| کد خبر: 84102 |

بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین - رشت در سال ۹۵ / پیشرفت ۹۴ درصدی زیرسازی

تین نیوز | مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از بهره‌برداری راه‌آهن قزوین-رشت در سال ۹۵ خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده بعد از بهره‌برداری در مسیر ریلی قزوین-رشت-انزلی-آستارا سالانه سه میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار جابه‌جا شود.
 

شعبانعلی خاوری با تشریح آخرین وضعیت راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا گفت: کار ساخت این پروژه عظیم به سه قسمت قزوین-رشت٬ رشت-انزلی و انزلی-آستارا تقسیم شده و در هر یک از قسمت‌ها پیمانکار پروژه مشغول فعالیت است.

وی با بیان این‌که طول مسیر ریلی قزوین-رشت حدود ۱۶۴ کیلومتر است٬ افزود: مسیر ریلی قزوین-رشت در بخش زیرسازی پیشرفت ۹۴ درصدی دارد و ۴۵ کیلومتر از این مسیر نیز ریل‌گذاری شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با یادآوری اینکه ریل‌گذاری از دو طرف مسیر راه‌آهن قزوین-رشت انجام می‌شود اضافه کرد: ریل‌گذاری از سمت رشت دهه فجر‌ سال ۹۴ آغاز شد و در حال حاضر ۶۵ کیلومتر از این مسیر نیز آماده ریل‌گذاری است که طبق آخرین اخبار ریل برای این قسمت نیز خریداری شده و پس از گذاراندن تشریفات رسمی وارد کشور خواهد شد.

خاوری میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای راه‌آهن قزوین-رشت را در بودجه سال ۹۴ رقمی معادل ۲۸۰ میلیارد تومان برشمرد و ادامه داد: ۶۰ درصد این رقم یعنی حدود ۱۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه در سال گذشته تخصیص یافت و امسال نیز در لایحه بودجه سال ۹۵ نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اعتبار در نظر گرفته شد.

وی اعلام کرد: چنانچه تخصیص‌های در نظر گرفته شده اعتباری برای مسیر قزوین-رشت تحقق یابد٬ قطعا راه‌آهن قزوین-رشت در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد که امیدواریم تا خردادماه صدای سوت قطار به رشت برسد.

خاوری ادامه داد: قطعه دوم این پروژه، مسیر رشت به انزلی در حدود ۴۱ کیلومتر است. بخشی از این پروژه به طول ۱۷ کیلومتر در حال اجرا و بخشی دیگر در حال گذراندن تشریفات مناقصه‌ای است و قطعا این فاز از پروژه از نظر زمانی به فاز نخست پروژه نمی‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با تأکید بر این که این مسیر ریلی یکی از مسیرهای ترانزیتی برای راه‌آهن به شمار می‌آید که توجیه اقتصادی آن را حمل بار تضمین می‌کند٬ افزود: پیش‌بینی شده در مسیر ریلی قزوین-رشت-انزلی-آستارا سالانه سه میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار جابه‌جا شود.

وی اضافه کرد: فاز سوم و مهم دیگر این پروژه که تا اواسط مسیر با راه‌آهن رشت-انزلی هم‌مسیر است٬ خط ریلی مجزای رشت-آستارا به طول ۱۹۶ کیلومتر است؛ این خط ریلی از اهمیت بسیار مهمی برای کشور برخوردار است زیرا خلیج فارس را به دریای خزر متصل می‌کند. فاز سوم این پروژه یعنی رشت-آستارا با فاینانس خارجی تأمین مالی خواهد شد و در مرحله مذاکره برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است که امیدواریم هرچه زودتر این فاز از پروژه نیز به مرحله اجرایی برسد.

خاوری یادآور شد: البته اجرای خط آهن آستارا-آستارا هم اکنون از طرف کشور آذزبایجان به طول ۸ کیلومتر در دست اقدام است و از طرف ایران تا لب مرز نیز ساخت ۲ کیلومتر خط آهن انجام خواهد شد تا این خط ریلی ترانزیتی اتصال داشته باشد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.