| کد خبر: 8286 |

◄ راه اندازی خط ۶ BRT تهران با اتکا به سیستم های ITS

تین نیوز| بخشی از خط 6 BRT بدون نصب موانع فیزیکی و فقط با اتکا به نصب سیستم های ITS در طول مسیر به صورت پایلوت راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از جلسه کارگروه ITS که در ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، دهقانی، کارشناس شرکت کنترل ترافیک تهران با تشریح طرح احداث خط 6 BRT با حذف موانع فیزیکی گفت: این خط به طول 13.5 کیلومتر، قرار است از پایانه لاله در  منتهی علیه شرقی تهران شروع و پس از عبور از بزرگراه ارتش وارد بزرگراه امام علی شود که از آن به بزرگراه مدرس و سپس به بزرگراه صدر دسترسی پیدا کند که در نهایت در پایانه شهید افشار به مسیر خود پایان دهد.
 
وی در ادامه بیان داشت: در این خط، محل ایستگاه ها بر اساس تقاضا جانمایی شده و پروفیل مقطع عرضی به صورتی است که یک خط برای رفت و یک خط برای برگشت اتوبوس ها و دو خط برای عبور خودروهای شخصی در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه به اینکه گاردریل خطرات زیادی را برای خودرو ها به وجود می آورد، در این خط BRT موانع فیزیکی از زمان ورود به بزرگراه صدر تا ابتدای بزرگراه مدرس حذف شده و اعمال کنترل از طریق سیستم های ITS صورت می گیرد. 

دهقانی با اشاره به فواید استفاده از ITS گفت: طی یک سال اخیر با استفاده از سیستم های کنترلی مانند دوربین های ثبت تخلف و ثبت سرعت در تونل‌ها و بزرگراه ها و پل ها، میزان تخلفات به شدت کاهش یافته و ترافیک به خوبی کنترل شده است.
 
این کارشناس شرکت کنترل ترافیک خاطرنشان کرد: در تمام طول مسیر خط کشی لحاظ شده و تابلوهای اطلاع رسانی استفاده شده است و اگر خودرویی به صورت ناخودآگاه به سمت خط BRT منحرف شود از خط کشی ارتعاشی به صورت عرضی از 75 متر قبل از ایستگاه، گارد های لاستیکی و گل میخ استفاده می شود که در زمره موانع فیزیکی قرار نمی گیرند تا از ورود خودرو شخصی استفاده شود.
 
وی در ادامه افزود: برای حفظ جان مردم، در ایستگاه ها از درب های الکترونیک استفاده خواهد شد که فقط زمانی که اتوبوس در ایستگاه مستقر شده باشد، باز خواهد شد. همچنین برای متمایز بودن این خط در طول مسیر زمینه آسفالت در این خط به صورت رنگی و کاملا مشخص است و بدون اینکه بر روی آسفالت، علامت گذاری کنیم که موجب تصادف شود از روسازی بتنی استفاده شود.
 
دهقانی با بیان اینکه "به دلیل این خط BRT، باقی خودرو ها باید سرعت مطمئنه را رعایت کنند" یادآور شد: یکسری تجهیزات ITS  از جمله سیستم های روشنایی، دستگاه های کارت خوان، دوربین های نظارتی، نرده های محصور کننده، درب های اتوماتیک سکو، تابلوهای اطلاع رسانی، پل عابر و پله برقی یا آسانسور در داخل ایستگاه ها و در تمام مسیر دوربین های پلاک خوان و ثبت سرعت نصب خواهد شد.
 
این کارشناس شرکت کنترل ترافیک در پایان با اشاره به نحوه جلوگیری از تخلف یادآور شد: در مسیر بزرگراه صدر به طول 5670 متر 12 دوربین ثبت تخلف خط ویژه، 4 دوربین ثبت تخلف و 4 تابلو اطلاع رسانی نصب خواهد شد. همچنین در مسیر شرق به غرب نیز 10 دوربین ثبت تخلف خط ویژه، 2 دوربین ثبت تخلف سرعت و 6 تابلو اطلاع رسانی نصب خواهد شد.
 
گفتنی است در صورت ایجاد این خط اتوبوس سریع السیر برخی از خطوط به خصوص خط  "لاله - هفت تیر" حذف خواهد شد و درون همین خط  BRT جانمایی خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مازیار 1 0

    با تشکر از زحمات شما، و آرزوی موفقیت، به نظرم اگر این خط طبف ق طرح اولیه تا غرب تهران ادامه می یافت بهتر بود همچنین در مورد خط رسالت هم همین مورد صدق می کنه ادامه مسیر تا دهکده المپیک بود، در ضمن خواهشمندم مطالعات جدیدی برای احداثخطوط جدید B. R. T یا L. R. T را هم نسریع کنید نظیر پروژه مطالعاتی بزرگراه همت، چون تهران به خطوط جدید نیاز خواهد داشت