| کد خبر: 78835 |

◄ قطارهای خودکشش کانتینری ژاپن

وبلاگ تین نیوز، عباس قربانعلی بیک | بر اساس آخرین آمار منتشره اتحادیه بین­ المللی راه­ آهن ها در سال 2014 راه آهن ژاپن (که از سال 1987 به شش شرکت مسافری و یک شرکت باری خصوصی واگذار شده است) با حدود 19500 کیلومتر شبکه ریلی که 7700 کیلومتر آن دوخطه و 11700 کیلومتر آن برقی است جمعا بیش از 9.1 میلیارد مسافر (260 میلیارد نفر کیلومتر با سرانه هر ژاپنی 2000 کیلومتر یا 69 سفر) را با سیر متوسط نزدیک 29 کیلومتر جابجا نموده­ است. (مساحت این کشور 378 کیلومتر مربع و جمعیت آن 127 میلیون نفر است)

تنها شرکت باری این کشور که فقط در خطوط متریك راه آهن ژاپن (که متعلق به شرکت های مسافری است) سیر می نماید در این سال 31 میلیون تن بار (بیش از 20 میلیارد تن کیلومتر با سیر متوسط 645 کیلومتر) اغلب در مسیرهای برقی یک خطه جابجا نموده است، (حدود 90درصد عملکرد باری راه ­آهن ایران)

تعداد پرسنل این شرکت باری 6 هزار نفر و ناوگان اصلی این شرکت 667 لکوموتیو و 42 ست قطار خودکشش باری می باشد و با جابجایی 62 میلیون قطار کیلومتر، بار ناخالص حمل شده کمتر از 53 میلیارد تن کیلومتر است که مبین وزن متوسط 850 تنی قطارهای باردار و خالی باری در این کشور است.

بر اساس اطلاعات سایت شرکت راه آهن باری ژاپن (jrfreight)  طی 30 سال گذشته حمل کانتینر ریلی از حدود 14 میلیون تن در سال 1987 با سهم 25درصد از کل بار ریلی به بیش از 21 میلیون تن با سهم 71درصد در سال 2014 افزایش یافته است و این در حالی است که کل بار طی این مدت کاهش داشته است.

در اوایل قرن 21 در راه ­آهن ژاپن روزانه بیش از 430 قطار كانتینری این جابجایی را با متوسط مسافت 900 كیلومتر و متوسط سرعت 50 انجام میدادند با این وجود برای رقابت بهتر با جاده، قطارهای خودكشش كانتینری با سرعت 130  كیلومتر بر ساعت وارد خدمت شده ­اند.

قطارهای برقی خودکشش به نام M250 برای اولین بار در سال 2004 وارد سرویس شدند و تاکنون 42 قطار مذکور توسط کاوازاکی، نیپون شایرو و توشیبا ساخته و در حال کار می باشند، هر قطار مرکب از 16 واگن می باشد که دو واگن در طرفین کابیندار و دو واگن آن مجهز به تراکشن موتور می باشند (جمعا چهار واگن با 16 تراکشن موتور220 کیلووات AC)، توان این قطارها 3520 کیلووات بوده و با عرض خط 1067 میلیمتر در خطوط برقی 1500 ولت بین توکیو (ترمینال باری) و اوزاکا (با مسافت 600 کیلومتر) تردد می نمایند، قابل توجه اینکه در مسیر توکیو به اوزاکا 280 قوس 300 تا 800 متر وجود دارد که طول کل آنها به 90 کیلومتر بالغ می گردد.

در حالی که سریع­ترین قطار مسافری لکوموتیودار اکسپرس بین توکیو و اوزاکا این مسیر را با سرعت حداکثر 110 کیلومتر بر ساعت ظرف 6 ساعت و 40 دقیقه طی می نماید، با طراحی و ساخت قطار خودکشش باری و کاهش بار محوری، شرایط دستیابی به زمان 6 ساعت و 10 دقیقه یعنی کمتر از زمان سیر مسافری (متوسط بیش از 90 کیلومتر بر ساعت) فراهم شد، (سرعت مجاز این قطارها در مسیر مستقیم 20 کیلومتر و در قوس ها 15 کیلومتر بر ساعت از سرعت مجاز قطارهای مسافری بیشتر اعلام گردید، (سرعت مجاز در قوسی با شعاع 400 متر 90 کیلومتر بر ساعت).

قطارهای باردار با وزن 728 تن معادل 28 دستگاه کامیون سنگین ظرفیت جابجایی بار خواهند داشت و روزانه یک رفت و برگشت در مسیر توکیو اوزاکا انجام می دهند. برای افزایش ایمنی این قطارها به سنسورهای گرمی سرمحور و بریدگی چرخ مجهز شده ­اند که وضعیت قطار در مانیتور کابینها قابل رویت می باشد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.