| کد خبر: 76240 |

​انتشار اوراق گواهی خودرو تا پایان سال

تین نیوز | معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز انتشار اوراق گواهی خودرو تا پایان سال خبر داد و تأکید کرد خودروسازان بخش خصوصی نیز در طرح انتشار اوراق گواهی خودرو مشارکت خواهندکرد.

تازه‌ترین خبر‌ها حكایت از آن داردكه به‌دنبال تدوین دستورالعمل اوراق گواهی خودرو شركت سایپا تصمیم گرفته است در گام نخست 2هزار میلیارد تومان از محصولاتش را از طریق این اوراق در بورس كالا بفروشد. هنوز در مورد تصمیم مسئولان ایران خودرو و دیگر شركت‌های خودروساز اطلاعاتی در دست نیست اما معاون سازمان بورس تأكید كرد تاكنون مذاكرات زیادی با اغلب شركت‌های خودروساز داخلی از سوی مقامات بازار سرمایه انجام شده است.

قرار است پیش‌فروش محصولات شركت‌های خودروساز در قالب این اوراق انجام شود.پیشنهاد اولیه انتشار این اوراق را تأمین سرمایه آرمان از زیرمجموعه‌های بانك توسعه صادرات و بانك شهر ارائه كرده و كمیته فقهی بورس هم سازوكار شرعی آن را تأیید كرده و حال قرار است به‌زودی آیین‌نامه آن در هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب برسد.

اوراق گواهی خودرو، اوراقی كوتاه‌مدت است و با توجه به مشكلات بزرگ مالی شركت‌های خودروساز بیشتر بر تأمین سرمایه در گردش خودروسازان تمركز دارد. به‌عنوان مثال شركت ایران خودرو می‌تواند برای تولید و فروش یك بسته «۵۰ هزار دستگاه خودرو ال۹۰» اوراق گواهی مشاركت خودرو منتشر كند و مردم با خرید این اوراق، می‌توانند در تولید و تأمین مالی پروژه مشاركت كنند.

خودروسازان خصوصی هم در راهند
حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها وناشران سازمان بورس واوراق بهادار با اعلام اینكه معاملات این اوراق تا پایان سال در بورس كالا آغاز خواهد شد به همشهری گفت: تاكنون نشست‌های زیادی با شركت‌های خودروساز برای نهایی كردن آیین‌نامه اوراق گواهی خودرو برگزار شده و قرار است به‌زودی دستورالعمل معاملات این اوراق در هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب برسد.

او با اشاره به اینكه سازمان بورس در حال طراحی یك مدل مالی برای صنعت خودروسازی است تأكید كرد: ما در حال طراحی ابزار جدیدی هستیم كه می‌توانند در اختیار خودروسازانی مانند ایران‌خودرو، سایپا و یا هر خودروساز دیگری برای پیش‌فروش محصولاتشان قرار بگیرد. امیری با تأكید بر اینكه هیچ محدودیتی برای انتشار این اوراق برای هیچ‌كدام از شركت‌های خودرو ساز نیست ادامه داد:

شركت‌های خودرو‌سازی‌ می‌توانند از این ابزار در مقاطع زمانی مختلف با توجه به وضع تولیدشان استفاده كنند. مثلا ممكن است برنامه تولید خودروسازها با توجه به شرایط بازار به‌گونه‌ای باشد كه بخواهند محصولاتشان را در دوره‌های زمانی 2یا 6ماهه پیش فروش كنند.

معاون سازمان بورس افزود: این ابزار به‌طوركامل در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند با توجه به وضع بازار و پیش‌بینی‌هایی كه از آینده دارنداین اوراق را منتشر كنند. وی در پاسخ به این سوال‌كه آیا به غیر از سایپا و ایران‌خودرو تاكنون با خودروساز‌های دیگر نیز برای انتشار این اوراق مذاكره شده است، گفت: بله، تاكنون با شركت‌های خودروساز مختلف ازجمله خودروسازان بخش خصوصی هم مذاكره كرده‌ایم و نظرات آنها نیز در دستورالعمل و آیین‌نامه معاملاتی این اوراق درنظر گرفته شده است.

او تأكید كرد: پس از طراحی كامل این اوراق همه شركت‌های خودروساز می‌توانند از آن استفاده كنند و فقط مختص یك یا 2شركت خودرو‌ساز نخواهد بود. پیش از این حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس كالا درباره سازوكار معاملات اوراق مشاركت خودرو به همشهری گفته بود: در مرحله نخست محصولات سایپا در قالب اوراق سلف موازی پیش فروش خواهد شد و در مراحل بعد محصولات شركت‌های خودروساز دیگر نیز به جمع این معاملات اضافه می‌شود.

اوراق گواهی خودرو چیست؟
اوراق گواهی خودرو كه در قالب یك ابزار مالی جدید و بر مبنای تركیبی از عقود مشاركت، اختیار فروش و اختیارخرید در بورس كالا طراحی شده است با نام اوراق مشاركت خودرو نیز شناخته می‌شود. این اوراق ابزاری برای پیش فروش خودرو توسط خودرو‌سازان است و پس از خرید اولیه توسط متقاضیان دوباره قابلیت فروش در بازار سرمایه (معاملات ثانویه) پیدا می‌كند.

در واقع هر ورقه از این اوراق بیانگر سهمی از كل پروژه است كه به دارنده آن تعلق دارد. هرچند مبنای این اوراق عقد مشاركت است، ولی سود میاندوره ندارد و كل سود سرمایه‌گذاری در زمان خاتمه پروژه محاسبه و به دارندگان اوراق پرداخت و یا درصورت درخواست خودرو به آنها تحویل داده می‌شود.

این اوراق تركیبی از عقود مشاركت، اختیار فروش (برای دارنده اوراق) و اختیار خرید (برای ناشر) است. بنابر این در این طرح هر یك از طرفین می‌توانند قبل از اتمام پروژه و در زمان اعمال اختیار فروش و اختیار خرید از این حقوق خود استفاده كرده و عایدات حاصل (شامل اصل و سود متعلقه) توسط دارنده اوراق، دریافت و یا صرف خرید خودرو كنند.

به‌طور كلی پس از انتشار اوراق مشاركت خودرو، 3حالت می‌تواند رخ دهد، یا دارندگان اوراق در تاریخ اعمال از اختیار فروش خود استفاده می‌كنند یا خودروساز از اختیار خرید خود در زمان اعمال استفاده می‌كند؛ همچنین درصورتی‌كه هیچ‌یك از طرفین از اختیارات خود استفاده نكنند، دارندگان اوراق را تا زمان تكمیل پروژه نزد خود نگه داشته و بر مبنای محاسبات حسابداری سهم خود را از پروژه دریافت می‌كنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.