◄ بستن موتور بنز بر روی وانت پیکان
وبلاگ تین نیوز، حمید نجف | هر چند سخنان قابل تامل وزیر راه و شهرسازی كه طی چند روز گذشته مطرح شده، از جوانب مختلف قابل بررسی و نقد می باشد اما فعلا به دلیل اهمیت موضوع آزاد سازی در اقتصاد كشور نكاتی را یادآوری می نمایم.
قبل از هر چیز باید روشن كنم كه آزاد سازی فی نفس امر بدیهی و مثبت برای اقتصاد یك كشور به حساب می آید، امری كه می تواند چون پلی مستحكم قطار توسعه كشورها را به سر منزل رشد بر ساند.
پس با این حساب نسبت به ورود به این سمت با وزیر محترم كاملا همسو هستیم، اتفاقا بین نظرات مخالف سایر كارشناسان هم تاكنون خدشه ای به این نظریه آزمون پس داده وارد نشده، بحث اصلی حول محور چگونگی و نحوه اجرای آزاد سازی جریان دارد و چند پرسش كه قطعا توجه به آن این مسیر را برای كشور و صنعت هموار خواهد كرد.
آیا از طریق این نوع آزادسازی به خصوص، كه قطعا ویژه كشور ماست، به سر منزل نجات راه پیدا خواهیم كرد؟
آیا این رهاسازی در كشور ما منجر به هرج و مرج در قیمت ها نخواهد شد؟
در كشوری كه در شرایط كنترل قیمت، به یك نرخ واحد نمی رسیم، چگونه پس از رهاسازی و ایجاد فضای رقابتی كاذب به آن ورود خواهیم كرد؟
در كشوری كه رانت اطلاعاتی و مالی موجبات بقا و رشد شركت های خصوصی و دولتی را در دست دارد، آیا آزاد سازی به موفقیت مورد نظر عزیزان خواهد رسید؟
در كشوری كه در همین ایرلاین های ورشكسته، هزینه نوسازی برای بازسازی پرداخت می شود آزادسازی چه نقشی در توسعه آنها بازی خواهد كرد؟
آیا موفقیت آزادسازی درغرب در فضای انحصاری بین چند شركت حاصل شده است؟
یا كسب رتبه 144 در فساد مالی و اقتصادی كمك حال عبور آنان از این گردنه خطیر بوده است؟
جناب وزیر محترم از انحلال سازمان سوسیالیستی حمایت از مصرف كننده می گویند، سازمانی كه طی این سالها همواره اندر خم یك كوچه بوده، در كدام پروژه مربوط به گرانی این سازمان بی خاصیت رای به نفع مردم صادر كرده كه شما نگران قیمت گذاری آن هستید؟
پس در بحث انحلال ما هم با شما موافقیم البته نه به دلیل نرخ گذاری، تنها به دلیل اینكه كمی از بار مالی دولت كاسته شود.
سالهاست مردم طعم تلخ گرانی ناشی از سو مدیریت و فساد پیدا و پنهان را به جان خریده اند، گرانی كه اتفاقا بخش اعظم آن مربوط به بزرگترین كارفرمای كشور یعنی دولت بوده است، دولتی كه امروز به دلیل سیاست های غلط ده سال اخیر به جایگاه بزرگترین بدهكار كشور هم رسیده است. چه اقداماتی در جهت اصلاح ساختار دولت و كاهش هزینه های جاری آن صورت گرفته ؟
آیا اصلاح ساختار و مدیریت هزینه در دنیا مقدم بر آزاد سازی نبوده؟
كسی با آزادسازی مخالف نیست به شرطی كه قبل از باز كردن شیر سرمایه، تدبیری برای ترمیم سوراخ های ته بشكه اندیشیده شود و الا سرمایه ای از دل آن خارج نخواهد شد.
چه كسانی در كشور دست در جیب مردم می كنند؟
كسانی كه یك پروژه را به چند برابر قیمت با كمك كارفرمای دولتی به سر انجام می رسانند، آنانی كه هزینه تمام شده را آنقدر بالا می برند كه دیگر كسی یارای خرید نمی ماند، آیا پس از آزادسازی این گرفتاری ها و معضلات تمام می شود بنده به ضرس قاطع خدمت شما عرض می كنم كه با این روند كنونی اداری و اقتصادی، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
و اما سوال آخر، واقعیت آزادسازی مد نظر دولت در این شرایط چیست ؟
از یك سو كاهش قیمت نفت، از سوی دیگر كاهش قدرت خرید مردم و طبیعتا كاهش منابع سرمایهگذاری دولت در بخش های زیر بنایی، بیكاری پیمانكار به دلیل كمبود بودجه، حال چه باید كرد؟
دو راه پیش رو است تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی با رهاسازی آنان با كلید واژه شكیل آزادسازی نرخ ها یعنی این گوی و این میدان، این جیب مردم و این هم شما، نه سازمان ماركسیستی حمایت از مصرف كننده ای در كار است و نه قرار است رقابت خاصی ایجاد شود، چون شما چند شركت بیشتر نیستید، شركت هایی كه هر كدام با رانتی از یك سو حمایت می شوید، پس با تبانی با یكدیگر قیمت ها را به نفع خود كنترل كنید.
دولت دیگر چیزی در بساط ندارد پس خرج سنگین خود را از جیب مردم بیرون بكشید، فقط تخته گاز نروید كه ممكن است مثل مسكن و خودرو در گل ركود گرفتار شوید.
جناب وزیر عزیز كدام كار ما در كشور مطابق تجربه های جهانی و علم اقتصاد پیش رفته كه مردم و كارشناسان دلخوش آن باشند، نگرانی مردم از آن است كه این پروژه آزادسازی، به سرنوشت پروژه شكیل خصوصی سازی دچار شود، پروژه ای كه بر خلاف اهداف اولیه، مدتهاست از مسیر اصلی خارج و در بیراهه سیر می كند.
مقصد ما و شما درست و مشخص است تنها می ماند وسیله سفر، كه قبل از حركت نیاز به تعمیر دارد آن هم از نوع اساسی.
آزاد سازی صرف بدون توجه به سایر مقولات مبتنی بر اقتصاد آزاد، از جمله مدیریت منابع و هزینه به مانند بستن موتور بنز بر روی وانت پیكان است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.