| کد خبر: 78281 |

◄ نقدی بر سخنان اخیر وزیر راه و شهرسازی

وبلاگ تین نیوز، محمدرضا کامیاب | محمدرضا کامیاب کارشناس حمل و نقل یادداشتی به تین نیوز ارسال کرده که در آن به نقد سخنان اخیر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخته است.

کامیاب در ابتدای این یادداشت نوشته است " لازم ديدم به عنوان عنصرى از حمل و نقل كشور ديدگاه هاي خود را در قبال هر يك از فرازها مطرح كنم تا شايد با تشويق ديگر عزيزان فرهيخته مباحث مديريتى هم با رنگ و بوى متعدد كارشناسي سنجيده و ارزيابى شوند."

 نقد این کارشناس حمل و نقل در مورد سخنان آخوندی را در ادامه بخوانید:

دکتر آخوندی:
حرکت همواره مسئله بشر بوده. در سابقه تمدن ایرانشهری کاروانها و کاروانسرا ها مطرح بوده و اینکه این کاروان ها چه زمانی ساخته شده؟ مسیر حرکت کاروانها میراث ما هستند. هنوز ما از جاده ابریشم بعنوان میراث بشری صحبت می کنیم. جاده ابریشم اجزای متعددی دارد و در ون خود مدل های مختلفی دارد.
در حال حاضر در فضا های عمومی ما چه داریم! ایستگاه فقط جای سوار و پیاده شدن نیست! بلکه محل مبادله هستند، محل مبادله انسانی و انسان هاست. حمل و نقل در خدمت انسان است.
در ایستگاه های جدید دنیا بازخوانی کاروانسراها پیشین هستند! و دنیا تلاش کرده این مسایل در جهت رشد انسان ها قرار دهد.

نقدكارشناس: جناب وزير بله ما از مبدعان نظم بخشيدن به حركت و حمل و نقل بين قاره اى كاروانى و حيوانى بوده ايم، ولى خارجى هاى نوظهور  گذشته پر افتخار مارا نقطه صفر و آغاز گرفته و به جاى فلسفه بافى و غرق شدن در مناقب آن به كاركرد زمانيش وجهه همت دوخته اند و بدين جا رسيده اند كه مي دانيد و مي دانيم، بله آنها به كاركرد مطلوب از ديدگاه رفاه عمومى مصرف كننده پرداخته اند ولى ما نه!

....

آخوندی: شهر محیط زیست شهروندان است و باید همه امکانات در خدمت شهروندان قرار گیرد.
در شهرسازی نو شهروندان باید به نمادها و اماکن و فضاها شهری حس مطلوب داشته باشند!
الان مردم چه حس تعلق به پل صدر دارند؟
در حالی که مردم به میدان نقش جهان اصفهان یا ارگ شیراز احساس تعلق و دلبستگی دارند.
در شهرهای فعلی حس جمعی و خود را در جمع دانستن باید ایجاد شود، در وضع کنونی خودرو داریم و حس شخصی خصوصی، اگر این تغییر را بتوانیم ایجاد کنیم، آنوقت مردم حس جمعی خواهند داشت، آن وقت شهر پر از زندگی خواهد شد.

نقد: شنيدن اين حرفها از زبان كسي كه سالها مسئوليت سازمان زمين و مسكن و وزارت مسكن و شهرسازى كشور را برعهده داشته و مي توانسته چنين ديدگاه هایی را در زمان نه چندان كوتاه مسئوليت وجهه همت خدمت خود قرار مي داده و نداده جاي تاسف فراوان دارد.

.......

آخوندی:
 برای سکونت در شهر لندن شهری در 65 کیلومتری لندن ساخته شده است که با قطار تندرو و 20 دقیقه به مرکز شهر می رسند!

نقد: آقاى وزير اگر شما چنين باور حكيمانه اى داشتيد كه بسيار هم صحيح و منطقى است، چرا تكميل و راه اندازى دو پروژه اساسى خط آهن پرند و هشتگرد كه هركدام در همين راستا قابل تعريفند و درهمين مدت وزارت شما هم بايد به بهره بردارى مى رسيدند چرا بايد اين همه به درازا بكشد؟

.......

