| کد خبر: 71310 |

معرفی کتاب؛

راهنمای ریلی مصرف انرژی و انتشار گاز دی اکسید کربن

تین نیوز | آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) به طور مشترک نسخه جدید کتاب راهنمای ریلی مصرف انرژی و انتشار گاز دی اکسید کربن را با تمرکز بر کارآیی وسایط نقلیه منتشر کرده‌اند.
 

براساس اطلاعات کتاب راهنمای ریلی مصرف انرژی و انتشار گاز دی اکسید کربن در سال ۲۰۱۲ مقدار ۱/ ۲۳ درصد از کل انتشار گاز دی‌اکسید کربن در جهان مربوط به بخش حمل‌ونقل بود که از این مقدار ۶ /۳ درصد از جانب حمل‌ونقل ریلی بود. این اطلاعات می‌افزاید: این در حالی است که راه‌آهن‌ها بیش از ۸ درصد از مسافر و بار جهان را در این سال حمل کردند. سهم نسبی ریل از انتشار گاز دی اکسید کربن (CO۲) از سال ۱۹۹۰ کاهش یافته است درحالی‌که کل انتشار گاز دی‌اکسید کربن تقریبا تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در اطلاعات جدید منتشر شده در این کتاب آمده است:

• شدت مصرف انرژی الکتریکی برای وسایط نقلیه ریلی مسافری در سطح جهان که با مگا ژول بر قطار کیلومتر (MJ/train-km MJ) سنجیده می‌شود همواره از ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۲ تا ۳۲- درصد بهبود یافته است درحالی‌که شدت مصرف انرژی الکتریکی برای وسایط نقلیه ریلی باری تا ۲۳- درصد بهبود یافته است. این بهبود به‌ویژه برای وسایط نقلیه برقی در چین و وسایط نقلیه دیزلی در آمریکای شمالی مشهود بوده است.

• بخش ریلی چند راه حل فنی از جمله انرژی مترها، بازیابی انرژی حاصل از ترمزگیری، سیستم مشاوره برای راندن قطار (به شیوه انرژی کارآمد) (DAS) را به‌کار گرفته است که کارآیی انرژی آلات ناقله را در دهه‌های آتی تسهیل خواهد کرد.

• مصرف انرژی در بخش ریلی از سال ۱۹۷۵ سیر نزولی را برای خدمات باری و مسافری پیموده است. از سال ۱۹۷۵تا سال ۲۰۱۲، مصرف انرژی به ازای هر نفر کیلومتر تا ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در همان بازه زمانی، مقدار انرژی لازم برای سیر در یک تن کیلومتر تا ۴۶ درصد پایین آمد. هر دوی این شاخص‌ها در ۲۰۱۲ به حدود ۱۵۰ کیلو ژول به ازای هر نفر کیلومتر (برای حمل‌ونقل مسافری) یا تن کیلومتر (برای حمل‌ونقل باری) بالغ شد.

• انتشار گاز دی اکسید کربن در بخش ریلی میزان مشابهی از بهبود را با توجه به مصرف انرژی در این بخش دنبال کرده است که منجر به شدت گاز دی اکسید کربن نزدیک به ۱۶ گرم دی اکسید کربن در نفر کیلومتر در حمل مسافر و تن کیلومتر در حمل بار شده است.

انتشار این کتاب در ۲۰۱۵ چهارمین سالی است که اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) با آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) برای انتشار کتاب راهنمای مصرف انرژی و انتشار گاز دی اکسید کربن در بخش ریلی در سراسر جهان با همدیگر همکاری می‌کنند.  کتاب مذکور شامل داده‌ها و آنالیز عملکرد بخش ریلی در حوزه مصرف انرژی بوده و نشانگر کارآیی موجود در مصرف انرژی و انتشار کربن در سیستم ریلی است. آمار ارائه شده و تجریه تحلیل صورت گرفته در این کتاب مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی قرار گرفته است. گفته می‌شود انتشاراین کتاب راهنما تجزیه تحلیلی را که برای فرآیند تصمیم‌گیری ضروری است، تسهیل می‌کند. به‌علاوه نسخه‌های قبلی در سال‌های پیش به‌عنوان سند مرجع مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی (IPCC) قرار گرفته است. اطلاعات ارائه شده در این کتاب پاسخی برای فهم مسائل زیست محیطی و ارائه راه‌حل‌هایی برای استراتژی‌های کربن زدایی از بخش حمل‌ونقل را فراهم می‌سازد.  انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای حمل‌ونقل تا سال ۲۰۵۰ دوبرابر شود بنابراین توانایی برآورد کردن این نیاز رو به رشد به شیوه‌ای پایدار از اهمیت بنیادی در این برهه تاریخی از زمان برخوردار است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.