| کد خبر: 79197 |

رفت و برگشت خودروسازان به بورس

روزبه معین‌زاده - تحلیلگر بازارهای مالی

تین نیوز | دیروز قیمت اکثر سهام بورس و فرابورس با رشد همراه بود، به‌طوری‌که شاخص قیمت با ٤٦٥ واحد افزایش به ٢٩هزارو ٨ واحد رسید و شاخص کل هم با هزارو ٢١٤ واحد افزایش به رقم ٧٥هزارو ٧٨٣ واحد رسید.

ارزش معاملات دیروز بورس به ٥١٦ میلیارد تومان و فرابورس حدود ٦ میلیارد تومان افزایش یافت؛ البته حدود ٤٦ میلیارد تومان از معاملات فرابورس مربوط به اوراق است. اکثر صنایع بورسی روند معاملاتی مثبتی داشتند؛ اما حجم معاملات صنعت بانکداری و صف‌های خرید ديروز درخور توجه بود.

١٢٩ میلیارد تومان از معاملات بورس در این گروه صنعتی انجام شد. صنعت خودرو با ٥ میلیارد تومان معامله و صنعت شیمیایی با ٤٥ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. دیروز سهام ایران‌خودرو در ساعت ١ و ٤٤ دقیقه با توجه به اطلاعيه منتشرشده، بازگشایی شد؛ ولی نیم ساعت بعد با پیغامی از ناظر بازار مبنی بر ابهام در اطلاعات ارائه‌شده، متوقف شد. ایران‌خودرو اعلام کرده که بسته حمایتی خسارتی توافق‌شده، ٤٢٧ میلیون یورو است که شرکت پژو باید به ایران‌خودرو بدهد.

بخشی از مطالبات در سال ٩٤ و مابقی در سنوات بعدی دریافت می‌شود. بخشی به مبلغ ٦٩ میلیون یورو مربوط به پرداخت رویالتی به پژو است که در سنوات ٩ تا ٩٤ باید برای خودروهای تولیدی با برند پژو پرداخت می‌شد که در قالب این بسته، تسویه می‌شود و ایران‌خودرو بابت آن، ذخیره‌ای در حساب‌ها منظور نکرده است؛ همچنین ٣٦ میلیون یورو بابت تحویل قطعات خودروهای پژو، تجهیزات و قالب‌ها محاسبه شده و مبلغی به پژو پرداخت نمی‌شود. همچنین  ١١ میلیون یورو مطالبات پژو از ایران‌خودرو در قالب این بسته دریافت نمی‌شود و در حساب‌های سال ٩٤ درج می‌شود؛ بااین‌حال بورس این اطلاعات را کافی ندانست و نماد شرکت را برای شفاف‌سازی بیشتر بست.

دیروز همچنین نماد دیگر خودروسازی بزرگ کشور سایپا پس از مجمع فوق‌العاده بازگشایی شد که با صف خرید سنگینی روبه‌رو شد. در این مجمع، سهام‌داران به طرح شرکت برای اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه شرکت اصلی و تابعه‌ها رأی دادند. سایپا قرار است تعدادی از شرکت‌های خود را به شرکت‌های سازه‌گستر، مگاموتور و پارس‌خودرو واگذار کند سپس از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش سرمایه دهد که بیشتر بار مالی به شرکت‌های خارج گروه منتقل می‌شود؛ چون شرکت مادر از طریق واگذاری شرکت‌های تابعه به این سه شرکت در این افزایش سرمایه مشارکت می‌کند.

پس از این مرحله و ثبت افزایش، در مرحله بعدی شرکت سایپا اقدام به کاهش سرمایه این شرکت‌ها می‌کند؛ به‌این‌ترتیب در نهایت سرمایه این شرکت‌ها افزایش نمی‌یابد؛ ولی زیان انباشته آنها حذف شده و از طرفی صاحب تعدادی از شرکت‌های خوب سایپا خواهند شد؛ به‌طورمثال سایپا کاشان، طیف سایپا و خطوط تولید تندر ٩ متعلق به مگاموتور به پارس خودرو منتقل می‌شود. شرکت‌های رینگ سایپا، قالب‌های بزرگ صنعتی و سایپا پرس به سازه‌گستر منتقل می‌شوند. شرکت‌های نیرومحرکه، لنت پارسیان، مالیبل و شرکت تجهیزات و ابزارآلات به مگاموتور منتقل می‌شوند. شرکت‌های زامیاد و سایپا آذین از طریق تجدید ارزیابی و شرکت‌های رایان سایپا و سایپا دیزل از طریق مطالبات و آورده نقدی، افزایش سرمایه می‌دهند.

سایپا حتی طرح زمان‌بندی مراحل کار را مشخص کرده است؛ ولی بورس اعلام کرده این برنامه زمانی صرفا پیش‌بینی است و برای مراجع ذی‌ربط الزام‌آور نیست و منوط به اخذ مجوز از بورس است. شرکت پتروشیمی اراک قرار است با افزایش سرمایه ٧٥ درصدی، طرح تولید گاز طبیعی به پروپیلن را اجرا کند. ٢ درصد هزینه، از طریق افزایش سرمایه و  ٨ درصد از طریق فاینانس انجام می‌شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.