| کد خبر: 74762 |

◄ وداع با «پی ام دی»، سلام به توسعه زیرساخت حمل و نقل

تین نیوز | پرونده پی ام دی (PMD) یا همان احتمال نظامی بودن برنامه هسته ای ایران با اجماع آرا، در آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شد. تصویب قطعنامه پیشنهادی کشورهای ۱+۵ در نشست روز سه شنبه، 24 آذرماه، به معنای پایان پرونده 12 ساله ایران است؛ پایان ادعایی پی ام دی، با آغاز دوران پسابرجام و پساتحریم همراه است.  

این پایان حاصل از تدبیر، اما آغازی بر گشودن دریچه های امید بر روی صنعت حمل و نقل خصوصا حمل و نقل جاده ای در حوزه زیرساخت هاست. می توان گفت زیرساخت تدبیر، اکنون یاریگر توسعه زیرساخت حمل و نقل است. بنابراین دولتمردان و بخش خصوصی حمل و نقل که توسعه زیرساخت ها را منوط به برداشتن تحریم ها و مشارکت سرمایه گذاران خارجی و برداشتن محدودیت های ارزی عنوان می کردند دیگر بهانه و توجیه چندانی برای کندی روند توسعه در این مسیر را ندارند گرچه باز هم نمی توان انتظار داشت که «ره صدساله را یکشبه پیمود.»

رایزنی های متعدد با سرمایه گذاران و مقامات خارجی و استفاده از ظرفیت های آنها در کنار پتانسیل های داخلی و بومی، در دوران پسابرجام از ماه های گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است. علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، به عنوان متولی توسعه زیرساخت ها با اشاره به عصر پساتحریم و پسابرجام که با کاهش درآمدهای نفتی همراه شده است، می گوید: به دنبال پول نفت برای ادامه پروژه های عمرانی نیستیم و با فاینانس های اروپایی و جذب سرمایه گذارهای خارجی، کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی را جبران می کنیم.

وی در آستانه بسته شدن پرونده پی ام دی ایران در آژانس، با ابراز امیدواری از اجرایی شدن برجام معتقد است در صورت تحقق این موضوع، امکان ورود سرمایه گذار خارجی فراهم می شود و تمام تمرکز دولت برای تامین اعتبارات پروژه های عمرانی به سمت جذب سرمایه گذارهای خارجی و داخلی می رود.

پیش از این نیز مقداد رحیمیان، مدیرکل دفتر جذب سرمایه و مشارکت وزارت راه و شهرسازی گفته بود: از اقدامات مهم برای جذب سرمایه های خارجی، نهادسازی و ایجاد صندوق توسعه آزادراه ها و بزرگراه هاست و بانک ها باید با تأمین سرمایه در بخش حمل و نقل، سرمایه گذاران را به سمت پروژه های راه و شهرسازی جذب کنند.

یکی از اتفاقات مثبت در عصر پسابرجام و لغو تحریم ها که از هفته های آینده اجرایی خواهد شد مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در پروژه های آزادراهی اولویت دار کشور است که مهرماه امسال در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی معرفی شد.  

به گفته احمدی نوری، معاون ساخت و توسعه آزادراه ‌های شرکت ساخت، آزادراه ‌های اندیمشک- اهواز به طول ۱۳۰ کیلومتر با ارزش ۳۶۴ میلیون یورو، همدان - کرمانشاه- خسروی به طول ۳۶۵ کیلومتر با ارزش یک میلیارد و ۶۰ میلیون یورو، سیرجان- بندرعباس، به طول ۳۲۱ کیلومتر با ارزش یک میلیارد و ۶۱ میلیون یورو، شیراز - بوشهر به طول ۲۳۰ کیلومتر با ارزش ۸۳۳ میلیون یورو و قم- سلفچگان- اراک به طول ۷۴ کیلومتر با ارزش ۵۴۵ میلیون یورو، پنچ پروژه آزادراهی مهم برای جذب  سرمایه گذاران هستند.  

مذاکره با سرمایه گذاران کره ای برای مشارکت در زیربناهای حمل و نقل ایران با حضور علی نورزاد در بیست و پنجمین کنگره جهانی راه در سئول کره جنوبی و نیز رایزنی با سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان ترک و بسیاری از کشورهای اروپایی در پروژه های حمل و نقلی طی ماه های گذشته، و اشتیاق آنها برای حضور موثر در پروژه های سودآور زیرساختی کشور، با اجرایی شدن برجام، از مرحله گفتار به کردار نزدیک خواهد شد.  

اگرچه با توجه رتبه هجدهم کشور ما از نظر مساحت و سی‌ام از نظر اقتصادی در جهان و موقعیت استراتژیکش در منطقه و عبور کریدورهای مهم بین المللی شمال- جنوب و شرق- غرب از آن، به قول معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت، ایران «بهشت امن سرمایه‌گذاری» در خاورمیانه محسوب می‌شود با این حال مدیریت توسعه زیرساخت ها، همانند مردان دیپلماسی، هوشمندی و تدبیر ویژه ای می طلبد تا به سرنوشت پروژه های نیمه تمام متعدد در حوزه راه و ترابری دچار نشویم.  

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسداله اسدبیگی 0 0

    با سلام؛ در راستای تحقق حمل و نقل بعنوان یکی از ۱۲ زیربخشهای مهم اقتصادی کشور در تولید ارزش افزوده محصولات صنعتی و کشاورزی، خدمات و گردشگری و توریسم. ارکانی وجود دارد که براساس آنها برای هریک از بخشها وشقوق حمل ونقل(جاده ای، ریلی، دریایی، هوایی، لوله ای) نسخه تجویز و ان را پیچید وآن هم این سه مقوله مهم است. ۱ - ظرفیت شبکه در هر یک از شقوق فوق الاشاره ۲ - سهم از کل حمل ونقل برای هر یک از شقوق فوق الاشاره ۳ - نرخ تعرفه حمل ونقل در هر یک از شقوق فوق الاشاره که ترکیب و امیخته عملکردی ۳ مقوله ذکر شده نقشه راه توسعه حمل ونقل بهینه و بهره ور در کل را برای ما در اقتصاد ایران ترسیم خواهد نمود. پس بنابراین قبل از هر گونه شتابزدگی در هزینه کرد اعتبارات در یکی از شقوق حمل ونقل که بیشترین مصرف سوخت، بیشترین سوانح، بیشترین آلودگی، بیشترین هزینه های اجتماعی و … اندک تامل و نیم نگاه به افق توسعه و رشد اقتصادی مشخص خواهد نمود که همچنانکه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به حمل ونقل ریلی بعنوان محور توسعه نگریسته و بها داده اند. نتیجه گیری: پیشنهاد می گردد که سهم حمل نقل ریلی را بیشتر تا زودتر و کم هزینه تر به رفاهی اجتماعی و توسعه اقتصادی ناشی از حمل ونقل دست یابیم و شروع آن نیز با این موضوع که بار با بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسافت بار ریل حمل گردد و کامیونها در محدوده استانها فعالیت نمایند و این یعنی اقتصاد حمل ونقل و بهره وری کل در حوزه حمل و نقل در کل کشور.

  • فرزانه 0 0

    این وعده ها توخالیند ولی کسی نیست که شش ماه یا یک سال دیگر این وعده ها را ارزیابی کند پس وعده ها ادامه خواهند داشت