| کد خبر: 78906 |

غفلت از محورهای باری و ترانزیتی در اولویت‌بندی‌های راه آهن

وبلاگ تین نیوز، سید میثم لاجوردی | بنا بر آمار منتشر شده از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در حال حاضر ۸۱۸۷ کیلومتر خط ریلی در دست مطالعه و احداث می باشد.

باتوجه به اعلام مدیر عامل این شرکت مبنی بر هزینه ۷ میلیارد تومانی احداث هر کیلومتر خط آهن در سال ۹۳، برای تکمیل پروژه های ریلی مذکور، اعتباری بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد تومان لازم است. اما عملکرد بودجه عمرانی کشور طی سالیان گذشته نشان می دهد برای تحقق این میزان سرمایه بیش از دو دهه زمان لازم است.

بنابراین ضروری است تا در گام اول، اولویت بندی در تخصیص این منابع محدود به هر یک از پروژه ها صورت گیرد؛ سپس جهت تسریع در تکمیل ساخت هریک از این محورها، از توان بخش غیر دولتی برای واگذاری ساخت و بهره برداری از این مسیرها در مدت زمان مشخصی استفاده شود.

بر اساس اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن، اولویت‌های راه‌آهن در خطوط داخلی، راه‌اندازی خطوط قزوین–رشت، رشت–آستارا، میانه–تبریز و همدان-کرمانشاه–ارومیه است که امکان استفاده از تامین مالی را دارد.

محسن پورسید آقایی همچنین اعلام کرد: «در حوزه زیرساخت، حتما خط سریع‌السیر تهران–اصفهان را به سرعت اجرایی می‌کنیم. همچنین در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای فاینانس خط اصفهان-خوزستان هستیم که راه‌آهن دو خطه برقی خواهد بود که مرکز کشور را به قلب اقتصادی ایران در جنوب متصل می‌کند. همچنین به‌دنبال راه‌‌اندازی خط جدید ریلی ایران–ترکیه هستیم».

ویژگی های انحصاری راه آهن همچون مصرف پایین سوخت در حمل بار (نسبت ۱به ۷ در مقایسه با جاده) ، امکان جابجایی حجم بالای کالا در هر سیر (معادل ۱۲۰ کانتینر) و مانند آن، نشان می دهد که راه آهن بیش از جابجایی مسافر، در جابجایی کالا کارایی دارد؛ هرچند در مسیرهای پرترددی همانند تهران-مشهد و یا تهران-قم-اصفهان می توان به جنبه مسافری راه آهن نیز توجه نمود.

از طرفی ضروری است به این نکته توجه شود که ایران به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی خود یکی از کشورهایی است که می ‌تواند با گسترش خدمات ترانزیت ریلی از مزایای آن بهره‌ مند شود. به عنوان مثال ترانزیت بار در مسیر کریدور شمال-جنوب، موجب کاهش ۴۰ درصدی زمان و ۳۰ درصدی هزینه تجارت بین آسیا و اروپا می شود.

ایجاد دسترسی به بازارهای آسیای میانه و افغانستان برای کشور هند، مثالی از مزیت اقتصادی توسعه محورهای ترانزیتی در ایران برای دیگر کشورها است. کاهش هزینه فروش غلات روسیه با تسریع در دسترسی این کشور به اقیانوس هند، یکی دیگر از مثالهایی است که نشان می دهد توسعه ترانزیت از مسیر ایران به دلیل ایجاد مزیت اقتصادی برای دیگر کشورها، موجب کاهش هزینه های تحریم خواهد شد.

در نهایت باید گفت با در نظر گرفتن ملاحظات ذکر شده (توجه ویژه به محور های باری و ترانزیتی) ضروری است که راه آهن برای جذب سرمایه در پروژه های مهمی همانند اراک-کرمانشاه-خسروی، چابهار-زاهدان و خواف-هرات که دارای مشخصه های ترانزیتی و حمل بار می باشند و در این اولویت بندی ها مورد غفلت قرار گرفته، برنامه ریزی نماید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.