| کد خبر: 78278 |

افزایش سهم راه آهن از حمل بار؛ اولویت راه آهن

 وبلاگ تین نیوز، سید محسن پورسید آقایی | یکی از اولویت های راه آهن افزایش سهم راه آهن از حمل بار است چرا که از منظر رقابتی، در حوزه بازرگانی افزایش بار محوری تنها جایی است که امکان رقابت بین جاده و راه آهن را دارد. در این بخش است که جاده توان رقابت با راه آهن را نخواهد داشت.
 
در جاده، ما امکان تغییر بار محوری را نداریم و استاندارد مشخصی وجود دارد، لذا راه آهن می تواند با افزایش بار محوری و افزایش سهم حمل و نقل و کاهش هزینه های حمل و نقل به صرفه تر عمل کند. پس باید در این حوزه دقت بیشتری کرد.
 
امروزه اگر در واگن هایی که در حال حمل با کانتینر از بندر هستند - با فرض اینکه که روی هر کانتینر دو واگن قرار گیرد -  اگر چهار واگن قرار دهیم نتیجه این است که هزینه ها خیلی افزایش نخواهد یافت ولی میزان جابجایی دو برابر خواهد شد.  
 
در معدن هم همینطور است. اگر بشود در این حوزه میزان بار محوری را افزایش داد کرایه دوبرابر خواهد شد در حالی که حق دسترسی، ثابت است.

البته در این مقوله نباید تنها به بحث خط پرداخت، ما باید خط، ناوگان، اتصالات، واگن، لکوموتیو و همه را با هم در یک پکیج مورد توجه قرار دهیم.

امروزه بار محوری خطوط جدیدی که در حال اجرا هستند، 30 تن در نظر گرفته شده است، و سعی بر این است که واگن های خطی پر را بر روی خط های جدید و واگن های خالی را بر روی محورهای قدیمی تر که 22.5 تن هستند سیر دهیم. البته به مرور باید بار محوری خطوط قدیمی تر هم افزایش یابد.

واگن های ما هنوز تغییر نکرده است. با افزایش بار محوری در خطوط دوم  باید به فکر واگن های بخش خصوصی نیز بود زیرا آنها طبیعتا باید از واگن هایی که بتوانند بار 30 تنی را جابجا کنند، استفاده نمایند.

 لکوموتیو ها هم باید قدرتمندتر شوند تا بتواند واگن های 30 تنی را به تعداد کافی بکشند. این کارهایی است که در حال انجام است و امیدواریم بتواند اثر مهمی در اقتصاد حمل و نقلی کشور داشته باشد.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کباری 0 0

    آقای پور سید آقائی با سلام عیدی بازنشستگان راه آهن پرداخت نشد.

  • محمد 0 0

    با سلام اقای(…) اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید. برای شرکت خودت با(…). داری برنامه ریزی میکنی از خدا بترس