آخوندی: اگر از یکپارچگی حمل و نقل صحبت می شود، یکپارچگی هم درون هر مد حمل و نقل مطرح است و هم بین مدهای حمل و نقل، ایجاد راه آهن حومه برای شهرهای بزرگ و کلان شهرها مطرح است، و در برنامه ششم پیش بینی شده که بتوانیم این موضوع را دنبال کنیم، این راه آهن حومه باید با مترو متصل باشد که بتواند جابجایی را با تعداد ایستگاه های لازم تحقق بخشد.
امکان عبور از زیر شهرها بسیار مهم است، در ساماندهی ترافیک شهری باید عبور از کرج به ورامین را از زیر زمین سامان دهیم، و این موضوع باید در سایر شهرهای کلان تحقق یابد و به ریل برون شهری هم متصل باشد.

نقد: جناب وزير اگر در مقام مقايسه حمل و نقل كشور ما با ديگركشورها و يادگيرى از دست آوردهاى مثبت آنها در حل مشكلاتشان همانگونه كه در مورد شهرسازى لندن و شهر اقماريش به درستى بيان كرديد، نگاه كارشناسانه به ساختار حمل و نقل آنها  هم مي داشتيد، حتما" به نقش و اهميت ساختار حمل و نقل و لزوم تجميع سازمانهاى متعدد آن در زير چطر يك وزارتخانه بنام حمل و نقل زودتر و بهتر پى  مى برديد، مبحث راه آهن حومه اى هم خود دليلي روشن براي لزوم تجميع ساختار مديريت كلان حمل و نقل شهرى و بين شهري است، نه اينكه موجود ناقص ديگرى را هم وبال گردن كنيم.

......

آخوندی: در مفهوم یکپارچگی، در کشور هر مد حمل و نقلی یک فلم حکومت دارد و در ظاهر همه می خواهند به شهروند خدمت كنند، اما چگونه؟! کارت تردد روزانه در بسیاری از جاها از همه مدهای حمل و نقل می توان استفاده کرد، در این نظام همه در خدمت شهروندان هستند، اما در کشور ما مردم در خدمت راه آهن و مترو و اتوبوس و ... هستند!!

نقد: كاملا درست مي فرمائيد، اينكار ساماندهى و سازماندهى مي خواهد، بسم الله

.......

آخوندی: در کشور ما نظام حمل و نقل فقط بر مبنای خودرو تعریف شده و یک پیاده و دوچرخه سوار در حرکت خود مسیر خوبی ندارد و اصلا جایگاهی ندارد! بیش از 10 شهر بالای میلیونی داریم، که همه مواجه با مسایل محیط زیستی، آلودگی و ترافیک هستند و صدها شهر داریم که دارند از این شهرهای هایی که با مشکلات متعدد  الگوگيرى مي كنند.

نقد: خوشبختانه همه آنچه كه فرسوده ايد عين واقعيت محض و غير قابل إنكار است، اما:
مسئولش كيست؟
جايگاهش كجاست؟
چرا ديگران بايد از او تمكين كنند؟
حال آنكه هر سازمان و ارگانى از اين نابسامانى ها منافعى هم به فراخور به دست مى آورند، چرا، چطورى و چه كسى مى تواند و بايد دست درازى هاى آنها را به حقوق و يا از جيب مردم مانع شده و همه اشان را در خط  ارائه خدمت  به صف كند، تا اينكه به گفته خودتان مردم در خدمت آنها نباشند و آنها در خدمت مردم باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    بیانات مهندس کامیاب مثل همیشه دقیق و صریح و آموزنده است.

  • 0 0

    با توجه به اینکه تمام بحثبیشتر معطوف به مسایل فنی و تخصصی بود یک نکته مغفول مانده است، توصیه می کنم به تمام بزرگواران و زحمت کشان بخش حمل و نقل، نگاهی به رتبه فساد اداری که بر اساس گزارش سازمان شفافیت بین الملل ایران با رتبه ۱۳۰ از میان حدود ۱۶۰ کشور در وضعیت بدی قرار دارد بیندازید، چرا که الویت فساد و مبارزه با آن برای تمام مدیران در تمام دنیا از مسایل فنی و تخصصی بالاتر است، همین طور که در بیشتر کشور های نامبرده به عنوان الگو های موفق چنین بوده است.