیچ تجارتی در جمهوری اسلامی ایران تحت نام تایدواتر نداریم و تشریفات حقوقی این مسأله هم در حال پیگیری است».

بعد از آن نیز، وقتی صدر، مدیرعامل سابق سازمان بنادر اعلام كرد كه رابطه قراردادی سازمان بنادر به‌عنوان كارفرما با تایدواتر قطع شده، حضور تایدواتر در بندر شهید رجایی غیرقانونی اعلام و حكم تخلیه‌اش گرفته شد؛ برخی سهامداران تایدواتر نگران وضعیت سهام خود شدند.

 در این زمان، روابط عمومی این شركت در پاسخ به نگرانی‌های سهامداران، اعلام كرد: حكم توقف حكم سازمان بنادر گرفته شده است و تایدواتر از بندر شهید رجایی كنار نخواهد رفت، مطمئن باشید. این موضوع در حالی مطرح شد شرکت سینا (بنیاد بارانداز سابق)، جایگزین تایدواتر شركت شد.
 
بازگشت دوباره
در همین رابطه چندی پیش محمد سعیدنژاد در پاسخ به سوالی درباره بازگشت دوباره تایدواتر، گفت: تایدواتر مانند سایر شرکت‌های اپراتور بندری می‌تواند در بنادر ایران فعالیت کند و هیچ مشکلی از این نظر ندارد.
 
تایدواتر از سال 91 تحت تحریم خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت و اواخر سال 92 از ترمینال شماره 2 کانتینری بندر شهید رجایی کنار گذاشته شد. این شرکت در تاریخ 23 تیرماه 1394 از لیست تحریم‌های دولت آمریکا و اتحادیه اروپا خارج شد و به گفته مسئولان این شرکت، می‌تواند در مناقصه ترمینال‌های کانتینری بندر شهید رجایی برای سال 95 شرکت داشته باشد.
 
اینک که احتمال بازگشت دوباره تایدواتر و از سرگیری فعالیت‌های این شرکت به‌عنوان اپراتور اصلی بندر شهید رجایی وجود دارد، این سوال به ذهن می‌رسد که آیا با بازگشت دوباره تایدواتر به فعالیت‌های اپراتوری، مشکلات این شرکت با سازمان بنادر از جمله مشکلات نرم افزاری، اختلافات سنواتی مالی و حقوقی و ... باز هم تکرار می‌شود؟
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.