| کد خبر: 78833 |

کارشناس هوایی در گفتگو با تین نیوز مطرح کرد:

◄ اما و اگرهای ورود هواپیماهای جدید

تین نیوز | کارشناس صنعت هوانوردی گفت: دولت همزمان با ورود ناوگان جدید به تدریج به اصلاح ساختار و مبارزه با فساد و اصلاحات اساسی اقدام نماید.

حمید نجف در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز مبنی بر اینکه آیا خرید اجاره ای 118 فروند ایرباس به نفع صنعت حمل و نقل هوایی خواهد بود، گفت: اضافه کردن این تعداد هواپیما به ناوگان فرسوده حمل و نقل هوایی به نفع این صنعت خواهد بود. اما اگر یکسری مشکلات و موانع برطرف نشود تبعات منفی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه صنعت هوایی کشور دارای ساختار معیوب، بیمار و قدیمی است، عنوان کرد: صنعت هوایی در طی چندین سال گذشته به جز تحریم های بین المللی از تحریم های داخلی نیز رنج می برده است و تا زمانی که تحریم داخلی به همت دولت حل نشود، ورود حتی هزاران هواپیما نیز چاره ساز نخواهد بود.

وی افزود: ساختار معیوب این صنعت اجازه بهره برداری مناسب از ناوگان جدید حمل و نقل هوایی را نخواهد داد و مشکلات ساختاری باعث شده تا نتوانیم از ناوگان فعلی خود بهره برداری مناسب را انجام دهیم.

نجف با اظهار به اینکه در صنعت هوایی کشور، بهره وری نیرو و هزینه بسیار پایین است اما شاخص مربوط به فساد اقتصادی و اداری بسیار بالا است، اذعان داشت: زمانی که هواپیماهای خریداری شده ملکیتی باشد اگر با 5 تا 10 مسافر پرواز کند صدمه زیادی بوجود نخواهد آورد. اما زمانی که به صورت فاینانس خریداری می کنید باید هر ماه هزینه زیادی بابت اجاره پرداخت کنید و این مستلزم این است که بازرگانی، ساختار صحیح و منابع انسانی و مدیریت قوی داشته باشید تا بتوانید در بازار جهانی رقابت کنید.

همزمان با ورود ناوگان جدید اصلاحات ساختاری در دستور کار قرار گیرد
وی یادآور شد: در همین راستا دولت باید همزمان با ورود این ناوگان به تدریج به اصلاح ساختار و مبارزه با فساد و اصلاحات اساسی اقدام نماید.

این کارشناس با تاکید بر اینکه اگر در راستای ریشه کن کردن فساد در این صنعت حرکت نکنیم مشکلات جدی را در پی خواهد داشت، عنوان کرد: در سنوات گذشته اصلاحات ساختاری انجام شده اما به طوری که ما را از چاله درآورده و به چاه انداخته است. اصلاحات ساختاری باید در چارچوب خاص خودش صورت بگیرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: در شرکت های هوایی بارها اصلاحات ساختاری صورت گرفته است اما متاسفانه اصلاحات درستی نبوده است.

لزوم بکارگیری از مشاوران برای اصلاحات ساختاری
نجف، گفت: چگونه است که ما برای فوتبال مربی خارجی میاوریم. چه مشکلی دارد که ما چند مشاور خارجی بیاوریم تا دراصلاحات ساختاری به ما کمک کند؟!

وی با اشاره به اینکه نظام مدیریتی باید به سمت شایسته سالاری حرکت کند، بیان کرد: در قبل از پسابرجام مدیران ما توجیه خوبی به عنوان "تحریم" داشتند، اما امروز تحریم های بین المللی برداشته شده است و بهانه ای دست مدیران نیست.

نجف خاطرنشان کرد: برای اینکه به سمت اقتصاد جهانی حرکت کنیم یکسری پیش زمینه نیاز است، و باید سه فاکتور اصلی یعنی اصلاحات مدیریتی، اصلاح ساختار، مبارزه با فساد در دستور کار باشد. 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسداله اسدبیگی 0 0

    با سلام، اصلاحات مدیریتی = تغیر تفکر مدیریت از مدیریت دولتی به مدیریت بخش خصوصی و سودآوری و بهره وری(بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه) اصلاح ساختار = حذف قوانین دست وپا گیر و تغیر در رسمیت(کاهش رسمیت)، تغیر در پیچیدگی(کاهش پیچیدگی)، تغیر در تمرکز(کاهش تمرکز یعنی عدم تمرکز) و تغیر در هماهنگی و انسجام(افزایش هماهنگی و انسجام) برخلاف سه فاکتور قبلی که بایستی کاهشی باشند، مورد چهارم(هماهنگی) بایستی افزایش باشد تا بتوان گفت اصلاحات ساختاری. مبارزه با فساد = یعنی درست کردن سازمان شیشه ای(تالار شیشه ای) یعنی همه چیز بایستی شفاف باشد. درآمدها، هزینه ها و دستگاه های نظارتی ۱۸ گانه کشور دقیق همه چیز را ببینند، بشنوند و مراقبه نمایند و جلوی هر گونه خلاف قانونی را بگیرند.