| کد خبر: 78416 |

در جلسه تشکل I. T. S مطرح شد:

◄ مزایای B. O. T در اجرای پروژه های I. T. S

تین نیوز | رئیس تشکل I.T.S گفت: مزیت استفاده از روش B.O.T خرید اقساطی تضمین شده بر اساس تراکنش است و بروز هرگونه مشکل باعث ضرر پیمانکار و سرمایه گذار می شود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از جلسه تشکل I.T.S  که صبح امروز در ساختمان راهبران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شد، مهرداد تقی زاده با اشاره به مدل قرارداد شهرداری تهران برای نصب سیستم های حمل و نقل هوشمند اظهار داشت: بهترین روش، استفاده از مدل B.O.T مبنی بر نصب دوربین های نظارتی از سوی پیمانکار و بازگشت سرمایه از طریق تراکنش است.

وی افزود: البته مشکل اصلی سازمان راهداری و شهرداری ها وصول کل پول جرایم به حساب خزانه است اما در شهرداری تهران به ازای هر تراکنش از منابع درآمدی مطالبات پیمانکاران پرداخت می شد. همچنین مزیت استفاده از این روش، خرید اقساطی تضمین شده براساس تراکنش است و بروز هرگونه مشکل، باعث ضرر پیمانکار و سرمایه گذار می شود.

رئیس تشکل I.T.S خاطرنشان کرد: در زمانی که بنده به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک در شهرداری تهران مشغول به فعالیت بودم در جلسه مربوط به ارائه پیشنهاد مدل B.O.T، اکثر حاضران بر این اعتقاد بودند که شهرداری با بودجه چند هزار میلیارد تومانی نیازی به صرفه جویی چند میلیون تومانی ندارد درحالی که هدف بنده ارائه یک راهکار مدیریتی برای کاهش خطاها و افزایش بهره وری در سیستم بود که در نهایت به تصویب رسید.

تقی زاده با بیان اینکه "اجرای B.O.T  نتایج فوق العاده خوبی داشت" گفت: در حالی که بنده انتظار بهبود پنج تا 10 درصدی در عملکرد دوربین های نصب شده را داشتم، گزارش شرکت کنترل ترافیک حاکی از کاهش خطاها به صفر درصد بود زیرا پیمانکاران در این مدل چند دوربین یدک به منظور تعویض آنی با نمونه های خراب تهیه کرده بودند.

وی تاکید کرد: در صورتی که ارزش قرار داد تحت B.O.T به دو برابر افزایش یابد، ارزش کار محفوظ است. با روش عادی در زیر سازی تقلب صورت می گیرد و در روسازی کمتر که ناظر باید تشخیص دهد که امکان خرید وی از سوی پیمانکار وجود دارد اما اگر بداند قرار است نگهداری یا بهره برداری تا 10 سال بر عهده وی باشد نهایت دقت در زمان اجرا را لحاظ خواهد کرد.

رئیس تشکل I.T.S با اشاره به دلایل عمر کم آسفالت در ایران تصریح کرد: طبق تحقیقات شهرداری تهران روکش آسفالتی که توسط  پیمانکار انجام شده پس از گذشت شش ماه دچار آسیب دیدگی و چاله شده است اما پروژه ای که همان پیمانکار در امارات انجام داده  به گفته مسئولان آن کشور بهترین آسفالت تاریخ امارات معرفی می شود.

تقی زاده بیان داشت: در بررسی های انجام شده، زیرسازی غلط و مشکلات نظارتی در ایران موجب کاهش عمر آسفالت شده است. در غرب، مسئولیت نگهداری و بهره برداری از طریق عوارضی طی مدت 15 تا 20 سال به پیمانکار محول می شود یا به ازای عدم وجود نقایص سالانه طبق توافق، مبلغی به پماینکار پرداخت می شود.

وی یادآور شد: در روش B.O.T  پیمانکار با اجرای صحیح عملیات آسفالت هزینه نگهداری را به صفر و سود خود را به 100 درصد نزدیک می کند. به همین خاطر متوسط عمر آسفالت در کشورهای توسعه یافته به 15 تا 30 سال رسیده است. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که آمریکا در حال مطالعه بر روی آسفالتی با عمر 70 سال است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.